Gå til innhold

Livssynsdiskusjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• misjonær

15

• still5barnsmor

10

• Matthea

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest gamlebarbie

Jeg tror på Gud og er personlig kristen. Jeg tror at Gud gav oss den frie vilje og at det er opp til meg hvordan jeg forvalter den. Jeg tror Gud sendte sin sønn for å vise oss at det er mulig å la være å synde og at det er mulig for meg å gjøre det samme. Jeg tror Gud er rettferdig etter sitt ord slik det er skrevet i bibelen, og jeg tror ikke alltid Hans rettferdighet sammenfaller med min. I de tilfeller velger jeg å tro at han er allmektig og bøyer meg for det selv om det er hardt i de fleste tilfeller. Jeg tror at det er mulig for meg å bli ferdig med alle mine negative sider gjennom en møysommelig å trofast kamp. Jeg tror at det gir meg velsignelse i evigheten og at jeg får smake endel av den i dette liv.

Og for de som lar seg provosere av min personlige tro så har jeg for ordens skyld skrevet "JEG tror" i starten av hver setning.

Jeg tror også at hvis jeg vil ha respekt for min tro så må jeg også respektere at andre har en annen/ingen tro. Livet handler ikke om å "Omvende/samle" alle andre mennesker, men å forvalte sin frie vilje slik at en kan se seg i speilet og ha god samvittighet...

Hjertelig hilsen fra

Ja, jeg er enig med deg.:-)

Jeg tror også, og jeg vil fortsette med det, ettersom det jeg tror på er det viktigste for meg.:-)

Adam og Eva fikk to sønner står det i bibelen, og de fikk vel noen døtre og tror jeg, (er ikke kristen så jeg har det ikke helt inne det der) Men det jeg da tenker på er at hvis det skulle bli flere mennesker på jorden så må jo de ha drevet med incest, søstre og brødre fikk barn sammen osv?

Adam og Eva fikk to sønner står det i bibelen, og de fikk vel noen døtre og tror jeg, (er ikke kristen så jeg har det ikke helt inne det der) Men det jeg da tenker på er at hvis det skulle bli flere mennesker på jorden så må jo de ha drevet med incest, søstre og brødre fikk barn sammen osv?

Hei Tiga,

Det der har jeg hørt bortforklart ved at "genene var så mye renere" at de både kunne gjøre slikt, og at det var derfor de levde så lenge.

Etter det jeg husker så står det imidlertid en litt kryptisk referanse til noen som bodde utenfor Edens hage. (Jeg har ikke en referanse til eksakte vers.)

Problemet (for muslimer/kristne, osv) er jo at gude-figuren i bibelen egentlig er en sammensmelting av to eller flere tidligere guder (både god og ond), og derfor får man også den litt merkelige blandingen av slem og snill gud.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Man bør vel kunne underbygge guds eksistens, FØR man diskuterer om han har bevissthet og hvilken skostørrelse han bruker! :-)

Med vennlig hilsen

Hei igjen Sør,

jeg ville vite hva gamlebarbie mente om saken. Hun mener jo at Gud eksisterer, så jeg tenkte bare å hoppe over den diskusjonen så elegant som mulig.

Hei Tiga,

Det der har jeg hørt bortforklart ved at "genene var så mye renere" at de både kunne gjøre slikt, og at det var derfor de levde så lenge.

Etter det jeg husker så står det imidlertid en litt kryptisk referanse til noen som bodde utenfor Edens hage. (Jeg har ikke en referanse til eksakte vers.)

Problemet (for muslimer/kristne, osv) er jo at gude-figuren i bibelen egentlig er en sammensmelting av to eller flere tidligere guder (både god og ond), og derfor får man også den litt merkelige blandingen av slem og snill gud.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg har også hørt mangen forklaringer på det der. Sist var det Jehovas vitner som kom på døra mi og ville gi meg en brosjyre. Jeg er den som liker å diskutere ting, da spesielt andres livssyn, så jeg sendte dem ikke avgårde, men diskuterte akkurat det, og det var da de sa det selv at ja, det var jo faktisk incest på den tiden, for det var jo ingen andre de kunne formere seg med :))

Og spør man en kristen hvorfor Gud velger å la verden gå under med krig og sult og bare ser på, da får man alltid det samme svaret, nemlig at det er menneskenes skyld at det er slik, de har valgt det selv. At fattige mennesker har valgt å være fattige virker jo litt teit da, eller at man velger å starte en verdens krig liksom? Greit menneskene er skyld i mye selv, men hadde det vært en Gud så hadde han nok gjordt noe tror jeg da. Og dommedagen skal jo komme snart sier de alltid, når da sier jeg. For mangen mennesker så er det jo et helvete på jorden, jeg tror ikke de frykter noen dommedag.

Hei Tiga,

Med vennlig hilsen

Dette er vel omtrent det rareste eg har hørt:

"Problemet (for muslimer/kristne, osv) er jo at gude-figuren i bibelen egentlig er en sammensmelting av to eller flere tidligere guder (både god og ond), og derfor får man også den litt merkelige blandingen av slem og snill gud.

"

Kor tar du dette fra?

Gud er både Kjærlighet - Elsker menneskene!

Men han er også Hellig - Tåler ikkje synd.

Altså han elsker synderen, men hater synden.

Men at han er både god og ond...

Kor tar du det fra?

mvh

Jeg tror på Gud og er personlig kristen. Jeg tror at Gud gav oss den frie vilje og at det er opp til meg hvordan jeg forvalter den. Jeg tror Gud sendte sin sønn for å vise oss at det er mulig å la være å synde og at det er mulig for meg å gjøre det samme. Jeg tror Gud er rettferdig etter sitt ord slik det er skrevet i bibelen, og jeg tror ikke alltid Hans rettferdighet sammenfaller med min. I de tilfeller velger jeg å tro at han er allmektig og bøyer meg for det selv om det er hardt i de fleste tilfeller. Jeg tror at det er mulig for meg å bli ferdig med alle mine negative sider gjennom en møysommelig å trofast kamp. Jeg tror at det gir meg velsignelse i evigheten og at jeg får smake endel av den i dette liv.

Og for de som lar seg provosere av min personlige tro så har jeg for ordens skyld skrevet "JEG tror" i starten av hver setning.

Jeg tror også at hvis jeg vil ha respekt for min tro så må jeg også respektere at andre har en annen/ingen tro. Livet handler ikke om å "Omvende/samle" alle andre mennesker, men å forvalte sin frie vilje slik at en kan se seg i speilet og ha god samvittighet...

Hjertelig hilsen fra

Hei!

Kan du si hvilken menighet tu tilhører, viss du tilhører en menighet?

mvh

Vet du, da er vi ganske like, du og jeg.

Jeg tror også, og er vel en ganske normal kristen. Godt å se at vi er flere..:-)

Klem

Godt at vi er flere ja...

Men om vi er normale... ;-)

Tja, ser ikke sånn ut, viss det normale er det som flertallet mener...

(men eg sjønte hva du mente...)

Ha ein fin kveld!

Guds Fred!

Ser du på Gud som en form for skikkelse/skapning?

Hei!

I begynnelsen av Johannesevangeliet står det noe om at ingen har sett Gud, men Jesus har vist oss hvem han er...

Eg trur Jesus er Inkarnasjonen av Gud....

Gud "tok bolig" i blant oss...

Så sånn Jesus var(og er) sånn er Gud av karrakter...

Form/skikkelse...

Tja..

Trur ikke det er min jobb å male eit bilete av korleis Gud ser ut...

Eit av Buda er jo at ein ikkje skal lage seg bileter av gud...

(men da nok tenkt mer i form av "kalver" og billedstøtter..)

Ellers så er eg "på lag med" gamlebarbie...

Gud er min Far!

amen!

Annonse

Gjest gamlebarbie

Hei Tiga,

Med vennlig hilsen

Neineineinei.......

Adam og Eva var de første menneskene Gud skapte. DE FØRSTE.

Men Gud skapte sikkert flere etter hvert, tror dere ikke? For da er det greit å få flere barn og sånn, uten å drive med incest.

Gjest gamlebarbie

Hei,

Hva slags gud "gir sin egen sønn"?

Var sønnen hans til å "gi vekk"?

Hva annet kunne han ha gjort med sønnen sin?

*klem*

Han ga sin sønn for deg, vet du. Men ettersom du ikke tror på det, så.............

Men.Jeg tror på det som står i Bibelen, for meg er det Guds ord. Og derfor tror jeg at det som står der er sant.

Og det at Han ga sin sønn, er vel på en måte det samme som historien om den mannen som jobbet ved en jernbanebru. Husker ikke helt hvordan historien gikk, men den sluttet ved at mannen lot sin egen sønn dø, for å redde masse mennesker inne i toget.

Gud gjorde det samme, Han ga sin sønn for å redde oss.

Godklem til en god kverulant..;-)

Neineineinei.......

Adam og Eva var de første menneskene Gud skapte. DE FØRSTE.

Men Gud skapte sikkert flere etter hvert, tror dere ikke? For da er det greit å få flere barn og sånn, uten å drive med incest.

Hei,

Dette blir jo som å diskutere hvilket troll er eldst i Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr - jeg tror jo verken på noen gud, og langt mindre at han skapte noen Adam/Eva.

Å diskutere hvem som fikk barn med hvem er derfor ganske "merkelig", ettersom vi ikke har noen grunn til å tro at de har eksistert.

Med vennlig hilsen

Dette er vel omtrent det rareste eg har hørt:

"Problemet (for muslimer/kristne, osv) er jo at gude-figuren i bibelen egentlig er en sammensmelting av to eller flere tidligere guder (både god og ond), og derfor får man også den litt merkelige blandingen av slem og snill gud.

"

Kor tar du dette fra?

Gud er både Kjærlighet - Elsker menneskene!

Men han er også Hellig - Tåler ikkje synd.

Altså han elsker synderen, men hater synden.

Men at han er både god og ond...

Kor tar du det fra?

mvh

Du skriver: "Men at han er både god og ond...

Kor tar du det fra?"

Kan du gi meg et eksempel på en bok med flere folkemord enn bibelen?

Med vennlig hilsen

Ja, jeg har også hørt mangen forklaringer på det der. Sist var det Jehovas vitner som kom på døra mi og ville gi meg en brosjyre. Jeg er den som liker å diskutere ting, da spesielt andres livssyn, så jeg sendte dem ikke avgårde, men diskuterte akkurat det, og det var da de sa det selv at ja, det var jo faktisk incest på den tiden, for det var jo ingen andre de kunne formere seg med :))

Og spør man en kristen hvorfor Gud velger å la verden gå under med krig og sult og bare ser på, da får man alltid det samme svaret, nemlig at det er menneskenes skyld at det er slik, de har valgt det selv. At fattige mennesker har valgt å være fattige virker jo litt teit da, eller at man velger å starte en verdens krig liksom? Greit menneskene er skyld i mye selv, men hadde det vært en Gud så hadde han nok gjordt noe tror jeg da. Og dommedagen skal jo komme snart sier de alltid, når da sier jeg. For mangen mennesker så er det jo et helvete på jorden, jeg tror ikke de frykter noen dommedag.

Hei,

Du kan så si; det er åpenbart at det er vås for alle som faktisk gidder å analysere det. Hvilken "god allmektig gud" lar barn sulte ihjel?

Ingen. Selvsagt.

Med vennlig hilsen

Viss Gud var uten bevisthet...

hadde han da vert Gud?

Og kunne han da ha gjort noe som helst?

eit bevistløst menneske er jo ikkje akkurat det mest handlekraftige som finnest...

mvh

Nei, men det er heller intet som tyder på at noen som helst gud eksisterer. Selvsagt finnes det historier og eventyr, men det er nettopp det: eventyr.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...