Gjest Bekymret mamma48 Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Jeg vet at dette forumet er for foreldre og tenåringer, men jeg tenkte det kunne være noen her som ville svare likevel. Min datter er 24 år. Jeg har lagt dette ut på "Samliv" og "åpent forum" også. Jeg er så bekymret for min datter, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenkte det ville hjelpe å høre hva andre synes. Er det bare jeg som er overspent? Det begynte godt. Hun har gått ferdig videregående, og har tatt noen fag ved siden av. Nå er hun 24 år gammel, og bor i by. Hun har alltid vært flink med hendene, og har tegnet og malt siden hun var liten, og dette har selvsagt blitt hennes store drøm i verden. Hun vil så gjerne leve av det. Det nytter ikke hva vi enn sier, hun vil og skal leve av det svarer hun bare. For et år siden ble hun ”oppdaget” som det visstnok heter, og en profesjonell som er ganske høyt oppe i det (jeg kan ikke komme innpå det her, men det er et anerkjent "firma") viste stor interesse for hennes arbeid. Vedkommende og min datter har startet et slags samarbeid, som kan ende med en stor utstilling dersom arbeidet hennes blir godkjent, men dette er det selvsagt ingen garanti for. Hittil har det gått bra, men hun får altså ikke endelig beskjed før alt er ferdig, og det kan ta et par år!! Hun er gift, og hennes mann støtter henne og sier han er sikker på at hun kommer til å klare det, men det er jo ingen garantier, og hva da? Uansett, så lever hun nå på han. Hun jobber ikke. Ja, det vil si hun jobber ikke skikkelig, men bare med malingen. Ikke at det ikke er arbeid, selvfølgelig, men hun får jo ikke betalt for det! Hun nekter å høre på fornluft, og sier at dette er hennes store sjanse og at hun har tid til å utdanne seg senere hvis det skulle gå galt. Når hun maler, så foregår dette om natten. Jeg blir helt oppgitt av det! Hun sitter altså oppe hele natten og maler, og det er det hun gjør! Og slik skal det altså være til alt er ferdig, ja, kanskje to hele år. Hun drikker til og med drinker midt i ukedagene. Jeg tror ikke at hun har alkoholproblemer, det er ikke så ofte og ikke så mye, men hun har blitt oppdratt godt, og jeg har alltid vært påpasselig med at alkohol ikke skal drikkes utenom helgene. Hva synes dere om dette livet hennes egentlig? Går det an å leve slik? Hele familien er bekymret, og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Jeg orker nesten ikke å tenke på det. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Å være kunstner er vel ikke "ustadig"? Det er mange på 24 år som ikke har annet enn gjeld, f.eks. de som liksom "studerer", men som ikke får surret seg til å ta noen eksamener. Hun har ikke inntekt ennå, men pådrar seg heller ikke gjeld siden mannen er med på opplegget, så da er det vel egentlig ikke noe stort problem. Litt tidlig å bekymre seg om pensjonspoengene, vel? Hvis denne sjansen skulle vise seg å gå i vasken og bli til ingenting, synes jeg dere skal støtte / trøste henne og oppmuntre henne til å finne en måte å kombinere denne altoppslukende interessen med noe som kan gi inntekt. Men inntil da - så lenge det er en sjanse for at hun skal lykkes - synes jeg ikke dere skal bekymre dere og legge dere så mye oppi hennes valg. Dere kan jo uansett ikke styre det - hun er voksen - så det virker sikkert bare negativt inn på henne. For ordens skyld - jeg er ikke ung selv. Litt yngre enn deg, hvis nicket ditt har noe med alderen å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret mamma48 Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Å være kunstner er vel ikke "ustadig"? Det er mange på 24 år som ikke har annet enn gjeld, f.eks. de som liksom "studerer", men som ikke får surret seg til å ta noen eksamener. Hun har ikke inntekt ennå, men pådrar seg heller ikke gjeld siden mannen er med på opplegget, så da er det vel egentlig ikke noe stort problem. Litt tidlig å bekymre seg om pensjonspoengene, vel? Hvis denne sjansen skulle vise seg å gå i vasken og bli til ingenting, synes jeg dere skal støtte / trøste henne og oppmuntre henne til å finne en måte å kombinere denne altoppslukende interessen med noe som kan gi inntekt. Men inntil da - så lenge det er en sjanse for at hun skal lykkes - synes jeg ikke dere skal bekymre dere og legge dere så mye oppi hennes valg. Dere kan jo uansett ikke styre det - hun er voksen - så det virker sikkert bare negativt inn på henne. For ordens skyld - jeg er ikke ung selv. Litt yngre enn deg, hvis nicket ditt har noe med alderen å gjøre. Å være kunstner er vel ikke "ustadig"? Tusen takk for svaret. Jo, jeg synes det er ustadig å være kunstner. De har jo ingen vanlig arbeidstid, og du ser jo hvor det bærer. Nå er hun oppe hele natten, og dette med drinkene synes jeg er rart. Hvorfor skal hun drikke drinker i ukedagene selv om hun maler? Jeg er enig i det du sier om disse som liksom "studere," men hun har aldri vært av den typen som surrer rundt. Hun hadde så gode karakterer på skolen at jeg ble imponert av henne, og jeg synes det er så trist at hun sluttet å studere for å begynne med dette her. Jeg er enig i at det er for tidlig å tenke på pensjonspoengene, men det er så mange andre fordeler med inntekt også. Feriepenger for eksempel, forsikringer. Alt mulig. Vi kommer selvfølgelig til å være der for henne alle sammen hvis dette skulle gå galt. Det jeg synes er det vesrte er at hun da vil ha kastet bort flere år av livet sitt på ingenting. Dette firmaet har satt griller i hodet på henne, og nå tror hun selvfølgelig at det ikke finnes en sjanse i verden for at hun ikke kommer til å lykkes. Det er godt å vite at vi er på samme alder. Jeg tror det er mange unge som har svart, for jeg har fått så mange umodne innlegg tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Å være kunstner er vel ikke "ustadig"? Tusen takk for svaret. Jo, jeg synes det er ustadig å være kunstner. De har jo ingen vanlig arbeidstid, og du ser jo hvor det bærer. Nå er hun oppe hele natten, og dette med drinkene synes jeg er rart. Hvorfor skal hun drikke drinker i ukedagene selv om hun maler? Jeg er enig i det du sier om disse som liksom "studere," men hun har aldri vært av den typen som surrer rundt. Hun hadde så gode karakterer på skolen at jeg ble imponert av henne, og jeg synes det er så trist at hun sluttet å studere for å begynne med dette her. Jeg er enig i at det er for tidlig å tenke på pensjonspoengene, men det er så mange andre fordeler med inntekt også. Feriepenger for eksempel, forsikringer. Alt mulig. Vi kommer selvfølgelig til å være der for henne alle sammen hvis dette skulle gå galt. Det jeg synes er det vesrte er at hun da vil ha kastet bort flere år av livet sitt på ingenting. Dette firmaet har satt griller i hodet på henne, og nå tror hun selvfølgelig at det ikke finnes en sjanse i verden for at hun ikke kommer til å lykkes. Det er godt å vite at vi er på samme alder. Jeg tror det er mange unge som har svart, for jeg har fått så mange umodne innlegg tilbake. 'Det jeg synes er det vesrte er at hun da vil ha kastet bort flere år av livet sitt på ingenting.' Dette vitner vel om hvem som er umoden? Du utviser innsikt eller respekt for din datter og hennes valg. Det er ikke det minste rart at hun trekker seg bort fra deg når du betrakter livet hennes som 'ingenting'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
salome Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Ustadig? Hva er forresten arbeid? Det man får penger for? Jeg ville blitt atskillig mer bekymret om min datter på 24 hadde levd et straight og borgerlig liv med bekymringer rundt pensjonspoeng, feriepenger (!!) og forsikringer! Og jeg ville vært mye mer bekymret dersom hun hadde et slikt talent og ikke forsøkte å realisere det i den alderen! Det du beskriver, er ganske identisk med mitt studentliv - og det varte enda lenger opp i alder! Kunst er en livsform, man lever med det, også om natta. Rødvin i natta er sunt! For mine barn ønsker jeg et lykkelig liv hvor de realiserer seg selv og sine talenter - hvordan de enn nå velger å gjøre det! For ordens skyld, jeg er også en voksen mamma, litt yngre enn deg, hvis nicket ditt indikerer alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret mamma48 Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Ustadig? Hva er forresten arbeid? Det man får penger for? Jeg ville blitt atskillig mer bekymret om min datter på 24 hadde levd et straight og borgerlig liv med bekymringer rundt pensjonspoeng, feriepenger (!!) og forsikringer! Og jeg ville vært mye mer bekymret dersom hun hadde et slikt talent og ikke forsøkte å realisere det i den alderen! Det du beskriver, er ganske identisk med mitt studentliv - og det varte enda lenger opp i alder! Kunst er en livsform, man lever med det, også om natta. Rødvin i natta er sunt! For mine barn ønsker jeg et lykkelig liv hvor de realiserer seg selv og sine talenter - hvordan de enn nå velger å gjøre det! For ordens skyld, jeg er også en voksen mamma, litt yngre enn deg, hvis nicket ditt indikerer alder. Arbeid er når man tjener penger ja. Og penger må man ha hvis man skal leve. Du sier dette minner om ditt studentliv. Er det da lov å spørre hvordan det gikk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
salome Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Arbeid er når man tjener penger ja. Og penger må man ha hvis man skal leve. Du sier dette minner om ditt studentliv. Er det da lov å spørre hvordan det gikk? Etter mine begreper gikk det riktig bra. For tida lever jeg et etablert og skikkelig liv etter rimelig gode borgerlige normer! Rik er jeg ikke, men materielle goder er ikke det jeg prioriterer høyest. (Pensjonsvinner blir jeg vel heller ikke). Men jeg har mann, barn, hus og bil. Og rødvin smaker fortsatt godt i natta... Forøvrig, dersom jeg ikke hadde levd et sånt studentliv, ville jeg kanskje nå sittet og følt at livet gikk fra meg. Jeg hadde gjort mye før jeg fikk barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret mamma48 Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Etter mine begreper gikk det riktig bra. For tida lever jeg et etablert og skikkelig liv etter rimelig gode borgerlige normer! Rik er jeg ikke, men materielle goder er ikke det jeg prioriterer høyest. (Pensjonsvinner blir jeg vel heller ikke). Men jeg har mann, barn, hus og bil. Og rødvin smaker fortsatt godt i natta... Forøvrig, dersom jeg ikke hadde levd et sånt studentliv, ville jeg kanskje nå sittet og følt at livet gikk fra meg. Jeg hadde gjort mye før jeg fikk barn! "Etter mine begreper gikk det riktig bra. For tida lever jeg et etablert og skikkelig liv etter rimelig gode borgerlige normer!" Ja, der ser du! Du setter likhetstrekk mellom at det går godt og "et etablert og skikkelig liv" osv. Det er ikke et slikt liv min datter går i møte nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
salome Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 "Etter mine begreper gikk det riktig bra. For tida lever jeg et etablert og skikkelig liv etter rimelig gode borgerlige normer!" Ja, der ser du! Du setter likhetstrekk mellom at det går godt og "et etablert og skikkelig liv" osv. Det er ikke et slikt liv min datter går i møte nå! Når man har hjemmeboende barn med omsorgsbehov bør man nok leve et rimelig etablert og skikkelig liv. Men man legger ofte litt ulike ting i det uttrykket! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Er det bedre å drikke i helger inn på hverdager? Dersom mengdene er små synes jeg ikke det spiller noen rolle. Jeg tror også at dersom ho ikke gjør dette, vil ho alltid sitte igjen og lure på om dette kanskje var en STOR feil. Mange kommer ikke over slike "feil" og angrer for resten av livet. Jeg synes du skal la henne bruke disse to årene. Ho + gubben klarer seg jo på egen hånd, og da synes jeg du skal la henne få gjøre dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-841930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoderistende Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Å være kunstner er vel ikke "ustadig"? Tusen takk for svaret. Jo, jeg synes det er ustadig å være kunstner. De har jo ingen vanlig arbeidstid, og du ser jo hvor det bærer. Nå er hun oppe hele natten, og dette med drinkene synes jeg er rart. Hvorfor skal hun drikke drinker i ukedagene selv om hun maler? Jeg er enig i det du sier om disse som liksom "studere," men hun har aldri vært av den typen som surrer rundt. Hun hadde så gode karakterer på skolen at jeg ble imponert av henne, og jeg synes det er så trist at hun sluttet å studere for å begynne med dette her. Jeg er enig i at det er for tidlig å tenke på pensjonspoengene, men det er så mange andre fordeler med inntekt også. Feriepenger for eksempel, forsikringer. Alt mulig. Vi kommer selvfølgelig til å være der for henne alle sammen hvis dette skulle gå galt. Det jeg synes er det vesrte er at hun da vil ha kastet bort flere år av livet sitt på ingenting. Dette firmaet har satt griller i hodet på henne, og nå tror hun selvfølgelig at det ikke finnes en sjanse i verden for at hun ikke kommer til å lykkes. Det er godt å vite at vi er på samme alder. Jeg tror det er mange unge som har svart, for jeg har fått så mange umodne innlegg tilbake. JEG synes nå dine er de mest umodne jeg da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-843479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Å være kunstner er vel ikke "ustadig"? Tusen takk for svaret. Jo, jeg synes det er ustadig å være kunstner. De har jo ingen vanlig arbeidstid, og du ser jo hvor det bærer. Nå er hun oppe hele natten, og dette med drinkene synes jeg er rart. Hvorfor skal hun drikke drinker i ukedagene selv om hun maler? Jeg er enig i det du sier om disse som liksom "studere," men hun har aldri vært av den typen som surrer rundt. Hun hadde så gode karakterer på skolen at jeg ble imponert av henne, og jeg synes det er så trist at hun sluttet å studere for å begynne med dette her. Jeg er enig i at det er for tidlig å tenke på pensjonspoengene, men det er så mange andre fordeler med inntekt også. Feriepenger for eksempel, forsikringer. Alt mulig. Vi kommer selvfølgelig til å være der for henne alle sammen hvis dette skulle gå galt. Det jeg synes er det vesrte er at hun da vil ha kastet bort flere år av livet sitt på ingenting. Dette firmaet har satt griller i hodet på henne, og nå tror hun selvfølgelig at det ikke finnes en sjanse i verden for at hun ikke kommer til å lykkes. Det er godt å vite at vi er på samme alder. Jeg tror det er mange unge som har svart, for jeg har fått så mange umodne innlegg tilbake. Det glemte jeg å si,jeg er akkurat like gammel som deg. Så jeg er ingen umoden ungmø jeg heller! Så at du mente at de måtte være unge og umodne de som svarte her, siden de var uenige med deg da regner jeg med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-843486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 69 modell og mamma jeg og Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Vet du, jeg synes du skal la din voksne datter få leve sitt liv, på sin måte, da får du ei lykkelig datter.Ikke bekymr deg så mye, lev ditt eget liv, du har gjort jobben din med henne. Vær der for henne hvos hun ber om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-844704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 hei Syntes du skal støtte henne, og back henne opp istede. Men vær der vist det ikke går bra, og det verste du kan si og gjøre mot henne, er å si der kan du se, hva var det jeg sa o.l. La henne få prøve seg frem og takle det som eventuelt måtte komme. Hun er voksen nå, så jeg syntes du bør glede deg med henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-845680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icora Panter Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 hei Syntes du skal støtte henne, og back henne opp istede. Men vær der vist det ikke går bra, og det verste du kan si og gjøre mot henne, er å si der kan du se, hva var det jeg sa o.l. La henne få prøve seg frem og takle det som eventuelt måtte komme. Hun er voksen nå, så jeg syntes du bør glede deg med henne. Støtt henne i dette. Plutselig en dag., står hun der berømt og selvsikker! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-847640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarepta Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Ser det er en stund siden dette innlegget, men svarer likevel:Jeg ser ikke det ustadige!! Din datter jobber målbevisst og flittig mot en kunstnerkarriere. Og jeg er sikker på at hun før eller senere vil lykkes i sitt forsett, med slikt pågangsmot og en flott mann som støtter henne. Og talent forteller jo du at hun har. Vil du virkelig at hun skal undertrykke talentet og skapertrangen og ende opp i en sorg over det ugjorte senere i livet? Nei, gled deg over henne idag, gled deg over at hun prøver! Og hun har helt rett i at hun kan velge utdannelse senere om hun føler behov for det.Hun har jo gode teoretiske evner også. Din oppgave som mamma er å være stolt av din datter som menneske, ikke bare over hennes skoleprestasjoner!!! Og for ordens skyld: Jeg er 50 og mor til to i startfasen av voksenlivet selv! Og forresten: Hva skulle vi gjort i dette harde og kalde samfunnet om vi ikke ahdde hatt kunsten med sine ulike uttrykksformer som korreksjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-851012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asper Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Betyr 48 at du er 48 eller født i (18)48? Du høres ut som en romanfigur fra 1800-tallet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-853884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Det er vel dette mange drømmer om? Hvor mange unge i dag er det ikke som blir utbrente pga alle kravene i et hardt arbeidsliv? Synes du at Odd Nerdrum eller Vebjørn Sand også har kastet bort livet sitt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135503-min-datter-lever-ustadig/#findComment-875905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.