Gå til innhold

Frokosthjelp


Gjest spiV

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mange år med overspising/tvangsspising/sulting er jeg på rett vei, og føler at jeg har litt "styr" på maten. Blodprøvene hos legen er mye finere (bla fra null folsyre til normale verdier).

Men fremdeles spiser jeg kanskje med litt lange mellomrom mellom måltidene. Og jeg sliter litt med frokosten. Jeg er heldigvis (?) sånn "inretta" at jeg "må" ha frokost for å fungere. MEN jeg er så inmari kvalm om morgenen. Orker stort sett to knekkebrød uten pålegg, og kanskje et glass melk eller cultura. Ikke for å slanke meg, men som sagt- pga kvalmen.

Har en aktiv jobb med mye gåing/"årning" (sykepleier), og er "ortli" sulten i gjen klokka ni (frokost kl 6). Da passer det dårlig å spise (pinlig nok er jeg som regel kvalm av bæsjebleiene fra morgenstellet-vel - en spade er en spade)

- Så kan du hjelpe meg å finne/foreslå noe mat som er lite kvalmefremkallende om morgenen, og som "holder lenge"?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havregrynsgrøt er en frokost som holder lenge, men du må sikkert venne deg til det. Personlig synes jeg den er best kokt på vann, og heller ha ei ts sukker på, men mange synes den "rett i koppen" havregrøten er best. ellers er vel havregrynssuppe ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei. Det er vanskelig å vite hvilke matvarer du ikke blir kvalm av, men jeg kan uansett gi deg noen næringsrike og gode frokostalternativer: 1) havregrøt med syltetøy og lettmelk 2) kornblanding med yoghurt eller melk, la den svelle i væsken før du spiser den så den blir lettere fordøyelig 3) grovt eller halvgrovt brød med syltetøy, banan eller brunost. Spis gjerne en banan til alle disse alternativene. I tillegg kan du redusere kvalmen ved å spise sakte, tygge maten godt og drikke til. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...