snø Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Oppdaget i dag at AF har lagt ut en orientering om erklæringen man må underskrive. Den ligger under "aktuelt" på hjemmesiden deres: http://www.adopsjonsforum.org Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135280-erkl%C3%A6ringen-til-af/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Takk for tipset og linken, snø. Først en kommentar til det AF skriver om saken: Jeg synes teksten bærer litt preg av "dere må ikke saksøke oss, for det har vi ikke råd til". Det holder ikke mål etter min mening. Jeg synes det har vært litt blanding av epler og pærer i denne debatten. Selv vil jeg skille mellom to ting: 1) Ufullstendige/mangelfulle opplysninger om barn fra giverlandets side: Etter min mening kan ikke adopsjonsforeningen klandres for dette. Det er ikke foreningens feil hvis giverlandene ikke gir god nok informasjon. Det foreningen kan gjøre, er å følge med og forsøke å stille krav i den grad det er mulig. Men ikke stilles til ansvar for hva giverlandene faktisk gjør. 2) Feil i saksbehandlingen fra adopsjonsforeningens side (hix har vært inne på dette): Hva om feks papirer blir forbyttet eller forlagt, eller noen glemmer å gi videre en viktig beskjed, slik at adoptanter får feil eller mangelfull informasjon pga en glipp hos adopsjonsforeningen. Dette må foreningen ta ansvar for. Når det gjelder eventuelle feil i oversettelser, synes jeg foreningen skal være eksplisitt på om det er adoptantenes eller foreningens ansvar å sjekke at oversettelsen er korrekt (kanskje det er tatt hånd om allerede i erklæringen?). Slik AFs erklæring er blitt omtalt her på DOL, får jeg inntrykk av at alt skjæres over en kam i erklæringen, dvs at man ikke skal kunne gå til søksmål uansett grunn. Dette synes jeg er etisk uforsvarlig. AF må ta ansvar for eventuelle feil foreningen gjør selv. Ellers synes jeg forslaget om forsikringsordning for foreningene er et godt innspill, og det ser jeg at AF allerede har jobbet med en stund. I Danmark sjekkes legerapportene såvidt jeg forstår av et legeteam som adopsjonsforeningen bruker. Det synes jeg kunne være en god idé for de norske adopsjonsforeningene også. Det må være betryggende for adoptantene å vite at papirene blir gjennomgått av et legeteam som etter hvert har opparbeidet seg erfaring med slikt, i stedet for at man må ordne seg med lege på egenhånd som best man kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135280-erkl%C3%A6ringen-til-af/#findComment-840203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen en adoptant Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Det er bra at AF tar selvkritikk i denne saken. AF har ellers vært kjent for liten evne til å ta selvkritikk eller komme med innrømmelser - noe som kanskje har bidratt til at mange etterhvert har mistet tillit til foreningen. Å innrømme feil er en viktig egenskap. Dersom denne innrømmelsen er et tegn på en ny kultur i AF, er det prisverdig. Ellers er jeg enig med innlegget nedenfor, i at redegjørelsen bærer preg av at AF forsvarer seg selv framfor å vise forståelse for søkernes behov for kvalitetssikring. AF kunne godt vist større innlevelse i motparten. Jeg reagerer på AF's oppfordring om at alle nå likevel trygt kan skrive under erklæringen, fordi den ikke vil bli brukt mot deg....! IKKE GJØR DET! IKKE SKRIV UNDER EN ERKLÆRING DU IKKE ER ENIG I! Det virker absurd at AF fortsatt oppfordrer til dette. Hva i all verden er poenget med å skrive under noe som ikke er gyldig?! AF bør rett og slett legge erklæringen vekk, eller godta at søkerne overstryker/retter eller nekter å underskrive erklæringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135280-erkl%C3%A6ringen-til-af/#findComment-840762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.