Gå til innhold

huslån

Anbefalte innlegg

Gjest boligjakt
Skrevet

Jeg skal nå prøve å komme inn på boligmarkedet. Før jeg går i banken å ordner med finansiering, hva bør jeg ha med av dokumentasjon på inntekt etc. Hvor lang tid tar det før lånet evt. er i orden, og burde jeg gå i ulike banker å høre om lån. Kan man bare droppe innom eller bør jeg ringe å avtale på forhånd.Dere med erfaring kan dere gi noen gode råd til en som ikke har gjort dette før.

Skrevet

De gangene jeg har spurt om lån har jeg først ringt og avtalt tid, det er sikkert forskjellig fra bank til bank om de har tid til å ta imot folk som bare stikker innom.

Har hatt med følgende:

Siste lønnslipp.

Ligningen fra året før.

Salgsoppgave på leilighet jeg har lyst til å kjøpe.

I tillegg har jeg alltid spurt om lån i banken der jeg har alle kontoene mine, så da har de bare gått inn og kikka på de, men jeg vet ikke hva de har sett etter. Har du f.eks BSU-konto i annen bank kan det være lurt å ta med dokumentasjon på det, da det gir bedre rente om du kjøper for aller første gang og er ung.

Skrevet

Jeg har fått skryt i banken fordi jeg har tatt med meg mitt private budsjett de gangene jeg har søkt om lån. Det viser vel at man har oversikt og har vurdert om man er i stand til å betjene et lån.

Gjest boligjakt
Skrevet

De gangene jeg har spurt om lån har jeg først ringt og avtalt tid, det er sikkert forskjellig fra bank til bank om de har tid til å ta imot folk som bare stikker innom.

Har hatt med følgende:

Siste lønnslipp.

Ligningen fra året før.

Salgsoppgave på leilighet jeg har lyst til å kjøpe.

I tillegg har jeg alltid spurt om lån i banken der jeg har alle kontoene mine, så da har de bare gått inn og kikka på de, men jeg vet ikke hva de har sett etter. Har du f.eks BSU-konto i annen bank kan det være lurt å ta med dokumentasjon på det, da det gir bedre rente om du kjøper for aller første gang og er ung.

men hvis man ikke har funnet leiligheten ennå da. Gir de ut et slags lånebevis?

Skrevet

Det har jeg aldri prøvd, men jeg går ut fra at du og banken finner ut hvor mye du kan få låne, og når du da leter etter leilighet vet du jo hvilke leiligheter du kan f.eks være med å by på, og hvor høyt du byr.

Er det noen som krever å se dokumentasjon på at du får låne penger når du ser på leilighet?

Skrevet

Ja, det gjør de men jeg husker ikke hva det heter. Det er gjerne gyldig i en mnd og så må du forlenge det hvis du ikke har funnet deg en leilighet enda.

Du må ha finansieringen i orden før du legger inn et bud på leiligheten og noen leiligheter går nesten på dagen slik at du ikke rekker å ornde finansieringen før budrunden er over.

Skrevet

Ja, det gjør de men jeg husker ikke hva det heter. Det er gjerne gyldig i en mnd og så må du forlenge det hvis du ikke har funnet deg en leilighet enda.

Du må ha finansieringen i orden før du legger inn et bud på leiligheten og noen leiligheter går nesten på dagen slik at du ikke rekker å ornde finansieringen før budrunden er over.

Jeg skjønner at jeg bor på landet ja ;)

Skrevet

Det har jeg aldri prøvd, men jeg går ut fra at du og banken finner ut hvor mye du kan få låne, og når du da leter etter leilighet vet du jo hvilke leiligheter du kan f.eks være med å by på, og hvor høyt du byr.

Er det noen som krever å se dokumentasjon på at du får låne penger når du ser på leilighet?

Nei, det er det ikke. Men budet man gir er bindende så man må ha finansieringen i orden.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg bor på landet ja ;)

I den situasjonen hvor du står som boligkjøper er det en fordel, tror jeg :o)

Skrevet

Nei, det er det ikke. Men budet man gir er bindende så man må ha finansieringen i orden.

Jo, men her jeg bor rekker man å dra innom banken før man legger inn bud :)

Skrevet

Jo, men her jeg bor rekker man å dra innom banken før man legger inn bud :)

Det rekker man ikke her. Budrunden starter om morgenen ved 10 tiden og er ferdig kl 15.

Skrevet

Ta med dokumentasjon på inntekter, samt et budsjett for hva du har av faste utgifter, hva du regner med å bruke på andre utgifter, og hvor mye du regner med å kunne betale i renter og avdrag hver måned.

Kizza1365380506
Skrevet

Du må ha med deg siste lønnsslipp og utskrift av likningen samt at du må ha dokumentasjon på sikkerheten, takst på hus/leilighet etc. Du har en måned på å bestemme deg etter at du har fått tilbudet. Det er alltid lurt å ta kontakt med andre banker når du har fått ett tilbud, da kan du kanskje klare å presse de andre bankene.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...