Gjest kanskje fosterhjem snart Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Noen med fosterhjemserfaring??? Har vurdert om vi skal bli fosterhjem og lurer på om noen her har erfaring med dette. Vi har to barn og kunne tenke oss et fosterbarn som kunne bo fast hos oss til det var voksent. Kan man "velge" fosterbarn (alder, kjønn mv) og er det noen som vet om et fosterbarn kan adopteres på sikt???? har søkt litt under www.fosterhjem.no uten at det frmkom noen erfaringer, kun krav til fosterhjem mv. Ønsker å høre om ansdres erfaring på dette området. takk - kanskje fosterhjem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135866-noen-med-fosterhjemserfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har vært bort i dette... Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Når jeg var yngre fikk vi et fosterbarn. Mamma og pappa var på massevis av kurser for å godkjennes, og vi var stadigvekk i møter med barnevernet alle tre. De var veldig nøye med å finne ut av at jeg kunne tenke meg dette, og at det ikke bare var mamma og pappa som ville... De spurte og gravde om alt mulig. Veldig bra at de også tok hensyn til meg oppi alt dette. Det var okei å ha ho boende, men veldig slitsomt. Ho beslkte sin mor en helg i mnd, og hun var potte sur en uke før, og det var et hælvete på jord uken etter ho hadde vært der. Ble hver gang proppet full med dritt om oss, for å ødelegge... Synd å se at en liten jente kan ha så sinnsykt mye sinne og raseri inni seg. Vi har aldri fått bekreftet hva som var grunnen til at hun ble fjernet fra foreldrene, men vi har våre mistanker. Ho kom vel til oss når ho var 7 og bodde der ca 4 år. Vi hadde utrolig mange flotte stunder, men det er mye arbeid. Kommer selvsagt an på grunnen til at vedkommende er fosterbarn. Ang adoptering så vet jeg ikke. Hos oss så endte det med at ho kom tilbake til mor, og etter det har vi ikke hørt et ord.... Har dere et godt forhold innenfor familien, barn dere kan snakke godt med og sånn, så er det verdt å gjøre et forsøk! Alle fortjener en sjangs til et ordentlig liv...... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135866-noen-med-fosterhjemserfaring/#findComment-844791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katriana Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hmmm... Synes inlegget ditt vitner om at du tenker på å være et fosterhjem uten egentlig å ha så veeeldig peiling på hva det egentlig vil si. Men jøss, det er jo sikkert derfor du spør... Har ikke forsterhjemserfaring selv bortsett fra jeg kjenner venner som har foreldre som har tatt til seg fosterbarn. Ofte er dette barn som skal ha regelmessig kontakt med foreldre, og man må være innstilt på dette uansett hvor uskikket DU måtte mene de er som foreldre. Adopsjon har ikke jeg hør om i forbindelse med fosterbarn, men det er det sikkert andre som vet bedre?? Om du får "velge" barn, som du lurer på er vel ikke helt sannsynelig. Men ofte så er jo alle opptatt av å finne rett hjem til dette fosterbarnet, og da skal det jo også klaffe med familien. Jeg regner med at du er klar over at et barn som trenger fosterhjem kan være alt fra 14år til 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135866-noen-med-fosterhjemserfaring/#findComment-845041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei! Jeg tror det er sånn at du sier at du har mest lyst på f.eks barn over bleiealderen eller ungdommer, eller under 1 år eller noe sånt. Og så når de har et barn som bør plasseres i fosterhjemmet spør de deg "vil du ha denne gutten boende, han er f.eks 6 år." Så svarer du ja eller nei til det. For å adoptere barn må biologiske foreldre si ja til dette, men det er sjelden man sier ja til å adoptere bort sitt eget barn. Håpet er jo alltid at man kan få omsorgen igjen, enten ved rettsak eller etter år med behandling eller lignende. Hvis barnet er i fosterhjem pga døde foreldre er nok muligheten endel større. Det som altså avgjør om barnet kan bli boende hos dere fram til det blir voksent, er omsorgsevnen til biologiske foreldre. Hvis barnet blir for krevende kan dere også "gi det tilbake" for å si det på en litt klønete måte. Men da havner barnet i et annet fosterhjem eller på barnehjem, og dere blir vel drillet endel på forhånd sånn at dere ikke skal gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135866-noen-med-fosterhjemserfaring/#findComment-845122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nynne Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 En kollega av meg er far i en familie som er fosterhjem. De har ei jente som har bodd hos dem siden hun var 1 år gammel. Er nå 10 år. Moren hennes er ikke egnet for tilbakeføring, så spørsmålet om adopsjon er nå et tema som han og konen vurderer. De synes selv de blir godt fulgt opp med veiledning og kursing. De første årene var de såkalt forsterket fosterhjem slik at kona var hjemme de første årene. Nå er hun i full jobb igjen. Det er ofte ønskelig at barna i familien er eldre, men i denne familien er det yngste barnet kun to år eldre. Men det varierer vel fra familie til familie og i henhold til barnet som skal bo der. Vi vurderer selv å bli fosterhjem av forskjellige årsaker, men dette ligger noe frem i tid pga alder på egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135866-noen-med-fosterhjemserfaring/#findComment-845420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Hmmm... Synes inlegget ditt vitner om at du tenker på å være et fosterhjem uten egentlig å ha så veeeldig peiling på hva det egentlig vil si. Men jøss, det er jo sikkert derfor du spør... Har ikke forsterhjemserfaring selv bortsett fra jeg kjenner venner som har foreldre som har tatt til seg fosterbarn. Ofte er dette barn som skal ha regelmessig kontakt med foreldre, og man må være innstilt på dette uansett hvor uskikket DU måtte mene de er som foreldre. Adopsjon har ikke jeg hør om i forbindelse med fosterbarn, men det er det sikkert andre som vet bedre?? Om du får "velge" barn, som du lurer på er vel ikke helt sannsynelig. Men ofte så er jo alle opptatt av å finne rett hjem til dette fosterbarnet, og da skal det jo også klaffe med familien. Jeg regner med at du er klar over at et barn som trenger fosterhjem kan være alt fra 14år til 4 år. Min eldste bror og svigerinna mi adopterte en gutt de var fosterforeldre til. De startet som avlastingsfamile en helg i måneden da han var liten baby, ble så fosterforeldre for ham og adopterte ham da han var rundt 3-4 år gammel. Dette er rundt 20 år siden nå. Tror det hører mer til sjeldenhetene at fosterbarn blir adoptert av fosterforeldrene sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/135866-noen-med-fosterhjemserfaring/#findComment-846083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.