Gjest Daisy Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Den der synes jeg du kan bare trekke tilbake til deg selv! Det er godt mulig at en av oss har jobb før barnet er født, og den andre av oss går fortsatt på skole, men det er ikke lenge til utdannelsen er ferdig! Sånnt som det der er unødvendig å si! Om man skal få barn eller ikke, kommer ikke an på om man er ferdig utdannet og har fast jobb eller ikke! Må bare legge til at jeg fortsatt mener at det bør komme litt an på om man er ferdig utdannet eller ikke... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungt par Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Når begynte aetat med livsopphold og husleie? Hva gjør du under aetat? Situasjonen er ikke bra for å ta opp så stort lån, hvis da dere ikke får kommunalt etableringslån. Diskuter det med sosialkontor/boligkontor. Min mor forsøker å få kjøpt seg leilighet nå, hun har 1 inntekt normal lønn, og har regnet ut at hun klarer max 700 000. Lån med renter (vanlig lån, etableringslån har egne regler) er hardt å betale ned på og mye dyrere enn selve kjøpesummen. Man kan fint få leid leiligheter som ikke ligger i kjeller eller sokkel, og som ikke ligger i huset til dem som leier ut. Jeg har leid flere slike. Uansett hva det blir til, lykke til :-) Been there, done that. Ja, man kan jo finne leiligheter hvor ikke husverten bor i samme hus, men det er ikke lett. Vi fant et som vi altså bor i nå, men det er for lite. Grunnen til at jeg er under Aetat, er at jeg har vert mye syk. Så jeg har vel rehabilitering nå eller noe sånt, og går på skole. Fikk ikke dekket hele husleia av Aetat før, men fikk legeerklæring at pga sykdom/helse så måtte jeg bo på en såpass "stor" leilighet for å klare meg. Aetat og sånn vil ikke dekke så høye husleier (4-5000), de vil helst at man skal bo på hybel og små leiligheter. Men da jeg flytta hit jeg bor nå, og fikk dekket hele husleia, bodde jeg aleine, men nå er jeg altså samboer, og det blir litt trangt når vi er to. Og umulig om vi blir tre... Får prøve å undersøke litt. Skal ta kontakt med banken og høre hva de sier først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungt par Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Skjønner at den kommentaren fornærmet. Det var ikke meningen. Jeg mener bare at man kanskje bør få seg en jobb før man tenker på barn. Om en er i utdanning og en er under jobbsøking er vel det greit (nå sier jeg bare hva JEG mener altså). Men om man går arbeidsledig synes ikke JEG det er den beste tiden å planlegge familieforøkning. Har en venninne som skal få seg barn der hun jobber deltid og han er arbeidsledig. De har nesten aldri penger til noen ting, og jeg mener da det blir litt tullete å få barn - mye for deres egen skyld. Hvorfor ikke vente et år eller to. Men jeg kjenner ikke deres situasjon. Beklager. Greit, Daisy Folk må få ha sine meninger. Vi har penger så vi klarer oss greit nok. Jeg er under utdanning, og har bare ett år igjen (har vert litt opphold pga sykdom) og samboeren har søkt på jobber lenge, og venter på å få en jobb snart. Jeg mener heller ikke at man bør få barn når man ikke har jobb, ikke utdannelse, og trolig ikke får det i nærmeste fremtid heller. Men sånns om i våres tilfelle, har jeg ikke mye igjen av utdannelsen min, og samboeren jobber hardt med å finne seg jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungt par Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Har man ikke penger eller utdannelse, så bør ikke hus og barn være øverst på prioritetslisten. Vi har jobb om ikke lenge... (Forhåpentligvis). Og huset er ikke noe stort hus. Det er på størrelse med en leilighet. Et hus som flere bare har kjøpt som midlertidig hus, til de har råd til å kjøpe et større hus senere. Det stod til og med på annonsen... Begynner å bli lei all kritikken pga livssituasjonen med arbeid nå. La nå folk få bestemme selv. Det var ikke dette jeg spurte om her nå. Det var om noen tror det er mulig å få lån eller ikke det, Lei 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thermos Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Heldigvis bor vi i et sosialdemokrati, og hvorvidt man skal ha barn skal heldigvis ikke avgjøres på basis av slikt. Enig Endelig et par fornuftigere ord... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thermos Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Enig Endelig et par fornuftigere ord... Sitter å leser nedover her hva folk skriver til "Ungt par", og det er jo ganske lite fint å høre at man ikke bør få barn når man ønsker seg barn. Er man frisk og opplagt i hodet og har et normalt liv, burde man vel få lov å få barn om det er det man ønsker seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungt par Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det jeg sa var på ingen måte å uttrykke at bare rike bør få barn. Men jeg mener at i visse faser i livet kanskje man bør vente litt for å gjøre livet lettere for seg selv og barnet/familien. Hvis vi f.eks. fikk barn iløpet av neste skoleår (etter sommeren en gang), da måtte jeg jo sluttet (ta pause) fra skolen en stund. Kanskje frem til neste skoleår. Ett år fri til å ta meg av ungen. Så når barnet er gammelt nok til å gå i barnehage eller dagmamma e.l., kunne jeg tatt mitt siste år på skole og blitt ferdig med utdannelsen. Ser ikke helt det store problemet i dette her jeg. Jeg får jo penger fra Aetat nå fordi at jeg går på skole og er under et behandlingopplegg pga sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungt par Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Jeg trodde kanske diskusjonen gikk på et litt videre grunnlag enn det du nå skisserer. Men greit nok, Ungt par, eller den verpesyke kvinnelige halvdelen av paret, fremstår ikke akkurat som en rakettscientolog. Det er uaktuellt å bo sånn og sånn. Må ha en 2-3 soverom. Billig? Hva faen er billig med en mill når man har null? Skal ha en mill i lån når èn "kanskje" har jobb, og den andre er ferdig med utdannelsen. Den andre er selvfølgelig da gravid, og bidrar med ca. ingenting. Men for all del, jeg betaler ikke ett rødt øre i skatt til Norge, så dere må gjerne juble over all idiotien skattepengene deres går til. Nå må du ta å skjerpe deg litt. Hvor gammel er du egentlig? (i hodet) "Ungt par, eller den verpesyke kvinnelige halvdelen av paret, fremstår ikke akkurat som en rakettscientolog. Det er uaktuellt å bo sånn og sånn. Må ha en 2-3 soverom. Billig? Hva faen er billig med en mill når man har null? Skal ha en mill i lån når èn "kanskje" har jobb, og den andre er ferdig med utdannelsen. Den andre er selvfølgelig da gravid, og bidrar med ca. ingenting." Ikke har jeg sagt noe om NÅR vi vil ha barn heller for den del. Jeg skriv at vi tenker på at vi vil ha barn og familie. Og grunnen til at vi begynner tenke på lån og bolig nå, er at det dukket opp en leilighet på en ypperlig plass å bo, som er i nærheten av der vi bor nå. Og at du klager over skattepenger som går til dårlige formål (folk som ikke fortjener det høres det ut som), det synes jeg er dumt! Det er mange som en gang i livet får problemer som gjør at man må gå på sosialen for å få litt støtte for å klare seg, f.eks. en liten periode i livet. Men så kommer man seg bedre etter hvert og får jobbe igjen. Da betaler jo de også skatt, og får forsåvidt betalt tilbake for seg. Jeg har sett tilfeller av utnyttelse av penger fra soaialen og lignende etater. Og det er ikke noe særlig. Men det er ikke sånn her ivertfall. Jeg synes dere har bare glidd helt utenfor tråden nå, det dere diskuterer her, har ikke noen sammenheng med det sprøsmålet jeg startet på. Beste hadde vert om Webmaster gadd å bare slette disse innleggene som ikke har noe med startspørsmålet å gjøre i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ungt par Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Kødder du nå, eller? Det sier seg vel sjøl at en bør se an hva en har å tilby et barn, før en bestemmer seg for å prøve å sette et barn til verden. Eller mener du at dette er uvesentlig? Hva synes du skal komme først: Foreldrenes ønske om å få barn? Eller barnets behov for trygghet og omsorg når det en gang blir født? For å sette det litt på spissen: Synes du for eksempel det er helt greit at et par som er tungt rusbelasta, og som ikke har et sted å bo, bestemmer seg for å få barn? For velferdsstaten har jo et ansvar der også. Jeg bare spør, for å få vite om du setter grense et sted. Kan dere ikke diskutere ting rundt det å få barn under en annen tråd heller? Det er jo ikke det vi har spurt om her! Forøvrig har jeg allerede spart opp en del penger som erplanlagt til bolig. Og å ta oss av et barn er ikke noe problem for oss nå. Det viktigste et barn trenger er jo noen som bryr seg om den. Og et sted å bo og mat og det som behøves. Og det vil et eventuelt barn her få. Vi har også familie som vi vet vil støtte og hjelpe oss. Vi er bare inne på tanken om det å kjøpe egen bolig. Vi bare tenker på det, og vil undersøke hvordan det ligger an med muligheter for det. Det var jo bare et helt enkelt spørsmål jeg stilte, men enkelte tar jo helt av her, og skifter tema. Ser det ikke ut til å være det riktige å kjøpe bolig, får vi fortsette med å leie en bolig. Enkelt og greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Vi har jobb om ikke lenge... (Forhåpentligvis). Og huset er ikke noe stort hus. Det er på størrelse med en leilighet. Et hus som flere bare har kjøpt som midlertidig hus, til de har råd til å kjøpe et større hus senere. Det stod til og med på annonsen... Begynner å bli lei all kritikken pga livssituasjonen med arbeid nå. La nå folk få bestemme selv. Det var ikke dette jeg spurte om her nå. Det var om noen tror det er mulig å få lån eller ikke det, Lei Jeg kritiserer ikke livssituasjonen din. Jeg kritiserer den situasjonen du planlegger å sette deg i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Nå må du ta å skjerpe deg litt. Hvor gammel er du egentlig? (i hodet) "Ungt par, eller den verpesyke kvinnelige halvdelen av paret, fremstår ikke akkurat som en rakettscientolog. Det er uaktuellt å bo sånn og sånn. Må ha en 2-3 soverom. Billig? Hva faen er billig med en mill når man har null? Skal ha en mill i lån når èn "kanskje" har jobb, og den andre er ferdig med utdannelsen. Den andre er selvfølgelig da gravid, og bidrar med ca. ingenting." Ikke har jeg sagt noe om NÅR vi vil ha barn heller for den del. Jeg skriv at vi tenker på at vi vil ha barn og familie. Og grunnen til at vi begynner tenke på lån og bolig nå, er at det dukket opp en leilighet på en ypperlig plass å bo, som er i nærheten av der vi bor nå. Og at du klager over skattepenger som går til dårlige formål (folk som ikke fortjener det høres det ut som), det synes jeg er dumt! Det er mange som en gang i livet får problemer som gjør at man må gå på sosialen for å få litt støtte for å klare seg, f.eks. en liten periode i livet. Men så kommer man seg bedre etter hvert og får jobbe igjen. Da betaler jo de også skatt, og får forsåvidt betalt tilbake for seg. Jeg har sett tilfeller av utnyttelse av penger fra soaialen og lignende etater. Og det er ikke noe særlig. Men det er ikke sånn her ivertfall. Jeg synes dere har bare glidd helt utenfor tråden nå, det dere diskuterer her, har ikke noen sammenheng med det sprøsmålet jeg startet på. Beste hadde vert om Webmaster gadd å bare slette disse innleggene som ikke har noe med startspørsmålet å gjøre i det hele tatt. Dette har alt å med startspørsmålet å gjøre. Det første banken spør om er livssituasjonen din/deres. Inntekt. Utdannelse. Formue. Utgifter. Familie. Svaret på startspørsmålet ditt? Jeg tror ikke det er håp i helvete for at dere får lån. Nå. Om to år når dere begge har jobb? Ingen problemer. Vent! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Godt noen var litt enige med meg. Ante ikke at noen skulle bli så fornærmet. Tror de tok det litt verre enn jeg mente. Hvor skatter du til da (bare sånn for å være litt nysgjerrig) Hehe, det er det bare gyrken og mistermannen, pluss noen få andre som vet. Dersom de ikke er for slarvkjeftet over på nettkafeen så kommer det til å fortsette sånn. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Nettopp derfor jeg skal vente til jeg har blitt frelst og flyttet til Majorstua ;o) Halleluja! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-836960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Ingen av dere har en jobb og så planlegger dere å kjøpe en leilighet og få barn?????? Hallo.... noen hjemme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Den der synes jeg du kan bare trekke tilbake til deg selv! Det er godt mulig at en av oss har jobb før barnet er født, og den andre av oss går fortsatt på skole, men det er ikke lenge til utdannelsen er ferdig! Sånnt som det der er unødvendig å si! Om man skal få barn eller ikke, kommer ikke an på om man er ferdig utdannet og har fast jobb eller ikke! Et barn trenger en del, forventer du at sosialen skal betale for alt? Å sjanse på at en får en jobb innen barnet kommer blir bare for dumt. Om man skal få barn eller ikke avhenger av om man er i en situasjon der dette passer. Når ingen av dere har jobb er det ikke lurt å få barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Du kan mulighens få et kommunelt etebleringslån. Sjekk med din lokale kommunes boligkontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Nå må du ta å skjerpe deg litt. Hvor gammel er du egentlig? (i hodet) "Ungt par, eller den verpesyke kvinnelige halvdelen av paret, fremstår ikke akkurat som en rakettscientolog. Det er uaktuellt å bo sånn og sånn. Må ha en 2-3 soverom. Billig? Hva faen er billig med en mill når man har null? Skal ha en mill i lån når èn "kanskje" har jobb, og den andre er ferdig med utdannelsen. Den andre er selvfølgelig da gravid, og bidrar med ca. ingenting." Ikke har jeg sagt noe om NÅR vi vil ha barn heller for den del. Jeg skriv at vi tenker på at vi vil ha barn og familie. Og grunnen til at vi begynner tenke på lån og bolig nå, er at det dukket opp en leilighet på en ypperlig plass å bo, som er i nærheten av der vi bor nå. Og at du klager over skattepenger som går til dårlige formål (folk som ikke fortjener det høres det ut som), det synes jeg er dumt! Det er mange som en gang i livet får problemer som gjør at man må gå på sosialen for å få litt støtte for å klare seg, f.eks. en liten periode i livet. Men så kommer man seg bedre etter hvert og får jobbe igjen. Da betaler jo de også skatt, og får forsåvidt betalt tilbake for seg. Jeg har sett tilfeller av utnyttelse av penger fra soaialen og lignende etater. Og det er ikke noe særlig. Men det er ikke sånn her ivertfall. Jeg synes dere har bare glidd helt utenfor tråden nå, det dere diskuterer her, har ikke noen sammenheng med det sprøsmålet jeg startet på. Beste hadde vert om Webmaster gadd å bare slette disse innleggene som ikke har noe med startspørsmålet å gjøre i det hele tatt. Å få sosial hjelp når en kommer i en vanskelig situasjon er greit så lenge en ikke setter seg selv i denne situasjonen. Du får penger av aetat pga sykdom, det synes jeg er helt greit, det er slikt en skal få penger for. Det var jo ikke din skyld at du ble syk. Men dersom du får barn uten noen inntekt så har du ansvaret selv og jeg synes ikke samfunnet bør yte deg noen støtte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Nei, for vi har jo så mange fødsler at vi fint kan unnvære en haug. Kan jo bare importere flere folk. De fleste får et visst antall barn, og da er det vel bedre at de venter til de er i et stabilt forhold og har økonomi til å ta seg av dem, enn at de lever på sosialen - gjerne lenge da utdanninger har en tendens til å havarere når barn kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Ser du har fått mye kritikk pga planene om barn, skal derfor prøve å svare på spørsmålet om leilighet. En ting er om dere får lån, noe jeg tviler på, men du må også huske på at dere begge må få jobb (før eller senere). Dersom dere kun leier står dere friere til å flytte på dere for å få jobb enn om dere har kjøpt noe. Det kan jo også bli aktuelt for din samboer å flytte bort for å jobbe (om en for en kort stund). Da er det synd å eie en leilighet, og heller ikke ideellt å ha et barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daisy Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Greit, Daisy Folk må få ha sine meninger. Vi har penger så vi klarer oss greit nok. Jeg er under utdanning, og har bare ett år igjen (har vert litt opphold pga sykdom) og samboeren har søkt på jobber lenge, og venter på å få en jobb snart. Jeg mener heller ikke at man bør få barn når man ikke har jobb, ikke utdannelse, og trolig ikke får det i nærmeste fremtid heller. Men sånns om i våres tilfelle, har jeg ikke mye igjen av utdannelsen min, og samboeren jobber hardt med å finne seg jobb. Jeg kjente jo ikke til deres tilfelle ved første øyekast ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134884-kj%C3%B8p-av-bolig-n%C3%A5r-man-ikke-har-jobb-er-under-aetat-for-tiden/page/3/#findComment-837449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.