Gå til innhold

Når adopsjonsprosessen gjør syk.

Anbefalte innlegg

Gjest Umenneskelig ventetid

Det er ikke til å komme fra at en adopsjonsprosess er krevende psykisk. Når ventetiden kommer opp i 3 år, gjør det noe med folk. Depresjoner kan oppstå og også fysiske plager som følge av depresjoner.

Hva skjer når adopsjonsprosessen gjør adoptantene syke? Dette må jo komme med på en eventuell legerapport. Er det da slik at man ikke får adoptere fordi man er syk psykisk og fysisk, og kanskje trenger lege eller psykolog?

Fortsetter under...

Gjest ei som selv har slitt med dette

heisann du

Vil bare svare litt på dette. Slet selv med en depresjon i ventetiden....ikke så ille at jeg trengte psykolog, men livet var ikke akkurat noe festlig. Alt var et ork, og ingenting klarte jeg å gjøre.

Snakket med legen min om han kom til å nevne dette i en senere legeattset i forbindelse med en eventuell adopsjon til.

Han sa at dette ikke var noe han ville skrive om. Dette er ikke en kronisk psykisk lidelse, men en reaksjon på den belastningen vi er under i denne lange og tunge prosessen.

Snakk med legen din, så slipper du å bekymre deg unødvendig om dette. Det er nok å tenke på allerede, om ikke også dette skal ta mye av din energi.

Lykke til videre

(vil bare si til slutt at fra den dagen vi fikk tildeling, ja da ble plagene nesten helt borte over natten.....og det er helt sant....kunne nesten ikke tro det var sant)

Mange klemmer fra

Du er deprimert og syk fordi du har ventet og lengtet altfor lenge på et barn du ønsker deg så inderlig, og ikke fordi du er for dårlig rustet til å ta deg av et barn. Den dagen tildelingen kommer, har du ingen grunn til å være deprimert mer, og da tipper jeg alle symptomer vil forsvinne med rekordfart. Så ikke bekymre deg om legerapporter. Hvem kan holde mot deg at du lengter og er fortvilet over at det tar så lang tid? Det viser jo bare hvor sterkt du ønsker barnet.

Jeg vil anbefale deg å gå til både lege og psykolog om du trenger det. Ta vare på deg selv! Det er psykisk tortur å gå og vente i det uvisse i lang tid, spesielt hvis man har hatt forhåpninger og forventninger på forhånd om tildelingstid, og så blir alt helt annerledes. Du sier ikke hvilket land dere venter på, men hvis det er et land der alt som har med adopsjon å gjøre er uvisst for tiden, så er det i hvert fall ikke rart om du blir både deprimert og syk. Du fortjener å få hjelp, støtte og trøst av noen som viser forståelse og godhet for hvor vondt du har det.

Så være god og forståelsesfull med deg selv. Og hold ut. Det blir barn til slutt.

Trøsteklem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...