Gå til innhold

Ang.annskaffelse av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i vurderingsfasen enda når det gjelder anskaffelsen av hund.

Det er svært mye en må tenke gjennom ,siden en hund blir som en familiemedlem i lang tid fremover.

Det jeg her er ute etter,er andre erfaringer.

Jeg blir hjemmværende en stund,så jeg får litt ekstra tid til å tameg av hunden.

Er det svært viktig å gå på dressurkurs,eller kan en oppdra hunden på sin måte?

Når hunden ikke kan være med på forskjellige steder,hvor lenge kan hunden være alene hjemme f.eks?

Når folk er på jobb, lar dere hunden være hjemme alene hele dagen?

Hvordan kan en best mulig greie å få hunden til å gjøre fra seg ute?

Hva gjør dere med hunden når dere er på ferie?

Jeg ønsker egentlig grunner her til å revurdere anskaffelsen,slik at jeg også har tenkt gjennom ulempene.

Skrevet

Jeg har ikke gått noe dressurkurs med hunder jeg har hatt, men 'brukt hue' og satt meg inn i litt hundepsykologi og 'hundespråk'. Turid Rugaas har skrevet ei verdifull bok om emnet 'Hundens dempende signaler', samt Karen Pryor's bok 'Don't shoot the dog' er noe jeg anbefaler.

Når hunden ikke kan være med på forskjellige steder,hvor lenge kan hunden være alene hjemme f.eks?

Dersom du mener voksen hund, så skulle det gå bra med en 'vanlig' arbeidsdag dersom du venner den til det.

Ros, ros og enda mere ros. Jeg reiser bust når noen gir råd om å si 'Fyyy!' til en hund som har gjort ifra seg inne. Når en hvalp har sovet, spist, drukket, lekt eller bare ser litt 'lur ut' er det naturlig å ta den med ut slik at den har anledning til å gjøre sitt fornødne, samtidig som den får ros. Overse det den eventuelt gjør inne. Når voksne hunder gjør fra seg inne er det ofte gode grunner til at de gjør det. Stress (f.eks. pga. uroligheter i huset), redsel (over å bli forlatt og alene) løpetid, osv kan være årsaker til dette. Da er det meningsløst å skjelle ut hunden fordi den har gjort noe den 'vet og har lært' at den ikke skal gjøre.

Jeg drar ikke på ferie uten at det er mulig å ha med hund. Men det finnes gode kenneler. Evt at venner/familie passer hunden.

Jeg ønsker egentlig grunner her til å revurdere anskaffelsen,slik at jeg også har tenkt gjennom ulempene.

Veterinærbesøk er kostbart. Selvom du har hundeforsikring er det utgifter som ikke dekkes. Noen skader blir mere kostbare å fikse enn hva forsikringen dekker. Hunder kan få lus, lopper, midd. Ved løpetid kan du få søl over hele huset om du har tispe, og en småbjeffende, sutrende plageånd dersom du har hannhund og tispen i nabohuset har løpetid. Du får ingen garanti for at du får en hund som ikke krever ekstra oppfølging, dvs at den trenger å få pusset tenner ofte, ekstra stell av ører, rensing av analkjertler (ugh!.. fint å ha veterinær...) Og når du trenger veterinær er det ikke alltid det er på en tid på døgnet hvor veterinæren har kontoret sitt åpent.

Men når dèt er sagt så vil jeg anbefale deg å snakke med flest mulig oppdrettere av rasen og å lese så mye du kan komme over. Ofte blir det dessverre utelatt det negative om rasen når oppdrettere skal beskrive sitt oppdrett...

Gjest lykke til
Skrevet

En voksen, trygg hund kan godt være alene en hel / kort arbeidsdag, men da bør det bare være unntaksvis at den må være alene igjen om ettemiddagen / kvelden (synes jeg da). De er tross alt flokkdyr / sosiale vesner, og trives best sammen med resten av "flokken" sin.

Det er best om man har venner / familie som gjerne er avlastningshjem / feriehjem for hunden og så bør man som iznowgood skriver, prøve å finne feriemål som er fine for hunden også.

Og når det gjelder oppdragelse, mange har glede av et kurs, og man treffer likesinnede. Men viktigst er å huske på at positiv forsterkning fungerer 1000 ganger bedre enn negativ, altså at du roser hunden masse hver gang den gjør noe riktig, og heller ignorerer eller mildt irrettesetter / avleder når den gjør noe galt. Særlig i forbindelse med å lære å bli renslig, ta hunden ut med en gang den har sovet eller spist, det kan være veldig mange ganger om dagen den første tiden. Ros masse hver gang den gjør fra seg ute, og oppdager du at den gjør noe inne, bare løft den opp og løp ut og sett den ned ute, slik at den etterhvert forstår at det skal gjøres ute. Straff når den gjør fra seg inne gjør stort sett at de blir senere renslige, for det skaper bare forvirring. Og hvis ulykken allerede har skjedd og hunden har forlatt åstedet, behøver du ikke å peke og kjefte osv, det vil den forstå svært lite av..

Gjest Persille
Skrevet

Du kan oppdra på den på egenhånd, men da bør du ha noe erfaring med hund. Det kan være greit å ta et enkelt kurs over et par kvelder for å få noen tips, men så øve selv og bruke dine egne ord og vendinger. Jeg gikk på et kurs som brukte mye kommandor-ord, og fant ut at det ikke passet for meg. De brukte f.eks "dekk" når hunden skulle legge seg, mens det for meg faller seg mer naturlig å si "legg deg", og valgte derfor å bruke det i stedet. Samme med andre kommandoer. Ordene spiller ingen rolle, det er måten du gjør det på som er viktig.

En arbeidsdag er greit å være hjemme alene. Det du skal tenke på er at hunden må ut for å gjøre fra seg, og om den da blir værende alene inne i femten timer, er det gjerne for lenge.

Ja

Bær den ut etter måltid, etter at den har drukket, etter at den har sovet, i det øyeblikket du ser at den prøver å gjøre fra seg, i det hele tatt. Ros masse når den er flink å gjøre noe ute. Jeg sa "gå å tiss" hver gang jeg tok ut hunden i tillegg, med det resultat at jeg fikk en hun som tisset på kommando =) Veldig greit når man ikke har tid til masse tull og leking før noe skal skje.

Reiser ytterst sjelden på ferie uten hund, men dersom du MÅ gjøre det, la hunden være hos noen som kjenner den godt, ikke på kennel. Kennel er fremmed, den blir alene, og du vet ingenting om de som driver den. Hunden blir som et familiemedlem, og du ville ikke sendt ungene dine på feriekoloni til et sted du ikke visste noenting om, det er litt det samme konseptet...

Du skal tenke på at å få hund er som å få barn. Det er enormt med ansvar, og det kan du ikke skyve fra deg. Hunden knytter seg til deg/dere, og ser dere som flokken sin, derfor er det viktig at den er trygg på dere, og ikke stadig blir overlatt til seg selv...

Ellers synes jeg det er veldig koselig med hund, mye jobb, men mye kos også =)

Du bør tenke på hvilken rase du skal ha også, om den skal ha mye mosjon (liker du å være ute), røyter den mye (liker du å gjøre rent hver dag), tar den stor plass (har du stort hus), er den familievennlig, osv...

Skrevet

Har du hatt hund før og gått på kurs er det vel ikke nødvendig. Det burde vært obligatorisk for absoluttt alle hundeeiere å gå dressurkurs! Man får gode råd om hundehold og man lærer å trene hunden på riktig måte. Man får også hjelp til å rette opp det som måtte være av problemer. (Noen hunder er fæle til å dra, for eksempel)

Hunden bør ha litt plass å boltre seg på, vår hund bor i kjelleren. Pass på nok vann og at hunden har teppe/seng og gjerne noen leker. Opptil 7-8 timer er max synes jeg, og husk for all del å lufte hunden godt før og etter. Vi tar ham somoftest med, lar det seg ikke gjøre får vi noen til å passe ham.

Ja

Ha hunden på soverommet den første tiden, gjerne i et rommelig bur, og sett vekkerklokken på om natten. Skulle uhellet være ute er det viktig å ikke kjefte, bare løft hunden opp og bær den ut med ryggen ned. Da skjønner den poenget ganske snart.

Den er på hundepensjonat

Jeg anbefaler at du kjøper deg en bok, kan anbefale en som heter "Valpen vår"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...