Gå til innhold

Etterbetaling forsørgingstillegg på uføretrygd

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har møtt problemer hos trygdekontoret når de har fått innvilget forsørgingstillegg for ektefelle?

Jeg venter på etterbetaling av dette tillegget, men nå sier trygdekontoret at jeg ikke får noe etterbetalt, siden jeg mottok mer i rehabilliteringspenger enn jeg får i uføretrygd...

Jeg hadde forventet å få etterbetalt over 40 000 kr nå, så jeg lurer på om noen kjenner til regelverket.

Fortsetter under...

Har du fått annen trygd eller sosialpenger, trekker de krone for krone.

Jeg fant ut av det!

De har ikke krav på å trekke en krone! Det er kun hvis jeg har mottatt forsørgingstillegg på tidligere ytelse at de kan trekke noe. Forsørgingstillegg er en selvstendig ytelse og skal ikke avregnes mot annen trygd!

Dette fant jeg ut ved hjelp av å studere lovteksten: '' Forsørgingstillegg anses som selvstendige ytelser og avregnes for seg, jf. § 22-8 første og andre ledd.''

Deretter tok jeg kontakt med advokat og han sa at trygdekontoret KUN kan trekke noe hvis jeg har mottatt forsørgingstillegg på tidligere ytelse, eller hvis ektefelle tjener mer enn en G, eller hvis ektefelle får tilbakebetalt pensjon.

Jeg fant ut av det!

De har ikke krav på å trekke en krone! Det er kun hvis jeg har mottatt forsørgingstillegg på tidligere ytelse at de kan trekke noe. Forsørgingstillegg er en selvstendig ytelse og skal ikke avregnes mot annen trygd!

Dette fant jeg ut ved hjelp av å studere lovteksten: '' Forsørgingstillegg anses som selvstendige ytelser og avregnes for seg, jf. § 22-8 første og andre ledd.''

Deretter tok jeg kontakt med advokat og han sa at trygdekontoret KUN kan trekke noe hvis jeg har mottatt forsørgingstillegg på tidligere ytelse, eller hvis ektefelle tjener mer enn en G, eller hvis ektefelle får tilbakebetalt pensjon.

Jeg tror ikke jeg skal svare på noe mer her inne. Det er nye regler og jeg er ikke helt oppdatert.

Jeg ble trekt krone for krone av forsørgertillegget også.

Jeg tror ikke jeg skal svare på noe mer her inne. Det er nye regler og jeg er ikke helt oppdatert.

Jeg ble trekt krone for krone av forsørgertillegget også.

Jeg tror ikke at dette er noe nytt. Etter hva advokaten jeg bruker sa, så er regelverket krystallklart. ''Forsørgingstillegg er en selvstendig ytelse og skal IKKE avregnes mot attføring- rehabillitering eller andre pensjoner/trygder.''

Mitt trygdekontor sa det samme som deg. At forsørgingstillegg skal avregnes mot det du har fått før.

Det betyr at mange kanskje er blitt snytt for penger de skulle hatt.....

Jeg råder alle til å konsultere advokat før de godtar trygdekontorets avgjørelser. Man har krav på fri rettshjelp inntil 5 timer i året hvis man har inntekt under 230000.

Jeg ''tjente'' over 40000 på å sjekke saken selv og ikke godta trygdekontorets avgjørelse:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...