Gå til innhold

Sengevæting gutt 15

Anbefalte innlegg

puseline1365380647

i dag har vi vært hos urolog med vår 15 år gamle sønn som er sengevæter. Vi har prøvd alt som kan prøves, alarm, minirin både spray og tabletter tatt opp til 3 pr kveld.Ingenting hjelper, han sover veldig tungt.Urologen ville henvise til barne og undomspsykiatri noe jeg kan være villig til å prøve, men han ville også sette gutten på antidepresseiv medisin for å hjelpe, da fikk jeg sjokk. Er det normalt at det blir anbefalt?Gutten er blid, fornøyd, liker seg på skolen har mange kompiser så han har det bra.Gir aldri uttrykk for at det skulle være noen problemer av noe slag. hva skal vi gjøre videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135929-sengev%C3%A6ting-gutt-15/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Har dere vært på ett søvnsenter? Kanskje de kan hjelpe ham med å operere drøvelen eller noe slikt. Min datter var også sengevæter. Hun sov også veldig tungt og kavet etter pusten svært ofte under søvnen. Hun brukte på en måte kreftene til å puste. Den største grunnen til dette var at hun hadde store mandler. Nå i voksen alder har hun hatt problemer med at hun må veldig ofte på toalettet spesielt plagsomt er det på natten. Hun fikk noen tabletter som egentlig er for eldre med inkontinens og de hjalp henne veldig godt.

Mvh

puseline1365380647

Har dere vært på ett søvnsenter? Kanskje de kan hjelpe ham med å operere drøvelen eller noe slikt. Min datter var også sengevæter. Hun sov også veldig tungt og kavet etter pusten svært ofte under søvnen. Hun brukte på en måte kreftene til å puste. Den største grunnen til dette var at hun hadde store mandler. Nå i voksen alder har hun hatt problemer med at hun må veldig ofte på toalettet spesielt plagsomt er det på natten. Hun fikk noen tabletter som egentlig er for eldre med inkontinens og de hjalp henne veldig godt.

Mvh

Nei vi har ikke vært i kontakt med søvnsenter, han sover veldig rolig, har ikke store mandler.

Kizza1365380506

Nei vi har ikke vært i kontakt med søvnsenter, han sover veldig rolig, har ikke store mandler.

Han kan alikevel ha godt av å bli sjekket. Det kan jo være andre ting som gjør at han sover så tungt. Kanskje de har noen ideer om hva som kan gjøres for ham.

Mvh

puseline1365380647

Han kan alikevel ha godt av å bli sjekket. Det kan jo være andre ting som gjør at han sover så tungt. Kanskje de har noen ideer om hva som kan gjøres for ham.

Mvh

Ja, du har helt rett. Ble veldig fortvilt når de ville begynne med antidepressive medisiner på ham.Har du hørt om slike råd før?

Kizza1365380506

Ja, du har helt rett. Ble veldig fortvilt når de ville begynne med antidepressive medisiner på ham.Har du hørt om slike råd før?

Har hørt snakk om det. Om jeg var deg ville jeg hørt med legen om hva medisinen egentlig skal hjelpe på. Man har jo funnet ut at noen mangler proteiner i hjernen og at tilførsel kan hjelpe på enkelte sykdommer. Få en skikkelig grunn for hvorfor iallefall.

Mvh

Annonse

Gjest masse informasjon
Siri Harket, uroterapeut

Hei. Jeg forstår at dere blir litt oppgitt når dere føler at "alt" er prøvd.I forhold til besøket hos urolog, og spørsmålet om gutten skal begynne med anitdeppresiva så er det et medikament som av noen blir brukt på sengevætere.Jeg ville nok kartlagt litt hvordan situasjonen er på dagtid. Kanskje han har en liten blærekapasitet, og at han burde i en periode forsøkt faste regelmessige dotider på dagen.Selvom han ikke føler han må tisse hver gang. Dette kan etter en tid ha effekt på sengevæting. Reduksjon av drikke på kvelden, og å huske å alltid gå på do før en legger seg har dere sikkert allerede forsøkt. Dersom det er liten blærekapasitet finnes det et medikament som også kan forsøkes.Vet ikke hvilke us.som ble gjort hos urolog, men de har tydelig vis ikke funnet noe galt. Kanskje det er en uroterapeut der dere bor som kan hjelpe litt i forhold til å kartlegge litt med om dagrutinene.

Tilbake til det du var mest opptatt av i spørsmålet ditt, så er det som sagt noen som forsøker antideppresiva på sengevætere, men det var vanligere å bruke det tidligere enn det er nå. Det viktigste er at han er en glad gutt, og det er ikke derfor de forsøker dette medikamentet, men fordi det kan ha virkning på blæren.Sjekk i hvertfall hvordan dagrutinene er, og se om det er noe å hente der. Lykke til

puseline1365380647

Hei. Jeg forstår at dere blir litt oppgitt når dere føler at "alt" er prøvd.I forhold til besøket hos urolog, og spørsmålet om gutten skal begynne med anitdeppresiva så er det et medikament som av noen blir brukt på sengevætere.Jeg ville nok kartlagt litt hvordan situasjonen er på dagtid. Kanskje han har en liten blærekapasitet, og at han burde i en periode forsøkt faste regelmessige dotider på dagen.Selvom han ikke føler han må tisse hver gang. Dette kan etter en tid ha effekt på sengevæting. Reduksjon av drikke på kvelden, og å huske å alltid gå på do før en legger seg har dere sikkert allerede forsøkt. Dersom det er liten blærekapasitet finnes det et medikament som også kan forsøkes.Vet ikke hvilke us.som ble gjort hos urolog, men de har tydelig vis ikke funnet noe galt. Kanskje det er en uroterapeut der dere bor som kan hjelpe litt i forhold til å kartlegge litt med om dagrutinene.

Tilbake til det du var mest opptatt av i spørsmålet ditt, så er det som sagt noen som forsøker antideppresiva på sengevætere, men det var vanligere å bruke det tidligere enn det er nå. Det viktigste er at han er en glad gutt, og det er ikke derfor de forsøker dette medikamentet, men fordi det kan ha virkning på blæren.Sjekk i hvertfall hvordan dagrutinene er, og se om det er noe å hente der. Lykke til

Til Siri Harket:

Han har vært på ultralyd og røntgen. På ultralyden konstateret urologen at han ikke tømmer blæra helt når han har vært på do, kan det ha noen betydning? Han lurte også på om det kunne være skjulte depresjoner som lå bak. Gutten viser ingen tegn på ha noen som helst problemer av noe slag. Jeg som mor burde vel kjenne min egen sønn. Vi har et åpent og veldig godt forhold. Men det med faste dotider på dagen skal vi prøve igjen, vi hadde et opplegg for mange år siden.

Gjest avsporing

Til Siri Harket:

Han har vært på ultralyd og røntgen. På ultralyden konstateret urologen at han ikke tømmer blæra helt når han har vært på do, kan det ha noen betydning? Han lurte også på om det kunne være skjulte depresjoner som lå bak. Gutten viser ingen tegn på ha noen som helst problemer av noe slag. Jeg som mor burde vel kjenne min egen sønn. Vi har et åpent og veldig godt forhold. Men det med faste dotider på dagen skal vi prøve igjen, vi hadde et opplegg for mange år siden.

Det er utrolig hvor lite mødre egentlig vet om sine barns problemer...

• 3 uker senere...

Jeg skrev i innlegget under her "slik ble jenta vår 8 år tørr!" at vi har prøvd et medikament som får blæren til å slappe av, som heter detrusitol.

Ser du skriver dere har prøvd alt, men ser ikke akkurat denne typen her. (kan jo hende dere har prøvd denne alikevel..)

Detrusitol er hvertfall veldig lite brukt i norge, men svært ofte brukt ved sengevæting i bla sverige/tyskland, når annet ikke virker.

Det skader kanskje ikke å prøve?

Enkle plastbelagte tabeletter som man tar om kvelden før man legger seg.

Ny forskning viser også nå at det er en sammenheng mellom "uforklarlig" sengevæting og luftveisplager.

Barn som har begge disse delene, blir ofte kvitt sengevætingen når luftveisplagene blir borte.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...