Gjest ikke undertegnet - onsdagskveld Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Er det noen med erfaring på området. Er det spesielle forhold som må tas hensyn til ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarepta Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Hepatitt A eller B? A smitter såkalt fæcalt/oralt, dvs via avføring, og er dessverre ekstremt smittsom - men heldigvis sjelden virkelig farlig forutsatt normal helsestatus fra før.Symptomer er diare i tillegg til leverbetennelsen,og derfor kan det være fare for uttørking hvis små barn rammes hardt, men de er oftest de som blir minst syke. Forholdsregler: ekstremt god hygiene mens pasienten har diare. Hepatitt B smitter via blod. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-847651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geoje Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hepatitt A eller B? A smitter såkalt fæcalt/oralt, dvs via avføring, og er dessverre ekstremt smittsom - men heldigvis sjelden virkelig farlig forutsatt normal helsestatus fra før.Symptomer er diare i tillegg til leverbetennelsen,og derfor kan det være fare for uttørking hvis små barn rammes hardt, men de er oftest de som blir minst syke. Forholdsregler: ekstremt god hygiene mens pasienten har diare. Hepatitt B smitter via blod. Hepatitt B smitter også ved seksuell overføring. Omtrent som HIV bare mer smittsomt. Normale hygeniske forhold, pass på sår og ikke ha sex med ukjente uten beskyttelse (kondom) er vel det enkleste. Jeg har ikke tatt HepB vaksine, da jeg ikke er i risikosonen, mens småtten på 2,5 har fått da han skal gå i barnehage med andre barn og generelt er mer utsatt for småsår, rifter osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-848252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hepatittB Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg har et barn som er bærer av hepatittB-viruset. Er det noe du lurer på, så fyr løs! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-848426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet - onsdagskveld Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg har et barn som er bærer av hepatittB-viruset. Er det noe du lurer på, så fyr løs! ) Ja - det jeg lurer på er om det 1. Er spesielle forholdsregler som de andre i familien/venner etc. må ta med et barn med Hepatitt B ? Vakisiner kjenner jeg til, men hva annet må en være forberedt på - og kanskje du har forslag til løsninger ? 2. Hva med barnets helse fremover, som er hepatittsmittet. Hva må barnet ta av forholdsregler senere i livet ? Er det helsemessige forhold som gjør at barnet vil få helseproblemer senere i livet ? 3. Kan barnet leve et normalt liv ? 5. Er det annet som jeg ikke har spurt om, som du ville svart meg - enten for å berolige eller for at vi bør være bekymret ? 6. Sist men ikke minst, hva ville du rådet oss til - hvis vi fikk tildelt et barn som var hepatittsmittet ? Bør vi takke ja - eller benteke oss ?? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-848867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pairry Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hepatitt B smitter også ved seksuell overføring. Omtrent som HIV bare mer smittsomt. Normale hygeniske forhold, pass på sår og ikke ha sex med ukjente uten beskyttelse (kondom) er vel det enkleste. Jeg har ikke tatt HepB vaksine, da jeg ikke er i risikosonen, mens småtten på 2,5 har fått da han skal gå i barnehage med andre barn og generelt er mer utsatt for småsår, rifter osv. Først vil jeg si at jeg er ikke noe ekspert--har bare lest til eksamen i virologi for en liten stund siden. I den boken jeg har snakker de om smitte forholdene for Hepatitt B(som de andre har nevnt seksuelt og blod smitte). Smitterisiko er avhengig av hva slaks type bærer en er. Det finnes to typer, høy risiko bærere og lav risiko bærere. De som er høy risiko bærere har viralt arvestoff i blodet som resultat av viral proliferasjon. Dermed er det økt sannsynlighet å overføre sykdommen til andre. Du nevnte litt om komplikasjonene til hepatitt B. Som høy risiko kronisk bærer finnes det et høyere andel av kronisk aktiv hepatitt (lever betennelse), cirrhosis (skrump lever tror jeg det heter på norsk) og primær hepatocellulær cancer (leverkreft) en det finnes blant befolkningen for øvrig. Denne typen for leverkreft kommer lang tid etter smitten (det stor i boken min at den kan komme etter 20 år). Jeg også har tenkt på hepatitt smitte angående adopsjon.......er litt skremt av faktaene. Jeg har selvfølgelig ikke lyst for mitt barn å bli plaget av skrump lever eller kreft som voksen. Det jeg forløpig tenker da...er at disse barnene trenger god oppfølging og det er jo jamen ikke sikkert at det kommer til å få alle problemene kronisk hepatitt kan by på. Jeg som alle andre mødre håper at jeg for et friskt barn. Men jeg tror den dagen når jeg for forespørsel skal jeg ta imot det barnet jeg for. Det er vel naturlig tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-848974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hep Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Vi har ett barn som er bærer av HepB viruset. Barnet lever ett helt normalt liv. Skal barnet gå i barnehagen må det informeres/vaksineres på avdelingen. Det kommer an på barnets alder. Er barnet under tre er det mer som må taes hensyn til enn om barnet er over tre, Det kommer også an på om barnet er "frisk" bærer eller syk selv. Alle i vår familie er vaksinert. Vi lever ett helt naturlig og vanlig liv. Vi er bare litt mer opptatt av plaster enn andre. Vi har informert venner og kjente som vi ønsker skal vite det. VI har også tilbudt dem vaksine hvis det hadde fått dem til å føle seg tryggere. Ingen har følt behov for å ta i mot det tilbudet. Barnet selv er klar over at blodsøl ikke er bra. Barnet har fått beskjed å gå til en voksen hvis barnet slår seg og det blir blod - uansett. For barnet er dette nå en helt naturlig del av livet - uproblematisk. Frem til barnet er tenåring er alt relativt greit. Det er da ting kan bli litt mer komplisert. Jeg er heller ikke spesialist, men har ett barn med HepB og vi har levd med det noen år. Du kan maile meg på: [email protected] hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-849399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hepatittB Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Ja - det jeg lurer på er om det 1. Er spesielle forholdsregler som de andre i familien/venner etc. må ta med et barn med Hepatitt B ? Vakisiner kjenner jeg til, men hva annet må en være forberedt på - og kanskje du har forslag til løsninger ? 2. Hva med barnets helse fremover, som er hepatittsmittet. Hva må barnet ta av forholdsregler senere i livet ? Er det helsemessige forhold som gjør at barnet vil få helseproblemer senere i livet ? 3. Kan barnet leve et normalt liv ? 5. Er det annet som jeg ikke har spurt om, som du ville svart meg - enten for å berolige eller for at vi bør være bekymret ? 6. Sist men ikke minst, hva ville du rådet oss til - hvis vi fikk tildelt et barn som var hepatittsmittet ? Bør vi takke ja - eller benteke oss ?? Vennlig hilsen 1. Det eneste "spesielle" hos oss, er at vi plastrer alle sår (til ungenes store fryd, de elsker jo plaster!!) Ellers helt vanlige hygieniske regler, som f.eks at man ikke deler tannbørste med noen, hepatitt eller ikke! Blodsøl vasker vi bort med klorinvann. 2. Hvis barnet er bærer av viruset, er h*n sannsynligvis frisk som en fisk - men har større risiko for å utvikle leversykdommer som leverkreft/skrumplever. Derfor bør man være måteholden med alkohol for ikke å påføre leveren større belasting enn nødvendig. Når h*n etterhvert får kjæreste, vil kjæresten bli tilbudt vaksine pga. smitterisiko. En kvinne som bærer viruset, kan godt bli gravid og få barn - da vil barnet få en "booster"-vaksine rett etter fødselen for å forhindre smitte. Barnet vil også gå til jevnlige kontroller som innebærer blodprøve, ultralyd og legekontroll, dette for å følge med at viruset ikke aktiveres og fører til sykdom. Vårt barn har en slik kontroll èn gang pr. år. 3. Mitt barn lever et fullstendig normalt liv så langt. Enkle forholdsregler gir god beskyttelse mot smitte, og vi tenker sjelden på at h*n bærer viruset - unntatt når h*n blør da , selvsagt. 4 og 5. Det var kjempeforferdelig å få vite at gullungen vår hadde dette viruset - ikke minst fordi vi (i likhet med svært mange) visste omtrent null om dette. Vi fikk imidlertid svært god informasjon, og det roa seg fort ned! ) Det som er litt skremmende å tenke på i ettertid, er at pga. lite kunnskap om dette så er jeg slett ikke sikker på om vi hadde takket ja hvis statusen hadde vært kjent ved tildeling. (Jo, ja, muligens etter å ha innhentet mer informasjon, da..) Ihvertfall: Hadde vi takket nei, hadde ikke Verdens Største Gullunge ligget i etasjen over og sovet de uskyldiges søvn nå. En FORFERDELIG tanke!! For alt i verden takk ja! Hadde jeg fått tildelt barn med bærerstatus nå, hadde jeg ikke vært i tvil. Ungen vår er en fin og frisk liten energibunt! Eneste forskjellen er at h*n har en "ekstrapassasjer" i blodbanen, og den passer vi oss for. Eller som helsesøster sa det: "Det er jo ikke verre enn som så: Dere vet hva h*n har, og hva h*n IKKE har - så tar dere bare de hensyn som trengs!" Klem ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136192-hepatitt/#findComment-851016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.