Gå til innhold

Brystbetennelse


wap

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er 5 mnd og nå har jeg brystbetennelse for 8 gang! Nå er jeg lei....

Jeg bare lurer på hva som egentlig er prosedyre når det er brystbetennelse, jeg har lest et sted at det skal tas bakterieprøve, men det har ikke legene her gjort en eneste gang. Jeg får Apocilin hver eneste gang og betennelsen går over men den blusser opp igjen ganske fort. Jeg fikk ny penicilin kur i går (27.12.) og det var nøyaktig 6 dager etter at jeg avsluttet siste penicilin-kur.

Jeg bare lurer på om disse kurene tar knekken på bakteriene eller om de ligger der og lurer......

Jeg trenger gode råd!

Jeg har hørt om noen som bruker naturmedisin som fås kjøpt på helsekostbutikker, kan noen hjelpe meg med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære wap. Ja dette forstår jeg godt at du er lei.Grunnen til at det skal ta melkeprøve er at du skal få en medisin som tar akkurat den bakterien du har. Når du er ferdig med den kuren du har fått nå, så ta kontakt med et legesenter og lever litt utpumpet melk på et lite rent glass til dyrkning. Da vil du vite om du fortsatt har bakterier eller om de er borte. En annen årsak til brystbetennelse kan være tette melkeganger. Har du mye melk, et barn som dier uregelmessig eller sover hele natten, da kan du lett få tette melkeganger. Dette fører til kuler, feber og smerter i brystet. Dette behandles ikke med medikamenter, men ofte diing, pumping og massering av brystet når melken renner for å få vekk kulene. Det er derfor viktig at du tar prøver for å finne ut hva årsaken hos deg er. Ved bakteriell infeksjon er også regelmessig tømming av brystet viktig.Du har ikke sagt noe om hva dine symptomer er , ammemønsteret hos barnet eller om du har hatt sprekker eller sår på brystknoppene. Bruk av brystskjold kan føre til at brystet ikke blir tømt godt nok, deretter tette melkeganger og infeksjonssymptomer.Disse opplysningene kan si noe om årsaken til ditt problem. For mere informasjon bør du ta dette opp på helsestasjonen eller med en ammepoliklinikk om det finnes der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Han spiser ganske ofte og jeg føler at han tømmer brystene godt (han er glad i mat). Han er oppe 1 -2 ganger om natten og får pupp. Jeg hadde veldig såre brystvorter rett etter fødselen (blødde litt tilogmed) og første brystbetennelse kom 5 dager etter fødselen.

Jeg blir kjempesyk hver gang, høy feber (ofte over 40), hodepine, verk i leddene og kvalme.

Greit nok å ta det opp med helsestasjon og legesenter, men jeg bor på et lite sted og her har vi ikke valgmuligheter når det gjelder å gå til lege og jeg har jo vært der 8 ganger allerede med brystbetennelse og har også diskutert med helsesøster men jeg føler ikke at jeg får noe hjelp.....

Jeg får nok kjøre 12 mil og bestille hos privat lege......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Takk for svaret!

Han spiser ganske ofte og jeg føler at han tømmer brystene godt (han er glad i mat). Han er oppe 1 -2 ganger om natten og får pupp. Jeg hadde veldig såre brystvorter rett etter fødselen (blødde litt tilogmed) og første brystbetennelse kom 5 dager etter fødselen.

Jeg blir kjempesyk hver gang, høy feber (ofte over 40), hodepine, verk i leddene og kvalme.

Greit nok å ta det opp med helsestasjon og legesenter, men jeg bor på et lite sted og her har vi ikke valgmuligheter når det gjelder å gå til lege og jeg har jo vært der 8 ganger allerede med brystbetennelse og har også diskutert med helsesøster men jeg føler ikke at jeg får noe hjelp.....

Jeg får nok kjøre 12 mil og bestille hos privat lege......

Kjære wap.Synd å høre at du føler at du ikke får hjelp hos legen eller helsestasjonen. Det skulle være en helt vanlig rutine å ta melkeprøve. Dette vil også legen finne ut om han/hun søker i litteraturen. Det er ille om du må kjøre 12 mil for å levere en slik prøve. Lever melkeprøven til legen så blir den nok tatt i mot. Kanskje er det mangel på kunnskap om hvordan det skal gjøres som er årsaken til at det ikke er blitt gjort før.Utifra din informasjon høres det ut som om du har fått en bakteriell infeksjon. Sår og sprekker er inngangsport for bakterier. Får du ikke behandling mot den rette bakterien kan det derfor blusse opp igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...