TÅRA Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Hei Vi håper at ingen andre får åpleve den dårlige sakbehandlingen vi har fårt på sosialkontoret og ønsker å advare alle søkere som skal levere inn en sosialrapport til Sosialkontoret i Nannestad Komune om at de ikke prioriterer adopsjonsøknader. Dette er noe som sosialkuratorne ser på som en ekstra service de yter utover sine primære arbeidsoppgaver. Hadde vi vist hva komunen mente om adopsjonsøknader og vist at de behandler saker meget uproffesjonelt så hadde vi rett og slett tatt skattepengene våre å flyttet fra komunen. Først nå etter 1,5 år med saksbehandling i Nannestad Komune er vi endelig ferdig, og vi vet også om et par til som nå har holdt på i over et år nå. Kommunen gir absolutt ikke hjelp til søkerene sine og man møter en meget arogant front. Sosialkuratorne vi hadde har heller ikke hatt erfaring fra slike saker fra før av og det har lyst igjennom fra første stund, vi ble rett og slett brukt som prøvekaninger. Drømmen vår med å adoptere er nå derfor veldig svak og frustasjonen vår blir bare være og være. Det skulle vel ikke være nødvendig å bli utsatt for en slik dårlig behandling, når alt man ønsker seg her i verden er å bli mor og far. Hilsen noen uheldige søkere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sommerstorm Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Føler med deg - ett og et halvt år er fryktelig lenge. Så lang ting vil jeg tro det er få andre steder de bruker. Men det er ikke uvanlig at det tar nesten ett år andre steder heller. I kommunen der jeg bor, satte vi oss på liste i begynnelsen av feb. 2003, og rapporten ble ferdig litt før jul samme år. Men vi ble forespeilet at det tok så lang tid. Heldig vis var det andre gang for oss, og jeg følte nesten dårlig samvittighet ved tanken på at der stod noen i køen etter oss som kanskje gikk gjennom dette for første gang. Er det noen som vet om det er andre instanser enn barnevernet som skriver sosialrapport i andre kommuner? Vi har fått veldig god støtte av helsestasjonen på stedet der vi bor etter at vi kom hjem med barnet vårt. Helsesøstera skreiv en flott rapport om hvordan utviklingen til barnet vårt hadde vært. Den rapporten må jo være mye mer verdt enn sosialrapporten i adopsjonsprosess nr. 2. Og jeg er ikke i tvil om at hun hadde vært godt skikket til å skrive sosialrapporten også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-846967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TÅRA Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Det verste med denne tiden vår var nok ikke ventetiden, men behandlingen man fikk. Rapporten vår inneholder masse feil som kommunene har gjort, men som de ikke vil vedkjenne seg. Vi har snakket med en del mennesker som har sittet med lang erfaring og fått beskjed om at dette er bare ikke holdbart. Vi var iherdige og sto på i denne tiden, fulgte opp saken vår, men det vi fikk igjen for det var at dette var en negativ ting. Skulle tro at et adoptivbarn trengte foreldre som ikke var redde for å si i fra og som sto på, men det mener vist ikke sosialkontoret i kommunen. Eller er det jeg som tar feil????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av tidsforbruk i Nannestad. Vi tok kontakt med sosialkontoret i januar 2002. Fullstendig søknad levert til sosialkontoret i mars 2002. I juni 2002 var sosialrapporten sendt videre til BUFA. Håper ikke det du sier stemmer med den servicen man får nå. Vi regner med å starte med neste prosess så snart karantentiden er over. Ønsker du kontakt, så er min mail adresse: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
purre Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Vårt sosialkontor brukte 7 måneder, jeg syns det er alt for lang tid. Så lang tid som de har brukt på dere syns jeg personlig er helt hårreisende! Det eneste jeg vet er at sosialkontoret skal følge forvaltningsloven og alt hva det innebærer er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener bestemt det står en del der om overholdelse av frister ved behandling av saker i offentlige organer. Det er en del kommuner som benytter seg av ekstern hjelp til rapportskriving i adopsjonsaker, for å kunne overholde frister og få ting unna. Dette er fullt lovlig, men jeg tror ikke alle sosialkontor en gang er klar over at dette er en mulighet de kan benytte seg av. Forutsatt et det finnes den type freelance-arbeidere i kommunen selvsagt. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Føler med deg - ett og et halvt år er fryktelig lenge. Så lang ting vil jeg tro det er få andre steder de bruker. Men det er ikke uvanlig at det tar nesten ett år andre steder heller. I kommunen der jeg bor, satte vi oss på liste i begynnelsen av feb. 2003, og rapporten ble ferdig litt før jul samme år. Men vi ble forespeilet at det tok så lang tid. Heldig vis var det andre gang for oss, og jeg følte nesten dårlig samvittighet ved tanken på at der stod noen i køen etter oss som kanskje gikk gjennom dette for første gang. Er det noen som vet om det er andre instanser enn barnevernet som skriver sosialrapport i andre kommuner? Vi har fått veldig god støtte av helsestasjonen på stedet der vi bor etter at vi kom hjem med barnet vårt. Helsesøstera skreiv en flott rapport om hvordan utviklingen til barnet vårt hadde vært. Den rapporten må jo være mye mer verdt enn sosialrapporten i adopsjonsprosess nr. 2. Og jeg er ikke i tvil om at hun hadde vært godt skikket til å skrive sosialrapporten også. Det er staten som har bestemt at det er sosialkontorene som skal utrede adopsjonssøkere. Selv om det sikkert finnes utmerkede helsesøstre, psykolger, førskolelærere eller hva det nå måtte være så er det altså formelt slik at det er den kommunale instansen sosialkontoret som er gitt myndigheten og anbefale / ikke anbefale adoptlvsøkere basert på en standard utredning. Så kan man jo mene mye om hvorvidt dette er rett instans siden barnevernet er nedlasset i vanskelige barnevernssaker og derfor ikke prioriterer adopsjonssaker.......... Men dersom det var ønskelig at en annen instans enn sosialkontoret skulle gjøre det måtte en ta det opp politisk tror jeg. I enkelte kommuner er oppgaven delegert til et eget kontor, men også der er det folk med barnevernsbakgrunn som skriver rapportene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liknende erfaring Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Det verste med denne tiden vår var nok ikke ventetiden, men behandlingen man fikk. Rapporten vår inneholder masse feil som kommunene har gjort, men som de ikke vil vedkjenne seg. Vi har snakket med en del mennesker som har sittet med lang erfaring og fått beskjed om at dette er bare ikke holdbart. Vi var iherdige og sto på i denne tiden, fulgte opp saken vår, men det vi fikk igjen for det var at dette var en negativ ting. Skulle tro at et adoptivbarn trengte foreldre som ikke var redde for å si i fra og som sto på, men det mener vist ikke sosialkontoret i kommunen. Eller er det jeg som tar feil????? Hei TÅRA! Jeg blir faktisk irritert når jeg leser innlegget ditt. Slike ting skulle være unødvendig å oppleve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Dersom man er misfornøyd med tidsbruken eller andre ting i forbindelse med barnevernets sosialrapport, kan man klage til Fylkesmannen. Barnevernet skal etter Forvaltningsloven gi et tidsperspektiv på når de kan begynne på sosialrapporten innen 3 uker etter mottatt søknad.(tror nesten sikkert det er tre uker). I vårt tilfelle (ikke den kommunen du bor i)brukte barnevernet 8 mnd på å få skrevet og sendt saken vår. Den ferdige raporten låg to mnd hos barnevernetfør den ble sendt til BUFA(!) Følg med, og ha helst ALT skriftlig. Da er det mye lettere å dokumentere hva som har skjedd når. Innstillig og erfaring med å skrive denne slags rapporter varierer nok. Barnevernet er hardt belastet i mange kommuner, men skriving av sosialrapporter til bruk i adpsjonssaker er IKKE noen form for ekstraservice. Det er en pålagt oppgave fra staten - som veldig mange (de fleste) kommunale oppgaver er. Bruk av personer utenfor kontoret til skrivingen, er jeg redd først og fremst er et økonomisk spørsmål. Ville nok vært litt mer "formell" hvis jeg skulle gjennom en ny sosialrapport. Dvs hatt mer skriftlig. Bedt skriftlig om tidsperspektiv. Kanskje også sendt en klage til Fylkesmannen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iznowgood Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Dersom man er misfornøyd med tidsbruken eller andre ting i forbindelse med barnevernets sosialrapport, kan man klage til Fylkesmannen. Barnevernet skal etter Forvaltningsloven gi et tidsperspektiv på når de kan begynne på sosialrapporten innen 3 uker etter mottatt søknad.(tror nesten sikkert det er tre uker). I vårt tilfelle (ikke den kommunen du bor i)brukte barnevernet 8 mnd på å få skrevet og sendt saken vår. Den ferdige raporten låg to mnd hos barnevernetfør den ble sendt til BUFA(!) Følg med, og ha helst ALT skriftlig. Da er det mye lettere å dokumentere hva som har skjedd når. Innstillig og erfaring med å skrive denne slags rapporter varierer nok. Barnevernet er hardt belastet i mange kommuner, men skriving av sosialrapporter til bruk i adpsjonssaker er IKKE noen form for ekstraservice. Det er en pålagt oppgave fra staten - som veldig mange (de fleste) kommunale oppgaver er. Bruk av personer utenfor kontoret til skrivingen, er jeg redd først og fremst er et økonomisk spørsmål. Ville nok vært litt mer "formell" hvis jeg skulle gjennom en ny sosialrapport. Dvs hatt mer skriftlig. Bedt skriftlig om tidsperspektiv. Kanskje også sendt en klage til Fylkesmannen. En klage på barnevernets saksbehandling skal først sendes til barnevernet selv. Dersom de ikke er villig til å ta klagen til følge, skal barnevernet videresende klagen til Fylkesmannen for videre behandling. Dette er praksis ifølge Fylkesmannen i vårt fylke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pein Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 vårt sosialkontor brukte nesten 2 år på vår sosialrapport. saksbehandleren var mye sykemeldt, og adopsjon er ikke noe som blir prioritert ved våres sosialkontor. Vi holdt på å gi opp da det tok 6 mnd mellom hver samtale. vi måtte fornye politiattestene og legeattestene 3 ganger, og det koster jo en del forlegeat. nå er vi endelig godkjent og venter tildeling fra korea i aug. sep. ønsker dere lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dok Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Hei!!! Kjenner meg veldig godt igjen. Vi har brukt samme sosialkontor, og ja dem er ikke service innstilt der. Jeg ble stemplet og holdt på å ikke bli anbefalt pga av at jeg var sint og pågående. Det klikka fullstendig for meg når jeg fikk vite om et par som hadde gått foran oss i køen. og når vi endelig fikk begynt med hjemmebesøkene ble saksbehandleren vår sykmeldt i 6-8 uker og da mente de at vi skulle vente til hun var friskmeldt. Er litt spendt på hvordan det går nå, har inne en søknad på nr. 2 og da jeg rinte dem og sa at sosialrapporten må være ferdig til slutten av april sa hun at det skulle gå greit. Får vel ringe opp å høre om det snart er på tide å bestille time til helseattest og poletiattest. Må bare si at heldigvis ventet ikke vi i 1.5 år. Det tok et halvt år fra vi kontaktet sosialkontoret og til vi startet med hjemmebesøk, men hadde ikke jeg satt krav så kan det jo hende det hadde gått lengere tid. Siden vi bor i samme kommune hadde det vært morsomt og fått kontakt?? min e post er [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136114-uheldig-med-sosialkontoret/#findComment-847746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.