Gå til innhold

Pumping....!


Gjest vendela25

Anbefalte innlegg

Gjest vendela25

Jeg har en jente på 4 mnd som jeg fullammer. Men jeg får ikke til å pumpe meg, det kommer bare noen dråper. Ammer jeg prinsessa mi etterpå kommer det masse, så det er melk i dem! Kunne ha tenkt meg å kommet meg litt mer ut, men samtidig vil jeg prøve å unngå tillegg. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dypp et håndkle i varmt vann og legg over brystet før du begynner å pumpe. Hvis ikke det virker, så prøv å pumpe fra ett bryst mens barnet spiser fra det andre. Litt plundrete, men det går ikke så verst hvis jeg bygger godt opp under barnet med puter, og legger henne motsatt vei til brystet - som om jeg skulle ammet tvillinger.

Jeg får heller ikke noe særlig ut hvis jeg ikke følger en av disse metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære vendela. For noen kvinner er det vannskeligere å få igang utdrivningsrefleksen ved pumping en amming. Sett i gang utdrivningen ved å stryke over brystet og å trille brystknoppen mellom rene fingre noen minutter.Går ikke dette så legg barnet ditt først til brystet. Når melken renner så pumper du. Et siste alternativ er å bruke Syntosinon nesespray som du får på resept fra lege.Har du prøvd å låne en annen pumpe fra en venninde for å se om den passer bedre for deg? Pumper kan også oppleves forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trearnsmor

har ammet tre barn, fullammet 5,6 og 7 mnd, og ammet ytterligere til barna var 11,14 og 17 mnd. Amminga gikk stort sett greit. Men pumping....puh! Melka ville ikke ut av brystet! Leide elektrisk pumpe. Det fungerte bedre. Likeledes er det viktig å ikke stresse når man skal prøve pumpe. Ibegynnelsen kommer det bare dråper, men når utdrivninga kommer igang spruter det... i begynnelsen stoppet jeg ofte før utdrivningen...(visste ikke om den da). Jeg hadde best effekt av pumpinga på morgenen, etter barnet hadde spist og lå og sov. Etterhvert sluttet babyen spise i 23 tiden, og jeg hadde den tiden som fast pumpetid. All melka oppbevarte jeg i fryser. "Små" mengder som 35-40 ml er perfekt i begynnelsen når man begynner med grøt. Varmet melka på vannbad, og blandet i grøtpulver og ga barnet.

Ups, kom litt bort fra saken. Min erfaring er : slapp av, hold deg varm, les et blad mens den elektiske pumpa går, se babybilder... Du får prøve deg fram. Jeg lærte meg etterhvert hvordan pumpe meg. Barnet fikk i seg melk veldig lett, men brystene mine var ikke like villig til å slippe melka for pumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...