Gå til innhold

Langt frem, men... (om permisjon)

Anbefalte innlegg

Tar dere jenter hele -permisjonen, eller deler dere med pappan slik at han får mer enn tilmålt fedrekvote på 4 uker ?

Da vi fikk førstemann, tok jeg hele permisjonen bortsett fra fedrekvoten. Da hadde jeg imidlertid et tøft svangerskap bak meg, så jeg hadde et sterkt behov for å være hjemme for å komme meg fysisk, i tillegg til at jeg naturligvis ikke orket tanken på å gå fra gullet !

Nå når vi skal adoptere, kan jeg jo ikke bruke svangerskap, fødsel og amming som begrunnelse for å ta det meste av permisjonen. Føler at vi "bør" dele likt, eller i alle fall likere, denne gang, men tanken på å gå fra gullet kommer garantert til å bli like ille.

Hva gjør dere andre, og bør vi kanskje dele permisjon for å sikre barnets tilknytning til både mamma og pappa ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134931-langt-frem-men-om-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fei1365380229

DEL!

Nå har jeg tatt hele permisjonen denne gangen fordi jeg ikke hadde fast jobb når jeg gikk ut i permisjon og det så ikke så lyst ut til å få jobb etter endt permisjon heller. Syns igrunn det var litt trist at vi ikke fikk mulighet til å dele permisjonen.

Min mann tok 8 måneders permisjon når vi fikk barn nr. 2 (egenfødt). Siden jeg var student fikk han ikke permisjonspenger heller, for det var ikke sånn den gangen så vi sparte opp i lang tid så han skulle ha anledning til dette. Disse 8 månedene er noe han snakker om enda - om hvor utrolig fint han hadde det hjemme.

Tror nok man får et helt annet forhold til barna også når man faktisk er den som har hovedansvaret en stund.

Vi er også så heldige at alle fire barna våre er mamma og pappa barn, altså ingen forskjell på hvem som er god å ha når ting røyner på (-:

Jeg tror nok kanskje dette kommer av at vi har hatt et ganske bevisst forhold til å dele på ting som gjelder ungene.

Hos oss gjorde vi det sånn:

- mamma var hjemme på fulltid de første 5 mnd.

- deretter 50% jobb hver og 50% permisjon hver

- deretter 90% jobb hver og 10% permisjon hver

Vi har vært storfornøyd med at vi har delt på permisjonen - og kommer til å gjøre det neste gang også.

Anbefaler dere å dele. Tiden for pappa og barnet alene har vært gull verdt ..... både for ham og LilleLan .... ja, og for mamma også.

hilsen

Far i huset har tenkt å ta pappapermisjon i 4 uker, forrige gang fikk han knapt med anledning å ta ut hele permisjonen. Selv med pappapermisjon må jeg nok regne med at han har så godt som daglig kontakt med jobben, pr pc/mobil.

Som dere skjønner har det ikke vært mulig for oss å dele på permisjonstiden, det er ikke alltid det lar seg gjøre, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg at far var hjemme en større del.

Når det nå er som det er her hos oss, er det flott for meg å få være så mye sammen med lillesøster :0)

Gjest bulgogi

I vår familie er det slik at min mann har en ledende stilling i et stort konsern. Det vil si at når han har tatt sine 4 uker pappapermisjon har han vært nødt til å dra på jobb på kvelder/ helger for å ta unna arbeidsoppgaver som ikke kan delegeres. Jeg derimot er vanlig lønnsmottager som har de rettigheter andre lønnsmottagere har, og har derfor kunnet ta ut den permisjonen jeg har hatt krav på. Når vi får vårt neste barn vil det bli på samme måte. Pappaen kan ikke ta mer enn 4 uker. Dessverre er det slik at det er en pris å betale for å ha en stilling med god lønn og mye ansvar- det blir mindre tid til familien. På den annen side har vi økonomi til at jeg kan ta et ekstra år fri uten lønn etter at permisjonstiden er slutt. Men resultatet av dette er selvsagt at barna er svært "mammete". Når det gjelder barn er det ikke kvalitetstid som gjelder, men kvantitet. Barna blir mest knyttet til den de er mest sammen med, og det er nok sårt for pappaen, men hver familie må finne ut av hvordan de kan få det til å fungere best mulig ut fra sin situasjon.

Annonse

De to første gangene har jeg tatt ut hele permisjonen bortsett fra de fire ukene som er tiltenkt far. Dette i full forståelse med ham.

Denne siste gangen kommer vi imidlertid til å dele den mer rettferdig. Syns det er fint for både far & barn å kunne få denne muligheten til å få et nærere forhold gjennom å tilbringe mer tid (uten mamman) sammen.

Hilsener fra

Vi er i en situasjon der ingen av oss kan være borte fra jobben lenge om gangen (begge driver egen virksomhet), men det er vanskeligst i praksis for pappaen å være borte.

Første måneden var jeg hjemme hele tiden. Deretter var pappaen hjemme en dag i uka, og jeg var hjemme 4 dager i uka. Etter 5-6 måneder begynte barna deltid i barnehage, og da trappet jeg opp jobbingen tilsvarende.

Dette fungerte utmerket for oss. Fint for både far og barn at de fikk alenetid sammen jevnlig helt fra starten. En dag i uka er mye mer enn ingen dager i uka.

Gjest bulgogi

Takk for svar - virker som det fleste er for deling, og samvittigheten min, både i forhold til far og barns behov, sier meg at det er riktigst.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lyst ! Likestilling, hva skal det være godt for, i grunnen ? :)

Liker kommentaren din- har ikke lyst til å dele! Helt enig. Som sagt, alle må finne ut hva som passer for seg. Begge må kjenne etter hva de har lyst til. Min mann kunne nok faktisk ikke ha tenkt seg å være hjemme mer enn 4 uker heller. For ham er tanken på å gå hjemme, drikke formiddagskaffe med nabokonene mens barna leker samt ha hovedansvaret for hus og hjem ikke det som er hans drøm, for å si det slik. Men det er joe akkurat det jeg ønsker!!!!!!!!! Så da gjør vi det sånn, selv om det sikkert i likestillingens navn er helt feil, jeg burde tenke på å samle mine egne pensjonspoeng osv. Så ingenting er riktig, følg magefølelsen her også!!

Sånn som vi ser det nå, kommer nok jeg til å være hjemme lengst, men mannen min vil gjerne være hjemme noen måneder han og. Det synes jeg er veldig positivt, derfor gir jeg fra meg noe av permisjonen med glede!

Drømmen er at vi kan jobbe redusert begge to etterhvert, men mannen min har en jobb hvor det er vanskelig å jobbe mindre enn 100 %. Jeg vil ikke ha det sånn at vi begge jobber 100% når perm tiden er over. Vil ha et rolig familieliv uten mas og stress og slitne unger og voksne!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...