Gå til innhold

Straff nok for en barnemisbruker?

Anbefalte innlegg

Hva mener du er straff nok for en barnemisbruker? Jeg synes at de slipper altfor billig unna, hvorfor kan de ikke bare kastrere dem???? hvorfor ikke sperre dem inne på livstid? kan ikke forstå meg på det norske rettssystemet jeg, Norge har altfor milde straffer.(får jo mer for å undra penger i en bedrift en å volta et barn)

Og at de beskytter disse jævlene i tilegg, som feks ved å ikke si til naboer av denne personen at han er straffedømt for seksuelle handlinger mot barn. Jeg mener at det viktigste må vel være å beskytte barn? Jeg ville ivertfall vite om det bodde en seksual forbryter i mitt nabolag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135752-straff-nok-for-en-barnemisbruker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Straffeutmålingene her i norge kan diskuteres til vi blir grønne i trynet..

Når det gjelder å si fra om man har en sexualforbryter i nabolaget... hmm..

TIGA, du HAR en sexualforbryter i nabolaget!

Det skal du automatisk gå ut ifra, og passe på ungene dine deretter...

Det gjør jeg..

Det gjør jeg..

Heldigvis så bor jeg på landet og her er det flere dyr enn mennesker :) Men selvfølgelig så passer jo alle på barna sine uansett, det jeg ville frem til er at de integrerer en seksualforbryter i ditt nabolag uten å fortelle om det, vil ikke du vite? at mannen som smiler så pent til barnet ditt på lekeplassen er dømt for utukt mot barn?

Heldigvis så bor jeg på landet og her er det flere dyr enn mennesker :) Men selvfølgelig så passer jo alle på barna sine uansett, det jeg ville frem til er at de integrerer en seksualforbryter i ditt nabolag uten å fortelle om det, vil ikke du vite? at mannen som smiler så pent til barnet ditt på lekeplassen er dømt for utukt mot barn?

Jo, jeg ville vite det. Men det får vi ikke vite...!

Men jeg er ganske sikker på at det er en eller annen 'pervo' i nærheten.

Jeg har aldri holdt skjult for gutten min at fremmede mennesker kan være farlige.

Bedre å skremme enn å miste...

Du skriver: "Heldigvis så bor jeg på landet"

Tiga - av alle de jeg kjenner som har blitt misbrukt så har et påfallende stort flertall nettopp kommet fra "landet". Jeg vil påstå (med basis i erfaring) at det er farligere (mtp overgrep) å bo "på landet" enn i en by. Og en av grunnene er at folk sier "her er det trygt - vi bor jo på landet".

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Strafferammen (altså, maksimumstraffen) er faktisk lang, men det hjelper ingenting når ikke dommerene vil bruke den, og istedet idømmer straffer på noen måneder.

Kastrering osv. er selvsagt mot menneskerettighetene, og hjelper ikke uansett.

Det som hjelper er å øke sjansen for å bli tatt.

Med vennlig hilsen

Kastrering er et overgrep som tilhører et rettssystem vi ikke vil ha her i landet. Å informere nabolaget om at en tidligere dømt seksualforbryter bor der vil bryte retten til personvern, noe som selv seksualforbrytere har rett til. En angrende forbryter som prøver å starte et nytt liv vil i et slikt tilfelle bli fratatt den muligheten fullstendig.

"....................."

Det gjør jeg..

Man skal ikke være så redd for barnemisbrukere i nabolaget, de fleste barnemisbrukere er i nærmeste familie og omgangskrets.

Hei,

Strafferammen (altså, maksimumstraffen) er faktisk lang, men det hjelper ingenting når ikke dommerene vil bruke den, og istedet idømmer straffer på noen måneder.

Kastrering osv. er selvsagt mot menneskerettighetene, og hjelper ikke uansett.

Det som hjelper er å øke sjansen for å bli tatt.

Med vennlig hilsen

Helt enig med Sør! Det er anvendelsen av strafferammen det kommer an på, og det vil ofte si presedens og rettspraksis. Noe som etter mitt skjønn igjen kan spores til rettssystemet og samfunnets holdninger til overgrep mot barn. Noen saker er opplagte og blir lagt merke til rimelig fort, andre saker havner i rettsapparatet og blir borte der.

Gjest gamlebarbie

Helt enig med Sør! Det er anvendelsen av strafferammen det kommer an på, og det vil ofte si presedens og rettspraksis. Noe som etter mitt skjønn igjen kan spores til rettssystemet og samfunnets holdninger til overgrep mot barn. Noen saker er opplagte og blir lagt merke til rimelig fort, andre saker havner i rettsapparatet og blir borte der.

Syns til tider at straffene er for lave. Men de kan jo ikke ha det så godt i fengslene heller, ettersom pedofile er lavest på rangstien der inne.

Har snakket med en fengselsbetjent jeg kjenner om dette, og han mente også at straffene var for lave for spesiellt pedofile og voldtektsdømte. Det er jo mer straff for en som stjeler penger, enn en som stjeler liv. Og da mener jeg at det er på tide å tenke litt ekstra.

Når penger blir mer verdigfullt enn liv, da er det noe feil.

Men å sette en pedofil i fengsel, og regne med at da blir det slutt på overgrep, er tull. En pedofil er ( for meg) alltid pedofil, og jeg tror det skal mye til for en pedofil å forandre seg. I allefall når han selv ikke forstår at det han har gjort er galt.

Syns til tider at straffene er for lave. Men de kan jo ikke ha det så godt i fengslene heller, ettersom pedofile er lavest på rangstien der inne.

Har snakket med en fengselsbetjent jeg kjenner om dette, og han mente også at straffene var for lave for spesiellt pedofile og voldtektsdømte. Det er jo mer straff for en som stjeler penger, enn en som stjeler liv. Og da mener jeg at det er på tide å tenke litt ekstra.

Når penger blir mer verdigfullt enn liv, da er det noe feil.

Men å sette en pedofil i fengsel, og regne med at da blir det slutt på overgrep, er tull. En pedofil er ( for meg) alltid pedofil, og jeg tror det skal mye til for en pedofil å forandre seg. I allefall når han selv ikke forstår at det han har gjort er galt.

bifalles!!!!!

Kastrering er et overgrep som tilhører et rettssystem vi ikke vil ha her i landet. Å informere nabolaget om at en tidligere dømt seksualforbryter bor der vil bryte retten til personvern, noe som selv seksualforbrytere har rett til. En angrende forbryter som prøver å starte et nytt liv vil i et slikt tilfelle bli fratatt den muligheten fullstendig.

"....................."

Er anger en målestokk for noe som helst? I så fall, hvorfor? Og hvordan kan vi, samfunnet, få kjennskap til genuin anger?

Annonse

Kastrering av pedofile gir bare falsk trygghet. Det er først og fremst i hjernen trangen til å forgripe seg på et barn sitter. En ting er iallefall at overgripere får altfor lav straff! Kanskje kan det hjelpe hvis straffen blir mye hardere?

Psykologhjelp vil vel også ha god effekt på endel seksualovergripere. Kanskje burde vi hatt et bedre system som fanget opp slike mennesker og fikk dem tvangsbehandlet?

Kastrering av pedofile gir bare falsk trygghet. Det er først og fremst i hjernen trangen til å forgripe seg på et barn sitter. En ting er iallefall at overgripere får altfor lav straff! Kanskje kan det hjelpe hvis straffen blir mye hardere?

Psykologhjelp vil vel også ha god effekt på endel seksualovergripere. Kanskje burde vi hatt et bedre system som fanget opp slike mennesker og fikk dem tvangsbehandlet?

Hei Togli,

Lengre straffer eller forvaring hjelper fordi det reduserer muligheten til å begå nye overgrep. Men lengre straffer, i seg selv, tror jeg ikke avskrekker noen.

Det jeg tror på, derimot, er at man øker sjansen for å bli tatt. At man arresterer og straffer også for de "mindre overgrepene".

Med vennlig hilsen

Tiga - av alle de jeg kjenner som har blitt misbrukt så har et påfallende stort flertall nettopp kommet fra "landet". Jeg vil påstå (med basis i erfaring) at det er farligere (mtp overgrep) å bo "på landet" enn i en by. Og en av grunnene er at folk sier "her er det trygt - vi bor jo på landet".

Med vennlig hilsen

Ja, du har vel kanskje rett, man vet jo aldri hvor det bor en sexforbryter.

Ja, du har vel kanskje rett, man vet jo aldri hvor det bor en sexforbryter.

Hei,

Ikke bare det - på landet så "kjenner alle alle", slik at det blir nærmest umulig for barnet å finne noen de kan fortelle det til. Det er rett og slett for få folk.

Og det er ikke alltid "de man tror" som er pedofile. Visste du at 50% av de som blir dømt for pedofili er under 21 år?

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke du har rett i at det finnes flere overgripere på landet enn i sentrale strøk, Sør. Vet ikke om du har lest Nils Christies"Hvor tett et samfunn", men små steder har større innsikt i naboens liv. Man har kjennskap til alle forhhold, alkoholisme, misbruk, mishandling etc. Poenget er at ingen ser ut til å ta affære. Det er vanskeligere å stå frem eller anmelde naboen på et sted hvor det er opplagt hvem som står bak. Og det er kanskje grunnen til at vi har inntrykk av at det er bedre på landet. Det som imidlertid er guffent er alt som blir tiet ihjel....

Jeg skjønner så godt dine tanker, følelser og holdninger rundt dette! Lås dem inne og kast nøkkelen! Selvfølgelig er bildet mer nyansert enn som så. Strafferammer, straffeutmåling, psykologisk og kriminologisk innsikt gjør at løsningen ikke kan være så enkel. Imidlertid deler jeg din følelse av at offeret kommer ut av fokus, og overgriperen er den som blir forstått og problematisert og hjulpet av psykiatere og psykologer.

Offeret blir utredet etter overgrepet, og så overlatt til seg selv inntil vedkommende dukker opp i akuttpsykiatrien noen år etter.

Og det er flere ofre, familier og pårørende som skal oppleve at ens eget barn blir ødelagt og ingen skal behøve å stå til rette for den handlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...