Gå til innhold

Hvordan få barnet mitt hjem?

Anbefalte innlegg

Gjest hva kan jeg gjøre?

Det foreligger et rettsforlik som regulerer samvær mellom mor-far-barn.

Far bryter dette stadig vekk, og har siden nyttår, gjentatte ganger holdt barnet tilbake så lenge han har funnet det for godt.

Det virker nå slik at når jeg leverer barnet på 15 mnd til far, har jeg ingen anelse om når det kommer tilbake.

Dette er en forferdelig påkjenning å ha det så uforutsigbart, men jeg føler jeg møter veggen i systemet.

Det er sendt begjæring til retten for å ta opp samværsspørsmålet på nytt, da nåværende ordning selvfølgelig ikke fungerer.

Men dette tar tid.

Imellomtiden sitter det to andre halvsøsken h.h.v 9 og 10 år gamle og spør etter lillebror. Lurer på når han kommer hjem osv osv.

Personlig tror jeg ikke det hjelper å gå til retten, da far likevel gjør som han vil, til tross for flere kjennelser fra retten tidligere.

Problemet ligger i hvordan jeg skal få gutten hjem, da hverken politi eller barnevernsvakten vil bistå meg.

Så hva gjør jeg da, når en dom blir ignorert og ingen instanser kan håndheve den?

Skal jeg bare glemme barnet mitt og gå videre.

Det må legges til at far lider av en personlighetsforstyrrelse, men har avbrutt all form for tidligere kontakt med helsevesenet og dermed går ubehandlet (om det i hele tatt lar seg behandle). Han og mor og bror er anmeldt for en rekke handlinger som vold og trusler og innbrudd, både overfor meg, mine barn og også min øvrige familie.

Advokaten min virker like rådløs som meg, siden politiet ikke vil gripe inn og nå vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre.

Advokaten min råder meg til rett og slett følge med ham og hente barnet om jeg får anledning, men det er lettere sagt enn gjort, når far forskanser seg inne i leiligheten.

Jeg ønsker jo ikke opprivende scene av hensyn til barnet, for far vil jo helt klart motsette seg dette ved hjelp av fysisk makt.

Noen råd til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135759-hvordan-f%C3%A5-barnet-mitt-hjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hva kan jeg gjøre?

Anmeld faren for kidnapping hver gang han ikke leverer ungen til riktig tid.

Er det du eller ham som har omsorgen?

Det er jeg som har omsorgen.

Jeg møter slik motvilje hos politiet, jeg har anmeldt ham, men det er såvidt jeg får levere anmeldelsen hos politiet. Alt blir bare henlagt etter 2-3 uker.

Jeg møter slik motvilje hos politiet, jeg har anmeldt ham, men det er såvidt jeg får levere anmeldelsen hos politiet. Alt blir bare henlagt etter 2-3 uker.

Kanskje du skulle skifte advokat til en mer effektiv en?

Dessuten kunne du kanskje prøve å slutte med å levere barnet til far, siden han kidnapper barnet hver gang.

Men anmeld det hver gang likevel. Så ser de det hver gang hvis det blir sak.

Jeg skjønner at det er frustrerende, tror jeg hadde nektet samvær hvis han fortsatte slik.

Annonse

Hvorfor beholder du ikke barnet når du får det hjem igjen ?

Slik ting virker så kan det ikke være bra for barnet å ha samvær med far nå.

Hvis retten ikke hjelper deg når far beholder barnet så vil de vel ikke hjelpe far heller om han ikke får barnet ?

Skjønner at problemet nå ligger i å få barnet hjem i det hele tatt...og hvordan du skal få det til er vanskelig å si.

Men den dag det går skal du ikke gi det fra deg igjen.

Og så bruker du hans ustabilitet på alle områder i retten når spørsmålet om samværsmangel for far kommer opp.

Ønsker deg og dine barn lykke til.

Hilsen...

Jeg synes dette er en veldig alvorlig situasjon. For det første synes jeg Rubia og Dorthe har svært gode råd til deg. En annen ting er at du trenger en skjerpa advokat og en begrunnelse fra politiet på hvorfor de ikke følger opp saken. Sett hardt mot hardt. Mennesker med personlighetsforstyrrelser lever på andres angst og redsel. Jeg har selv vært gift med en. Vis bare at du er sterk.

Gjest Tristelin@

Ble inspirert av et innlegg lenger nede.

Skriv i neste anmeldelse ved manglende tilbakelevering at hvis ikke politiet hjelper deg så må du holde barnet tilbake fra fareninntil han kan overholde avtalene.

DET må vel advokaten kunne hjelpe deg med, slik at faren ikke kan anmelde deg tilbake.

Jeg tror jeg hadde blåst i om det hadde blitt aldri så mange opprivende scener.

Jeg hadde tatt med meg flere folk og hentet ungen.

Koste hva det koste ville.

Psykiske problemer hos foreldre kan gå utrolig hardt inn på barn!

Det burde stilles som krav fra rettens side at han var under behandling for å få ha samvær med barnet sitt.

Og iallefall en periode fremover (selv under behandling) synes jeg besøkene skal foregå under tilsyn, siden han tydeligvis ikke klarer å forholde seg til tidspunkt og avtaler.

Hvordan dette skal fåes til i praksis dersom retten ikke støtter opp om et slikt forslag vet jeg ikke. Jeg hadde ikke tillatt flere besøk sånn som forholdene er nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...