Gjest grønne øyne Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Hei. Jeg har skrevet et tidligere innlegg om dete. Men er det virkelig slik at sosialen ikke tar hensyn til at du sitter med et lån på 900 kr hvermåned i to r fremover? Må de inn i de 3880 kr eller hva det var, for grunnstønaden? jeg er så fryktelig sliten, av å måtte forholde meg til så mange etater... Jeg vet ikke hva jeg orker lenger... ja, vi er heldig som bor i Norge og har mulighet til hjelp når vi er syke. Men de gjør det hele så vanskelig for oss likevel... jeg har ikke krefter til alt dette... grønne øyne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Sosialkontoret gir deg ikke en pc, nei. Hvis det er dette lånet er til f.eks. De skal ikke betale for ditt personlige forbruk. Med mindre du av jobb eller helsemessige grunner er nødt til å ha dette. Da kan de hjelpe. Sosialkontoret kan hjelpe deg å kontakte kreditor for å ev. forsøke å få en ordning med et lavere beløp f.eks. Det er først da man skjønner hvorfor folk virkelig sliter når de "går på sosialen". De som har lån fra før som de er nødt å betale på. Her finner du en god del info: http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html LES DET NØYE, les også linkene til rundskriv osv fra departementet. Her finner du mye du i mange situasjoner kan referere til i klage-situasjoner dersom du sitter med et sosialkontor som ikke gir deg det du har krav på. (Ikke uvanlig) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-842746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iroe Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei grønne øyne Sosialtjenestne tar ikke hensyn til din gjeld (såfremt det ikke gjelder huslån). I henhold til Lov om sosiale tjenesten skal sosialtjenesten ikke dekke gjeldutgifter. Dette fordi det ikke anses livsnødvendig. Jfr Dekningslovens §2-7 skal utgifter til leve- ig bokostnader dekkes før gjeld kan betjenes. Dette betyr at dersom man mottar sosialhjelp skal man ikke betjene gjeld. Man har ikke råd til dette, og kreditor kan ikke kreve det. Sosialkontoret kan hjelpe deg med å skrive brev til kreditor (bank?) om frys av renter og avdrag samt betalingsutsettelse inntil du får bedre økonomi. Lykke til Hilsen sosionom som jobber på sosialkontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-844885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iroe Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Sosialkontoret gir deg ikke en pc, nei. Hvis det er dette lånet er til f.eks. De skal ikke betale for ditt personlige forbruk. Med mindre du av jobb eller helsemessige grunner er nødt til å ha dette. Da kan de hjelpe. Sosialkontoret kan hjelpe deg å kontakte kreditor for å ev. forsøke å få en ordning med et lavere beløp f.eks. Det er først da man skjønner hvorfor folk virkelig sliter når de "går på sosialen". De som har lån fra før som de er nødt å betale på. Her finner du en god del info: http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html LES DET NØYE, les også linkene til rundskriv osv fra departementet. Her finner du mye du i mange situasjoner kan referere til i klage-situasjoner dersom du sitter med et sosialkontor som ikke gir deg det du har krav på. (Ikke uvanlig) Hei Jeg håper ikke og tror ikke at det er vanlig at folk ikke får det de har krav på ved henvendelser til sosialkontoret. Men jeg er alikevel enig med deg i at man må benytte seg av klageadgangen dersom man er uenig i et vedtak. Når det gjelder at folk betjener lån når de går på sosialhjelp vil jeg vise til Dekningslovens §2-7 som sier at utgifter til boutgifter og livsopphold skal dekkes før gjeld kan kreves. Se mitt innlegg som svar til Grønne øyne. Hilsen sosionom som jobber på sosialkontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-844895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei Jeg håper ikke og tror ikke at det er vanlig at folk ikke får det de har krav på ved henvendelser til sosialkontoret. Men jeg er alikevel enig med deg i at man må benytte seg av klageadgangen dersom man er uenig i et vedtak. Når det gjelder at folk betjener lån når de går på sosialhjelp vil jeg vise til Dekningslovens §2-7 som sier at utgifter til boutgifter og livsopphold skal dekkes før gjeld kan kreves. Se mitt innlegg som svar til Grønne øyne. Hilsen sosionom som jobber på sosialkontor. At det er vanlig kan jeg egentlig ikke si noe om, siden jeg ikke har hatt kontakt med hele Norges sosialetater :-) Men etter å ha snakket med mange andre, pluss mine egne erfaringer, kan jeg iallefall konkludere at det ikke er Uvanlig. Spesielt glipper det der du ikke er klar over dine egne rettigheter selv - jeg (og mange flere) har enda ikke vært borti noen som faktisk selv har foreslått hva man har krav på utover livsopphold/husleie/strøm. Det er mulig de har altfor knapt budsjett og derfor forsøker å holde det tilbake, men det som virker mer sansynlig er at de faktisk ikke har satt seg inn i rundskriv fra departementet som utdyper hva en sosialklient kan ha rett til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-845058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei Jeg håper ikke og tror ikke at det er vanlig at folk ikke får det de har krav på ved henvendelser til sosialkontoret. Men jeg er alikevel enig med deg i at man må benytte seg av klageadgangen dersom man er uenig i et vedtak. Når det gjelder at folk betjener lån når de går på sosialhjelp vil jeg vise til Dekningslovens §2-7 som sier at utgifter til boutgifter og livsopphold skal dekkes før gjeld kan kreves. Se mitt innlegg som svar til Grønne øyne. Hilsen sosionom som jobber på sosialkontor. Når det gjaldt gjeld var beskjeden vi fikk på sosialkontoret at "dette bare må betales av livsoppholdet". De kunne ikke hjelpe noe ovenfor kreditorer med mindre man hadde så mye gjeld at man kom under gjeldsordningsloven. Og det skal jo en del til. Min ene kamerat hadde 100 000 i gjeld. Det han selv klarte å forhandle frem var 600 kr mnd i nedbetaling, noe frysing av renter kom ikke på tale. Sosialkontoret ville som sagt ikke hjelpe dersom du ikke skulle søke gjelds-sanering/gjelds-ordning noe som ikke var aktuelt for 100 000 kr. I vårt tilfelle var det en kamp som endte i forliksrådet. Og der ble det heller ikke tatt hensyn til at man var sosialhjelpsmottaker, de skulle ha 6000 kr cash kontant innen 4 dager, hvis ikke ble det rettsak. Sosialkontoret kunne ikke hjelpe der heller. Det var en annen historie at denne saken aldri skulle vært i forliksrådet, vi har aldri vært dårlige betalere. (regninger sendt til feil adresse - ble aldri ettersendt av posten) Så .. jeg vil si at det er mange sløve folk som jobber på sosialkontor rundt om kring. Det heller mer mot at de ikke aner hva de driver med. Jeg kjenner til tonnevis av saker der folk får avslått økonomisk rådgivning. Huff nei, for et system. Tror mange av dem trenger et lite oppfriskningskurs. Men flere er jo ufaglærte også .. kanskje det er der det ligger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-845063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei Jeg håper ikke og tror ikke at det er vanlig at folk ikke får det de har krav på ved henvendelser til sosialkontoret. Men jeg er alikevel enig med deg i at man må benytte seg av klageadgangen dersom man er uenig i et vedtak. Når det gjelder at folk betjener lån når de går på sosialhjelp vil jeg vise til Dekningslovens §2-7 som sier at utgifter til boutgifter og livsopphold skal dekkes før gjeld kan kreves. Se mitt innlegg som svar til Grønne øyne. Hilsen sosionom som jobber på sosialkontor. Siden du er sosionom, så kan du sikkert svare meg på dette: Jeg har ventet på uføretrygd i lang tid og endte da opp med at jeg ikke kunne betjene huslånet mitt. Jeg søkte da sosialkontoret om hjelp til å dekke to månedsterminer, men fikk kun innvilget en termin. Avslaget for den andre terminen var begrunnet med at sosialkontoret ikke betaler gjeld for folk, og siden dette var et avdrag som var forfalt ville de ikke hjelpe. Er dette riktig av sosialkontoret??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-845235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Siden du er sosionom, så kan du sikkert svare meg på dette: Jeg har ventet på uføretrygd i lang tid og endte da opp med at jeg ikke kunne betjene huslånet mitt. Jeg søkte da sosialkontoret om hjelp til å dekke to månedsterminer, men fikk kun innvilget en termin. Avslaget for den andre terminen var begrunnet med at sosialkontoret ikke betaler gjeld for folk, og siden dette var et avdrag som var forfalt ville de ikke hjelpe. Er dette riktig av sosialkontoret??? Jeg har samme erfaring som tiliti med sosialkontoret. De kan hjelpe med renter på boliglån men avdragene må man håndtere selv. Men er de riktig hyggelige, kan de hjelpe deg til å forhandle om avdragsfri til du kommer ovenpå igjen. Andre lån tar de ikke hensyn til i det hele tatt men de kan hjelpe deg med å forhandle deg fram til minst mulig beløp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-845253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Siden du er sosionom, så kan du sikkert svare meg på dette: Jeg har ventet på uføretrygd i lang tid og endte da opp med at jeg ikke kunne betjene huslånet mitt. Jeg søkte da sosialkontoret om hjelp til å dekke to månedsterminer, men fikk kun innvilget en termin. Avslaget for den andre terminen var begrunnet med at sosialkontoret ikke betaler gjeld for folk, og siden dette var et avdrag som var forfalt ville de ikke hjelpe. Er dette riktig av sosialkontoret??? Hvis du ikke har klaget, så klag. De har uansett rett til refusjon av trygdeytelser hvis du får ytelse for samme periode som du har fått penger fra sosialkontoret til, så de taper jo ingenting på det. En annen ting du kan gjøre er å ringe banken, forklare situasjonen og be om utsettelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-845266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iroe Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Siden du er sosionom, så kan du sikkert svare meg på dette: Jeg har ventet på uføretrygd i lang tid og endte da opp med at jeg ikke kunne betjene huslånet mitt. Jeg søkte da sosialkontoret om hjelp til å dekke to månedsterminer, men fikk kun innvilget en termin. Avslaget for den andre terminen var begrunnet med at sosialkontoret ikke betaler gjeld for folk, og siden dette var et avdrag som var forfalt ville de ikke hjelpe. Er dette riktig av sosialkontoret??? Utifra de få opplysninger du gir er det vanskelig så si om det var riktig i ditt tilfelle, men jeg kan svare litt generelt.Sosialtjenesten gir i utgangspunktet hjelp fra søknadsdato og ikke med tilbakevirkende kraft. Et evt avdrag på huslån tilbake i tid vil bli ansett som gjeld. Dette dekkes normalt ikke. Når det gjelder boliggjeld er det slik at sosialkontoret normalt kan dekke rentene, men ikke avdragene. Dette fordi avdragene er formuesøkende. Man kan derimt være behjelpelig med å søke banken om betalingsutsettelse i påvente av bedre økonomi. Hilsen sosionom 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135630-l%C3%A5n-attf%C3%B8ring-sosialen/#findComment-846279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.