Gå til innhold

NHD: Forventninger til DPS

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva jeg kan forvente av hjelp på DPS'en. Virker som om jeg hovedsakelig skal snakke med en ergoterapeut. Legen jeg har blitt tildelt tar doktorgraden og er der bare to ganger i uka, så hun har ikke tid til pasienter annet enn en sjelden gang.

Jeg spurte hva de kunne tilby meg av hjelp, og fikk bare til svar at det visste de ikke enda. Det var for tidlig å si - men jeg trenger sårt hjelp nå!

Har tidligere gått til psykiater to ganger i uka, og det holdt meg i det minste stabil om jeg ikke gjorde veldig store fremskritt. Nå går jeg bare en gang og har i løpet av de siste månedene blitt betraktelig verre. Nå er det meningen at jeg skal slutte hos denne psykiateren og begynne bare på DPS'en. Men jeg kan jo ikke det hvis de bare kan tilby samtaler med en ergoterapeut en gang i uka! Det er alt for lite for meg - at jeg ikke hadde nok tilbud hos psykiateren var jo grunnen til å søke DPS.

Hva har jeg egentlig krav på? Eller hva kan jeg forvente meg? Hvorfor får jeg ikke bli dagpasient, f.eks., og faste timer? Er temmelig oppgitt! Var dum nok til å tro at jeg ville bli tatt mer på alvor med en alvorlig diagnose som sier noe om hvor mye jeg sliter (schizofreni, borderline og dissosiative lidelser).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135244-nhd-forventninger-til-dps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan forvente å få en behandlingsplan tilpasset deg og med forutsigbare timer.

Har du fått individuell plan? Det har du krav på.

Ved vår avdeling kjenner jeg ikke til at noen har fått to individualtimer med psykiater per uke noen gang. Det tror jeg ikke en kan forvente å få noen steder.

Gjest ung jente-76

Du kan forvente å få en behandlingsplan tilpasset deg og med forutsigbare timer.

Ved vår avdeling kjenner jeg ikke til at noen har fått to individualtimer med psykiater per uke noen gang. Det tror jeg ikke en kan forvente å få noen steder.

Hei! Jeg fikk henvisning fra psykiater til en psykiatrisk sykepleier via kommunen, tjenesten er gratis og jeg går der nå hver 2.uke, har i tillegg fast avtale med psykiater 1g pr uke.. synets dette er veldig ok.. visste ikke om en slik tjenste før jeg ble innlagt på sykehus og de anbefalt meg å prøve dette også og de sendte da en henvisning. Fikk time kort tid.. sjekk om din komune har selk tjeneste også kanskje??

Jeg skal få en individuell plan, men det tar slik tid. Ergoterapeuten mente det ville ta flere timer/uker å få den utfyllt. Det kan da ikke være så vanskelig? Og jeg får ikke mer hjelp før den er utfyllt. Men hvorfor skal jeg vente på denne? Kan de ikke hjelpe meg nå med en gang som jeg trenger det? Må man ha en individuell plan for å få hjelp?

Nei, regnet ikke med å få time til psykiater to ganger i uka på DPS, men kanskje en gang i uka? Syns ikke det er å forvente for mye. Men det er klart at jeg er litt bortskjemt etter å ha gått til en privat i fire år som alltid har satt av nok tid til meg. Men selv om jeg ikke skulle få en gang i uka en gang, så trenger jeg noe annet. Jeg må jo kunne få et tilbud som gjør at jeg klarer å overleve hverdagen. Er de ikke der for å hjelpe meg videre?

Ikke for å være negativ, ulva - men jeg tror kanksje du har urealistiske forventninger i forhold til DPS.

De jeg kjenner som har vært behandlet for kroniske sykdommer på DPS har fått samtale med sykepleier en gang pr uke - samtale med lege kun dersom det oppstår usikkerhet mht medisinering - og i tillegg til dette et dagsenter eller tilsvarende. På dagsenteret har det skjedd svært lite - man samles og spiser lunch eller lignende - og forøvrig røykes det og snakkes og løst og fast hvis noen er i form til det...

Tror også det er vanlig at det tar tid å lage en IP - de som skal skrive den kjenner deg jo ikke, og dere må i fellesskap forsøke å finne frem til noen tiltak som kan være til nytte for deg.

Dersom det å snakke med din tidligere psykiater har vært godt for deg, og han er villig til fortsatt å gi behandling, så forstår jeg ikke hvorfor du velger å slutte.

Ikke for å være negativ, ulva - men jeg tror kanksje du har urealistiske forventninger i forhold til DPS.

De jeg kjenner som har vært behandlet for kroniske sykdommer på DPS har fått samtale med sykepleier en gang pr uke - samtale med lege kun dersom det oppstår usikkerhet mht medisinering - og i tillegg til dette et dagsenter eller tilsvarende. På dagsenteret har det skjedd svært lite - man samles og spiser lunch eller lignende - og forøvrig røykes det og snakkes og løst og fast hvis noen er i form til det...

Tror også det er vanlig at det tar tid å lage en IP - de som skal skrive den kjenner deg jo ikke, og dere må i fellesskap forsøke å finne frem til noen tiltak som kan være til nytte for deg.

Dersom det å snakke med din tidligere psykiater har vært godt for deg, og han er villig til fortsatt å gi behandling, så forstår jeg ikke hvorfor du velger å slutte.

Nei, det begynner å demre for meg at jeg nok ikke vil få et tilbud som innebærer behandling, men mer vedlikehold. Er temmelig skuffet, for jeg trodde de hadde mer sammensatte tilbud til dårlige pasienter.

Nei, det er vel ingen grunn til å slutte hos psykiateren min hvis dette er alt de kan tilby meg. Å gå til ham er i det minste ingen belastning.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...