Gå til innhold

FU hva med skinnsko og skinnhansker

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva slags skinn det er, jeg. Men jeg syns skinnjakker er kult. Har sett en dritfin en som jeg skal se om jeg har råd til om noen uker ... *drømme*

Kan man ikke bruke skinn-etterligninger da? På samme måte som man har pels-etterligninger....?

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• Goliath

13

• thermos

6

• SierDuDet

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke mer enn nødvendig som er laget av skinn. (og ikke spiser jeg kjøtt) Men det er godt mulig at skoa mine er av skinn. Det vet jeg faktisk ikke. Det er noen vanlige vintersko fra Roots... Å kjøpe en skinnsofa har jeg ikke lyst til...

Det er jo greia med å overdrive det med animaslke ting som mange mener ikke er bra. Å ha oppdrett på dyr som går i minimale bur og ikke har det bra, bare for at mennesker skal ha mat og klær. Man trenger jo ikke så mye av det som de skal lage nå for tiden.

Du skal kanskje få lov å si noe om den gamle minkkåpa til mora mi som jeg bruker :o)

Annonse

Så du synes storfeet har det så bra?

Det har jeg ikke påstått. Men uansett så er det å avle opp dyr til mat mer moralsk forsvarlig enn å avle de for at wannabe westkantfruer skal vise seg fram i pelsen deres.

Mye kan sies om oppavling av dyr i det hele tatt. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er mat mer viktig enn pels. Pels er 100% unødvendig, og kan derfor opphøre umiddelbart. For å slutte å forsyne konsumentene med kjøtt krever det utvilsomt mer arbeid og omlegging av en del industri.

Hvis der fortsatt er uklar logikk, her er en sammenligning:

Erobrerene av Amerika utryddet bison oksen. Før det hadde indianerne jaktet disse dyrene, spist dem, og brukt skinn bein etc. til nødvendige ting. Dette gjorde ikke blekansiktene - de slaktet dem, flådde dem, og lot kadaverene ligge og råtne.

Selfølgelig ble ikke bison oksene avlet i fangenskap. Men det bør ikke være vanskelig å se den logiske sammenhengen her: det er moralsk galt å i det hele tatt holde dyr i fangenskap slik som industrien gjør. Men - storfeoppdrett gjøres for å dekke et nødvendig behov, mat. Pelsdyroppdrett dekker ikke et nødvendig behov i det hele tatt.

Det er altså ikke snakk om at det ene er totalt moralsk forsvarlig mens det andre ikke er det. Det er snakk om at en ting ikke er moralsk forsvarlig i det hele tatt, mens det andre i det minste har en nytte.

"........................."

Skinn, pels eller kjøtt - hva er forskjellen?

Det eneste som betyr noe er hvordan vi håndterer dyrene før vi tar livet av dem.

Så lenge vi har muligheten til det, så bør vi behandle alle dyr så humant som mulig, og samtidig sørge for at vi gjør hva vi kan for ikke å ødelegge naturens ballanse.

Alt annet blir egentlig bare en diskusjon på "smak og behag"....

Skinn, pels eller kjøtt - hva er forskjellen?

Det eneste som betyr noe er hvordan vi håndterer dyrene før vi tar livet av dem.

Så lenge vi har muligheten til det, så bør vi behandle alle dyr så humant som mulig, og samtidig sørge for at vi gjør hva vi kan for ikke å ødelegge naturens ballanse.

Alt annet blir egentlig bare en diskusjon på "smak og behag"....

Jeg er enig med deg.

Annonse

Jeg synes skinn er fint det, så lenge det kommer fra et eller annet dyr vi uansett spiser.

Har .. tralalala .. skinnkåpe, skinnsko og skinnhansker. Jupp. Thats it.

Okse og lammeskinn.

Jeg har ikke planer om å kjøpe meg noen ny minkkåpe heller.

Men den jeg har, har allerede vært dau i 30 år og det går ikke an å vekke den igjen :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...