Gå til innhold

Livssynsdiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei igjen Sør,

jeg ville vite hva gamlebarbie mente om saken. Hun mener jo at Gud eksisterer, så jeg tenkte bare å hoppe over den diskusjonen så elegant som mulig.

Hei,

Jo, men det blir jo feil å basere hele diskusjonen på en feil antagelse...

Det blir som å diskutere hvor fort epler faller oppover. Det er jo rimelig viktig at basisen for diskusjonen er iorden, slik at man får avklart i hvilken retning eplene faller!.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• misjonær

15

• still5barnsmor

10

• Matthea

7

Mest aktive i denne tråden

Han ga sin sønn for deg, vet du. Men ettersom du ikke tror på det, så.............

Men.Jeg tror på det som står i Bibelen, for meg er det Guds ord. Og derfor tror jeg at det som står der er sant.

Og det at Han ga sin sønn, er vel på en måte det samme som historien om den mannen som jobbet ved en jernbanebru. Husker ikke helt hvordan historien gikk, men den sluttet ved at mannen lot sin egen sønn dø, for å redde masse mennesker inne i toget.

Gud gjorde det samme, Han ga sin sønn for å redde oss.

Godklem til en god kverulant..;-)

Hei,

*Hvorfor* trenger en allmektig gud la sin egen sønn bli drept for å redde folk?

Hvorfor kan han ikke bare redde folket uten noen drap? Siden han er "allmektig"...

Hvorfor?

*klem*

Gjest gamlebarbie

Hei,

*Hvorfor* trenger en allmektig gud la sin egen sønn bli drept for å redde folk?

Hvorfor kan han ikke bare redde folket uten noen drap? Siden han er "allmektig"...

Hvorfor?

*klem*

Han "trengte" det vel okke, men gjorde det for at vi som er idiotiske mennesker skal forstå det bedre. Ja, ikke vet jeg, det må du spørre Ham om.......:-)

Men hvorfor spør du ikke Ham da? Du kan jo lese i Bibelen, og se om du kan finne ut mer der. Jeg er som sagt ikke så flink til å forklare, men jeg har lest min Bibel, og jeg tror fullstendig på det som står. Og om jeg en gang dør, og finner ut at Gud ikke er til, vel, så blir jeg til støv, og alt er borte. Men når jeg dør, og finner ut at Han ER TIL, og at min tro er virkelighet....(som jeg er bombesikker på nå), så vil jeg leve evig sammen med Ham. Og vet du, kjære vennen min, det er nok for meg..:-)

Klem til deg, Sør, du er god, selv om du er en som kan spørre mer enn ti vise kan svare...;-)

Og ettersom jeg ikke er så vis, så ser du at jeg ikke kan svare deg på alt du spør om..:-) Jeg kan bare gå ut fra det JEG tror.

Klem

Gjest gamlebarbie

Han "trengte" det vel okke, men gjorde det for at vi som er idiotiske mennesker skal forstå det bedre. Ja, ikke vet jeg, det må du spørre Ham om.......:-)

Men hvorfor spør du ikke Ham da? Du kan jo lese i Bibelen, og se om du kan finne ut mer der. Jeg er som sagt ikke så flink til å forklare, men jeg har lest min Bibel, og jeg tror fullstendig på det som står. Og om jeg en gang dør, og finner ut at Gud ikke er til, vel, så blir jeg til støv, og alt er borte. Men når jeg dør, og finner ut at Han ER TIL, og at min tro er virkelighet....(som jeg er bombesikker på nå), så vil jeg leve evig sammen med Ham. Og vet du, kjære vennen min, det er nok for meg..:-)

Klem til deg, Sør, du er god, selv om du er en som kan spørre mer enn ti vise kan svare...;-)

Og ettersom jeg ikke er så vis, så ser du at jeg ikke kan svare deg på alt du spør om..:-) Jeg kan bare gå ut fra det JEG tror.

Klem

Det SKULLE stå IKKE, men litt kjappe fingrer, og øyer som ikke ser, så blir det litt feil.......hehe

Klem

Hei,

Selvsagt trengte ikke en allmektig gud gå "foran med et godt eksempel" og la sin sønn bli drept - helt unødvendig.

Igjen - hvorfor?

Ikke tar han vare på familien sin.

Ikke redder han uskyldige barn på jorden.

Ikke kverken har djevelen (ifølge deg, så råder han jo på jorden).

Det hele er jo totalt meningsløst - det blir "å tro fordi jeg tror fordi jeg tror fordi jeg tror".

Mot alle underbyggelser og mot alle observasjoner. Og mot all logikk.

Igjen - hvorfor skulle en god gud tillate all f*enskapen som skjer?

Det ville en "god gud" selvsagt ikke gjort. Og når han, ifølge deg, åpenbart gjør det, så MÅ det jo være fordi han enten er ond eller fordi han ikke eksisterer.

Dette er ikke til å komme utenom!

*klem*

I

Gjest gamlebarbie

Hei,

Selvsagt trengte ikke en allmektig gud gå "foran med et godt eksempel" og la sin sønn bli drept - helt unødvendig.

Igjen - hvorfor?

Ikke tar han vare på familien sin.

Ikke redder han uskyldige barn på jorden.

Ikke kverken har djevelen (ifølge deg, så råder han jo på jorden).

Det hele er jo totalt meningsløst - det blir "å tro fordi jeg tror fordi jeg tror fordi jeg tror".

Mot alle underbyggelser og mot alle observasjoner. Og mot all logikk.

Igjen - hvorfor skulle en god gud tillate all f*enskapen som skjer?

Det ville en "god gud" selvsagt ikke gjort. Og når han, ifølge deg, åpenbart gjør det, så MÅ det jo være fordi han enten er ond eller fordi han ikke eksisterer.

Dette er ikke til å komme utenom!

*klem*

I

Han skal ta "kverken " på djevelen, men alt til sin tid, vet du.:-)

Ikke vær så nyskjerrig. Hvis du vil vite,og jeg ikke klarer å fortelle slik som du vil, så syns jeg du skal lete litt, i Bibelen, for eksempel. Står mye bra der, vet du..:-)

Nå er det sånn at jeg kan gi deg tusen forskjellige vers fra Bibelen som du kan lese, men jeg tror ærlig talt ikke at du hadde giddet å slå det opp. Kjenner deg litt nå, vet du...;-) Så derfor gidder jeg ikke det.

Som sagt før, jeg kan ikke svare deg på alt det du spør om. Men bare fortsett å spørre, for vi får jo ikke vite noe uten at vi spør, ikke sant???

;-)

Annonse

Hei,

Jo, men det blir jo feil å basere hele diskusjonen på en feil antagelse...

Det blir som å diskutere hvor fort epler faller oppover. Det er jo rimelig viktig at basisen for diskusjonen er iorden, slik at man får avklart i hvilken retning eplene faller!.

Med vennlig hilsen

Hei du,

ok, men nå er det ingen som har bevist at Gud _ikke_ finnes heller. Det er ingenting i veien å spørre "sett at Gud finnes, noe enkelte tror, har Gud da bevissthet?"

Han skal ta "kverken " på djevelen, men alt til sin tid, vet du.:-)

Ikke vær så nyskjerrig. Hvis du vil vite,og jeg ikke klarer å fortelle slik som du vil, så syns jeg du skal lete litt, i Bibelen, for eksempel. Står mye bra der, vet du..:-)

Nå er det sånn at jeg kan gi deg tusen forskjellige vers fra Bibelen som du kan lese, men jeg tror ærlig talt ikke at du hadde giddet å slå det opp. Kjenner deg litt nå, vet du...;-) Så derfor gidder jeg ikke det.

Som sagt før, jeg kan ikke svare deg på alt det du spør om. Men bare fortsett å spørre, for vi får jo ikke vite noe uten at vi spør, ikke sant???

;-)

Hei,

Hvor mange småbarn har han tenkt å la dø av sult før han får kverket djevelen?

Hvorfor gjør han det ikke med en gang, ettersom han er allmektig?

At ikke du eller andre kan svare på dette, burde jo få alarmbjellene til å ringe. Det tyder jo på at noe er helt galt.

===

Og jo - man SKAL være nysgjerrig og skeptisk, for hvis man ikke er det så kan man tro på ting som ikke eksisterer. Jeg vil si at du, som et voksent og intelligent menneske, PLIKTER å stille spørsmål ved det du tror på.

For det er ikke sunt å tro på en gud som ikke gjør noe for å redde småbarn.

*klem til deg*

Hei du,

ok, men nå er det ingen som har bevist at Gud _ikke_ finnes heller. Det er ingenting i veien å spørre "sett at Gud finnes, noe enkelte tror, har Gud da bevissthet?"

Hei,

Nei, selvsagt ikke, fordi man behøver jo ikke motbevise noe som ikke er bevist.

På akkurat samme måte er det heller ikke bevist at Julenissen ikke eksisterer...

Så, "sett at Julenissen finnes, noe enkelte tror, har Julenissen da bevissthet?" :-)

Man kan selvsagt repetere det for alle guder - Odin, Brahma, Zevs, osv., før man begynner på figurene i Asbjørnsen & Moes Samlede Verker.

Det er jo nettopp for å unngå slikt at man bør påvise eksistensen til det man diskuterer!

Med vennlig hilsen

Hei,

Nei, selvsagt ikke, fordi man behøver jo ikke motbevise noe som ikke er bevist.

På akkurat samme måte er det heller ikke bevist at Julenissen ikke eksisterer...

Så, "sett at Julenissen finnes, noe enkelte tror, har Julenissen da bevissthet?" :-)

Man kan selvsagt repetere det for alle guder - Odin, Brahma, Zevs, osv., før man begynner på figurene i Asbjørnsen & Moes Samlede Verker.

Det er jo nettopp for å unngå slikt at man bør påvise eksistensen til det man diskuterer!

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner meget godt hvor du vil. Blir du ikke lei av å gjenta deg selv i det evindelige? :)

Men så er det jo sånn med religion at det er ytterst personlig, og folk legger sine egne erfaringer til grunn for sin tro. Da spiller det vel egentlig ingen rolle at det ikke finnes vitenskapelig evidens for det ene eller det andre. Så jeg tror egentlig ikke det nytter å prøve å hamre det faktum inn i hodene på "de frelste".

Jeg skjønner meget godt hvor du vil. Blir du ikke lei av å gjenta deg selv i det evindelige? :)

Men så er det jo sånn med religion at det er ytterst personlig, og folk legger sine egne erfaringer til grunn for sin tro. Da spiller det vel egentlig ingen rolle at det ikke finnes vitenskapelig evidens for det ene eller det andre. Så jeg tror egentlig ikke det nytter å prøve å hamre det faktum inn i hodene på "de frelste".

Hei,

Jeg er jo en tålmodig sjel! :-) Selvsagt kan man tro hva man vil, og selvsagt vil andre stille spørsmål ved det.

Du skriver: "Så jeg tror egentlig ikke det nytter å prøve å hamre det faktum inn i hodene på "de frelste""

Det kan jeg forsåvidt være enig i, men som "frelst" burde det jo få noen alarmbjeller til å ringe hvis livssynet ditt ikke er kompatibelt med fakta?

Du ville trolig ALDRI tatt en tablett, eller satt dine ben på et fly, som ikke var verifisert og sjekket. Men likevel så baserer du livssynet ditt på noe som det ikke finnes et snev av bevis for.

For legg merke til at ingen av spørsmålene jeg spør "de kristne" blir besvart. Ingen har noen svar på "hvorfor lar gud småbarn dø av sult?", eller "hvorfor lar guden djevelen råde på jorden?"...

Istedet så blir det bare bortforklaringer - "guds veier er uransakelige", eller "det er menneskets skyld" eller "jeg er ikke smart nok til å vite det".

Enhver nøytral vurdering ville bedømme at guden ikke eksisterte. Det er bare for mange motsetninger. Likevel tvi-holder enkelte på "troen". Bare for å holde på noe....

Så diskuterer man "hvor fort eplene faller oppover", fordi det er så mye enklere å "hoppe over" det der plagsomme med eksistensen.

Med vennlig hilsen

Gjest gamlebarbie

Hei,

Hvor mange småbarn har han tenkt å la dø av sult før han får kverket djevelen?

Hvorfor gjør han det ikke med en gang, ettersom han er allmektig?

At ikke du eller andre kan svare på dette, burde jo få alarmbjellene til å ringe. Det tyder jo på at noe er helt galt.

===

Og jo - man SKAL være nysgjerrig og skeptisk, for hvis man ikke er det så kan man tro på ting som ikke eksisterer. Jeg vil si at du, som et voksent og intelligent menneske, PLIKTER å stille spørsmål ved det du tror på.

For det er ikke sunt å tro på en gud som ikke gjør noe for å redde småbarn.

*klem til deg*

Jamen, vet du hva? Da vil jeg være "usunn"..:-) For jeg vil heller tro på en som alltid har vært der for meg, enn tro på en som aldri har vært der.

Så, derfro sender usunne jeg en klem, til "sunne?" deg.

Og en ting til, selv om jeg sier at jeg ikke er så klok, trenger ikke du å utbasunere det for hele DOL, vel? Jeg bare gråter jeg da............

"gliiiiissssss" ;-)

(klemmer deg hardt)

Jamen, vet du hva? Da vil jeg være "usunn"..:-) For jeg vil heller tro på en som alltid har vært der for meg, enn tro på en som aldri har vært der.

Så, derfro sender usunne jeg en klem, til "sunne?" deg.

Og en ting til, selv om jeg sier at jeg ikke er så klok, trenger ikke du å utbasunere det for hele DOL, vel? Jeg bare gråter jeg da............

"gliiiiissssss" ;-)

(klemmer deg hardt)

Hei,

Poenget er jo nettopp at du ER klok - du er et FLOTT menneske, og derfor trenger du ikke tro på slikt, vet du.

For selv om du ikke tror det nå, så klarer du faktisk å gå uten den krykken. Du trenger den ikke, men du har overbevist deg selv om at du gjør det.

Og ingen forventer at du skal tro på noen som "ikke har vært der", men poenget er at den som har vært der faktisk er DEG, Barbie. Og du er sterk nok til å klare det.

*klem*

Annonse

Gjest gamlebarbie

Hei,

Poenget er jo nettopp at du ER klok - du er et FLOTT menneske, og derfor trenger du ikke tro på slikt, vet du.

For selv om du ikke tror det nå, så klarer du faktisk å gå uten den krykken. Du trenger den ikke, men du har overbevist deg selv om at du gjør det.

Og ingen forventer at du skal tro på noen som "ikke har vært der", men poenget er at den som har vært der faktisk er DEG, Barbie. Og du er sterk nok til å klare det.

*klem*

Jeg må bare få si det igjen...........og igjen.........og igjen...........Du kan være hard i forhandlinger, og du er en skikkelig kverulant, men du og du for en godgutt du er.

"flørt.....flørt"

Ta fortsatt vare på deg selv, og husk at en hjelper også kan trenge hjelp.

Enormt glad i deg, selv om vi er uenige.:-)

Kjempenattaklem til verdens beste Sør. (så kan de andre si hva de vil, for jeg vet hvem du er...:-) )

Jeg må bare få si det igjen...........og igjen.........og igjen...........Du kan være hard i forhandlinger, og du er en skikkelig kverulant, men du og du for en godgutt du er.

"flørt.....flørt"

Ta fortsatt vare på deg selv, og husk at en hjelper også kan trenge hjelp.

Enormt glad i deg, selv om vi er uenige.:-)

Kjempenattaklem til verdens beste Sør. (så kan de andre si hva de vil, for jeg vet hvem du er...:-) )

*glis*

God natt og sov godt!

*klem*

Jeg tror:

Mennesker er en videreutvikling fra apene.

Jeg tror ikke på en gud, men jeg er sikker på at Jesus har levd. Jesus var nok en klok og omsorgsfull mann.

Jeg tror det finnes 'høyere makter' - eller 'andre dimensjoner' som vi sansynligvis får kjennskap til når vi dør.

Hei,

Jeg er jo en tålmodig sjel! :-) Selvsagt kan man tro hva man vil, og selvsagt vil andre stille spørsmål ved det.

Du skriver: "Så jeg tror egentlig ikke det nytter å prøve å hamre det faktum inn i hodene på "de frelste""

Det kan jeg forsåvidt være enig i, men som "frelst" burde det jo få noen alarmbjeller til å ringe hvis livssynet ditt ikke er kompatibelt med fakta?

Du ville trolig ALDRI tatt en tablett, eller satt dine ben på et fly, som ikke var verifisert og sjekket. Men likevel så baserer du livssynet ditt på noe som det ikke finnes et snev av bevis for.

For legg merke til at ingen av spørsmålene jeg spør "de kristne" blir besvart. Ingen har noen svar på "hvorfor lar gud småbarn dø av sult?", eller "hvorfor lar guden djevelen råde på jorden?"...

Istedet så blir det bare bortforklaringer - "guds veier er uransakelige", eller "det er menneskets skyld" eller "jeg er ikke smart nok til å vite det".

Enhver nøytral vurdering ville bedømme at guden ikke eksisterte. Det er bare for mange motsetninger. Likevel tvi-holder enkelte på "troen". Bare for å holde på noe....

Så diskuterer man "hvor fort eplene faller oppover", fordi det er så mye enklere å "hoppe over" det der plagsomme med eksistensen.

Med vennlig hilsen

God formiddag,

det blir lange tråder av denslags :)

Vel, jeg lar det bli med dette. Forhåpentligvis tok du poenget mitt et sted.

still5barnsmor

Hei!

Eg er jo en nyskjerrig person da...

Pluss at det hadde vert interessant å vite kven det er som står for denne teologien som du pressenterer...

mvh

"teologien jeg presenterer"

Jeg vil helst ikke starte noen diskusjon angående menighet for i løpet av de årene jeg har vært her (et lite opphold i det siste) så er meniheter stort sett bare blitt utsatt for kritiske spm og kritikk...

Jeg har min tro som jeg ikke vil diskutere, men spør du så svarer jeg gjerne altså...

Jeg leser i bibelen og der er det belegg for alt jeg skrev i mitt innlegg...

forøvrig synes jeg du skriver mye bra og liker at du er åpen for andres syn og ikke bare er ute etter å motbevise og være negativ...

klems fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...