Gå til innhold

Ang. betaling av privatskole (langt)

Anbefalte innlegg

Min AD/HD gutt begynte i fjor på privatskole,

(hadde ikke noe valg lengre) og i den forbindelse lurer jeg på om jeg kan få det dekt eller noe av det iallefall.

Barna i Norge har jo krav på gratis grunnskole, men i og med at den offentlige ikke hadde noe å gi min sønn så lurer jeg på det.

Har spurt flere plasser, men ingen kan gi meg svar.

Vi har grunn og hjelpestønad og spurte der sist vi var til revurdering -men de dekte det ikke sa de.

Han gikk i 7 og har aldri fulgt klassens opplegg.

Stakk av og gjorde som han ville hele tiden.

Stakkars lærere sier nå jeg da, de gjorde det de kunne

-men det var ikke nok.

Fikk aldri utdelt nok ressurser som skulle til for å hjelpe ham.

Tilslutt sa det stopp, og vi var heldig og fikk ham inn på en spesialskole.

Som han nå trives godt på (som en med AD/HD kan...)

Så deilig at han drar på morgnene uten bråk, og jeg slipper telefoner om at han har stukket av eller har funnet på noe annet rart...

Men så er det dette med pengene da, det er dyrt å gå der selv om det er verdt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135644-ang-betaling-av-privatskole-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv lærer, og synes det høres rart ut at du sier at skolen han gikk på ikke gjorde noe, eller at han fikk ressurser tildelt. Har man AD/HD får man ressurser og hjelp dersom det viser seg at det er BEHOV for det!!

Men de mange barn med AD/HD fungerer relativt greit i klassesamenheng og trenger ikke alltid helt egne opplegg med egen lærer. Hadde din sønn virkelig blitt kategorisert som han tfengte det, kunne ikke skolen hans bare la det være...

Jeg vet ikke jeg, men jeg synes det skulle være underlig om foreldre som ikke var fornøyd med tilbudet i den offentlige skole, ville få dekket privatskole... Det virker jo som det er den grunnen du oppgir for skolebytte, eller har jeg misforstått??

Jeg er selv lærer, og synes det høres rart ut at du sier at skolen han gikk på ikke gjorde noe, eller at han fikk ressurser tildelt. Har man AD/HD får man ressurser og hjelp dersom det viser seg at det er BEHOV for det!!

Men de mange barn med AD/HD fungerer relativt greit i klassesamenheng og trenger ikke alltid helt egne opplegg med egen lærer. Hadde din sønn virkelig blitt kategorisert som han tfengte det, kunne ikke skolen hans bare la det være...

Jeg vet ikke jeg, men jeg synes det skulle være underlig om foreldre som ikke var fornøyd med tilbudet i den offentlige skole, ville få dekket privatskole... Det virker jo som det er den grunnen du oppgir for skolebytte, eller har jeg misforstått??

Det er greit at "noen " barn med AD/HD fungerer greit i en klassesituasjon, men det er slettes ikke alle.

Vi fikk den hjelpen han trenger i et halvt år tilsammen i de sju årene han gikk på offentlig skole.

Da gikk det veldig bra, han trivdes og gikk på skolen, men så hadde ikke skolen råd lengre og kuttet det ut.

Jeg som forelder har ingenting å stille opp mot rektor og hele pakka, søkte både her og der men ingen hjelp å få.

De mente han fikk nok ressurser, noe han slettes ikke fikk.

Etter råd fra ppt (har hatt veldig god kontakt med dem)

måtte jeg få ham inn på spesialskole

-jeg hadde ikke noe valg lengre.

Jeg er ikke villig til å la barnet mitt gå til helv**e

fori skolen ikke er villig til å bruke mere ressurser på ham.

Man får ikke dekket privatskole uansett. Jeg har sjekket alle steder og ingen kan hjelpe meg. Jeg betaler 800 kr i mnd men vet faktisk ikke om det er verdt det.

Minstemann mistrives skikkelig på skolen. VI har i dag vært på BUP for å diskutere hvorfor han ikke trives. Jeg overveier å ta ham ut og sende ham i den offentlige skolen.

Men først skal jeg sende ham en mnd til faren for å se om han liker skolen der bedre. Det er en grendeskole med 9 elever fra 1-6 klasse og håper han vil se skolen som noe positivt etterpå.

Man får ikke dekket privatskole uansett. Jeg har sjekket alle steder og ingen kan hjelpe meg. Jeg betaler 800 kr i mnd men vet faktisk ikke om det er verdt det.

Minstemann mistrives skikkelig på skolen. VI har i dag vært på BUP for å diskutere hvorfor han ikke trives. Jeg overveier å ta ham ut og sende ham i den offentlige skolen.

Men først skal jeg sende ham en mnd til faren for å se om han liker skolen der bedre. Det er en grendeskole med 9 elever fra 1-6 klasse og håper han vil se skolen som noe positivt etterpå.

Det er en mulighet, men ikke for oss.

Jeg har et dårlig forhold til far hans,han har aldri stilt opp så det er ikke aktuelt.

Han vil gjerne flytte til far, men jeg stoler ikke på at jeg får høre hva som skjer i hverdagen der da.

Synes jeg har hørt at det er mulig å få skrive av på skatten, må vel prøve på det.

Jeg betaler 1300 i mnd...

Det er en mulighet, men ikke for oss.

Jeg har et dårlig forhold til far hans,han har aldri stilt opp så det er ikke aktuelt.

Han vil gjerne flytte til far, men jeg stoler ikke på at jeg får høre hva som skjer i hverdagen der da.

Synes jeg har hørt at det er mulig å få skrive av på skatten, må vel prøve på det.

Jeg betaler 1300 i mnd...

Uff, det var mye, Ja det er kanskje mulighet å trekke det av på skatten, men jeg betaler ikke skatt så det hjelpe ikke nå.

Annonse

Mener på selvangivelsen, går å skrive av mye rart der serru!!

;)

Jeg har uføretrygd så jeg får ikke engang trekke av SFO og barnehage, (som ikke lenger er aktuelt).

Kun arbeidinntekt som kan gi grunnlag til fratrekk, verken attføring eller trygd.

Urettferdig

Jeg har uføretrygd så jeg får ikke engang trekke av SFO og barnehage, (som ikke lenger er aktuelt).

Kun arbeidinntekt som kan gi grunnlag til fratrekk, verken attføring eller trygd.

Urettferdig

å? Er det nytt eller?

Gikk på attføring før svangerskapspermisjonen, har ikke starta opp enda..

Har en på året.

å? Er det nytt eller?

Gikk på attføring før svangerskapspermisjonen, har ikke starta opp enda..

Har en på året.

Nei, det har vært slik hele tiden. Man får ikke barntilsyn når man går på attføring eller uføretrygd. Men tror du får noen kr til barnepass hver dag, men det er etter min tid med attføring.

Tror tiliti har skrevet noe om det på trygdeforumet.

• 4 uker senere...

Urettferdig

På en måte er det "naturlig" at man ikke får trekke av barnehageutgifter og SFO på skatten når man har uføretrygd siden man da "er hjemmeværende". Det urimelige i akkurat dette skal vi la ligge, men skolegang er faktisk en plikt for alle barn i Norge, og en rettighet.

Dersom den offentlige skolen ikke makter mer med barnet, så må kommunen pr definisjon sørge for et skoletilbud til barnet på en skole hvor man kan takle barnet - enten det er snakk om privat eller offentlig regi.

Da må det selvsagt (!) være kommunen som betaler for dette tilbudet og ikke foreldrene!?!?

Bare dersom foreldrene takker nei til et alternativt tilbud kan det vel være snakk om at foreldrene selv skal betale, og da er det velmindre rimelig at man får trekke fra utgiftene - i alle fall ikke til kostnader som overstiger kostnadene i det alternative tilbudet.

Eller er jeg naiv nå???

Opplæringslova:

http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html

Utdrag:

§ 2-1. Rett og plikt til grunnskoleopplæring

Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring."

§ 5-1. Rett til spesialundervisning

Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.

I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og § 3-2.

§ 13-1. Plikt for kommunen til å sørgje for grunnskoleopplæring og spesialpedagogisk hjelp

Kommunen skal oppfylle retten til grunnskoleopplæring og spesialpedagogisk hjelp etter denne lova for alle som er busette i kommunen. Ansvaret gjeld ikkje elevar og andre som fylkeskommunen har ansvaret for etter §§ 13-2 og 13-3 a.

Departementet gir forskrifter eller pålegg i enkelttilfelle om kven som skal reknast som busett i kommunen, og om refusjon av utgifter som andre kommunar har til grunnskoleopplæring.

Offentlege grunnskolar skal vere kommunale. I særlege tilfelle kan staten eller fylkeskommunen drive grunnskolar. Fylkeskommunen må ha godkjenning frå departementet.

Kommunen skal ha skolefagleg kompetanse i kommuneadministrasjonen over skolenivået.

Endret ved lov 31 jan 2003 nr. 10.

§ 13-2. Plikt for fylkeskommunen til å sørgje for grunnskoleopplæring, spesialpedagogisk hjelp og vidaregåande opplæring i institusjonar etter barnevernlova

Når det blir gjort vedtak om plassering i institusjon etter barnevernlova, er det den fylkeskommunen der den kommunen ligg som er ansvarleg for plasseringa, jf. barnevernlova § 8-4, som har ansvaret for å oppfylle retten til grunnskoleopplæring, spesialpedagogisk hjelp og vidaregåande opplæring i institusjonen etter lova her.

Ansvaret omfattar barn og unge i institusjonar i fylkeskommunen som den statlege regionale barnevernmyndigheita har ansvaret for etter barnevernlova § 5-1, og private og kommunale institusjonar som er godkjende etter barnevernlova § 5-8. Institusjonane skal sørgje for nødvendige lokale til opplæringa.

Departementet kan gi nærmare forskrifter eller pålegg i enkelttilfelle om ansvaret til fylkeskommunen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...