Gå til innhold

kokt morsmelk


annemax

Anbefalte innlegg

Vet noen om morsmelken mister sin næringsverdi når den får et oppkok ? Er det like bra å bruke vann eller uttynnet (1/4) morsmelkerstatning enn kokt morsmelk?

Gutten min på 8 mnd liker ikke nutramigen - jeg får ham til å spise dersom jeg fortynner erstatningen 1/4 - men han merker at grøten er anderledes og spiser motvillig.

Gutten ammes fremdeles. Får han nok næring om jeg lager grøten på vann i stedet for melk når grøten er beregnet på melk. Bør jeg tilsette noe annet om jeg bruker vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS jeg har spurt på helsestasjonen .... men ingen av helsesøstrene visste at enzymene som gjør at melken blir suppe-tynn forsvinner ved et oppkok. De hadde aldri tenkt på det og visste heller ikke om nærlingsstoffene forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringen forsvinner vel ikke, men antistoffene som gjør morsmelken så suveren forsvinner da. Men dersom han ammes ved siden av får nok i seg det han trenger av dem da så det er ikke så farlig om litt ødelegges i grøten da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om hva som skjer dersom man gir morsmelken ett oppkok, men det jeg kan si noe om er grøten. Jeg forstår deg sånn at du lager grøt på morsmelk eller erstatning. Jeg har alltid laget grøt til barna mine på kokt vann og ikke noe annet selv om det står på pakningen at det er beregnet for melk.

Jeg har 3 barn og alle har begynt med grøt mellom 4 - 6 mnd alder og jeg har laget grøten på kokt vann. Det har fungert utmerket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære annema. Antistoffer og noen vitaminer kan forsvinne. Dette har liten betydning i ditt tilfelle da du gir rikelig med morsmelk ved siden av. Ved å tilsette vann blir det lite energi når gutten din etterhvert har flere og større måltider. Selvfølgelig er det endel som gjør dette og sier at det går bra, men det å få lite energi er ikke nødvendigvis noe som kan sees på et barn. Det må regnes ut og måles via prøver.

Gutten din vil også ganske sikkert venne seg til morsmelkserstatningen etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...