Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Minstemann på 8 år har alltid vært en liten villbass. Han prater som en foss og klarer ikke å ta i mot beskjeder og glemmer fort hva jeg har sagt.

Men har ikke reagert så veldig på det, stort sett går det greit.

Men på skolen går det ikke greit. Han klarer ikke å sitte stille og må gå ut i timene sammen med assistenten. Han klarer ikke å lære bokstavene men regner som bare det. Ikke vil han gå på skolen, han liker seg ikke og klarer ikke å få noen bestekamerat. Han leker med alle ungene og har egentlig ikke noe problem med det.

Men skolen har sendt han til ppt og nå skal han til BUP for utredning.

Kan unger med så lite problemer hjemme ha ADHD? Jeg har nok vært ganske streng og alt her hjemme går på samme rutine hver dag. Da går ting stort sett greit. Tidligere hadde han endel raserianfall men det er sjelden nå.

Skolen synes de har kjempeproblemer med ham og jeg ser jo også at han mistrives.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136236-kan-det-v%C3%A6re-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være ADD? Det er omtrent det samme som ADHD, men uten hyperaktiviteten (derav H eller ikke H i betegnelsen).

Det er ikke så helt enkelt å finne god norsk informasjon om ADD-varianten, men litt her

http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/hva%20er%20adhd.pdf

(Se undertyper nederst på nest siste side, der er typen uten Hyperaktivitet beskrevet, uten at man har brukt betegnelsen ADD)

Se også http://www.nasjkomp.no/NK/ADHD.htm:

"I følge DSM IV kan diagnosen AD/HD også stilles på bakgrunn av oppmerksomhetssvikt uten hyperaktivitet og impulsivitet (AD/HD, hovedsaklig uoppmerksom type)."

Han kan like gjerne ha lærevansker for forårsaker både uroen og mistrivselen på skolen.

Det er bra at han skal utredes av bup, da de vanligvis vil gå inn ganske bredt og se etter ulike typer forklaringer på de problemene han har.

De ville utrede ham allerede som to-åring. Men faren ville ikke og han måtte skrive under så det ble aldri gjort.

Kan det være ADD? Det er omtrent det samme som ADHD, men uten hyperaktiviteten (derav H eller ikke H i betegnelsen).

Det er ikke så helt enkelt å finne god norsk informasjon om ADD-varianten, men litt her

http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/hva%20er%20adhd.pdf

(Se undertyper nederst på nest siste side, der er typen uten Hyperaktivitet beskrevet, uten at man har brukt betegnelsen ADD)

Se også http://www.nasjkomp.no/NK/ADHD.htm:

"I følge DSM IV kan diagnosen AD/HD også stilles på bakgrunn av oppmerksomhetssvikt uten hyperaktivitet og impulsivitet (AD/HD, hovedsaklig uoppmerksom type)."

Takk for linkene.

Må si jeg ser visse likhetspunkter, ja.

Det er i hvert fall godt at faren endelig gikk med på utredning. Han er av typen at det feiler ikke hans unge noe. Men etter å ha hatt ham noen uker i sommer, forandret han mening.

Jeg kjenner en gutt som har ADHD (tenåring). Han er veldig blid og snill, har ikke ukontrollerte raserianfall og kan ikke kalles hyperaktiv. Men han har alltid hatt store problemer med konsentrasjon og stillesitting på skolen (og hjemme med lekser), han glemmer beskjeder og er veldig impulsiv. Og han leser meget dårlig.

Med tett oppfølging hjemme og på skolen fungerer han bra, men han trenger grensesetting hele tiden. I perioder isolerer han seg med PC`en, men han har noen få kamerater (yngre enn ham selv) som han ser ut til å trives godt med.

Jeg skrev at han ikke er hyperaktiv, men han kan være veldig "skravlehyper" og krever mye oppmerksomhet.

Jeg tror det finnes store ulikheter blant de som har diagnosen ADHD.

Annonse

Jeg kjenner en gutt som har ADHD (tenåring). Han er veldig blid og snill, har ikke ukontrollerte raserianfall og kan ikke kalles hyperaktiv. Men han har alltid hatt store problemer med konsentrasjon og stillesitting på skolen (og hjemme med lekser), han glemmer beskjeder og er veldig impulsiv. Og han leser meget dårlig.

Med tett oppfølging hjemme og på skolen fungerer han bra, men han trenger grensesetting hele tiden. I perioder isolerer han seg med PC`en, men han har noen få kamerater (yngre enn ham selv) som han ser ut til å trives godt med.

Jeg skrev at han ikke er hyperaktiv, men han kan være veldig "skravlehyper" og krever mye oppmerksomhet.

Jeg tror det finnes store ulikheter blant de som har diagnosen ADHD.

Det er godt jeg får ham utredet da. Jeg hadde nok ikke tenkt på det selv fordi han ikke er så hyper.

Hm, jeg er mer hyper enn ham.

Det er godt jeg får ham utredet da. Jeg hadde nok ikke tenkt på det selv fordi han ikke er så hyper.

Hm, jeg er mer hyper enn ham.

Det som foreldrene sier i "mitt" tilfelle er at fordelene med å få utredning og diagnose er at dette har utløst de ressursene og den oppfølgingen gutten trenger på skolen.

Det som foreldrene sier i "mitt" tilfelle er at fordelene med å få utredning og diagnose er at dette har utløst de ressursene og den oppfølgingen gutten trenger på skolen.

Kanskje det er bra jeg har ham på privatskole likevel. Han har allerede egen assistent og ekstra oppfølging uten noen diagnose i det hele tatt.

De har faktisk tatt det seriøst fra midt i førsteklasse. Men det var barnehagen som anbefalte skolen, de mente han ikke ville greie seg på en offentlig skole.

De ville utrede ham allerede som to-åring. Men faren ville ikke og han måtte skrive under så det ble aldri gjort.

Hvorfor ville de utrede ham den gangen?

Og hva tror du selv? Det sies at de fleste foreldre av barn som senere blir diagnostisert med ADHD har hatt følelsen av at "noe er galt" fra svært tidlig alder. Dette gjelder forøvrig også for flere typer vanskeligheter.

Regner med at du har sett på diagnosekriteriene for ADHD, slik at du vet hvilke forhold man ser etter for å stille denne diagnosen.

Det er mange som snakker om ADHD - men visste du at f.eks. spesifikke språkvansker kan gi de samme syptomene? Spesifikke språkvansker handler om at noen barn mangler evne til å oppfatte og evt. bruke språket slik vi andre automatisk gjør. De får ofte med seg hovedtrekkene i det som sies, men mange detaljer faller ut. (Det har ingenting med evt. fremmedspråklighet å gjøre!) Disse barna vil også som regel senere få lese- og skrivevansker.

Hvorfor ville de utrede ham den gangen?

Og hva tror du selv? Det sies at de fleste foreldre av barn som senere blir diagnostisert med ADHD har hatt følelsen av at "noe er galt" fra svært tidlig alder. Dette gjelder forøvrig også for flere typer vanskeligheter.

Regner med at du har sett på diagnosekriteriene for ADHD, slik at du vet hvilke forhold man ser etter for å stille denne diagnosen.

Det er mange som snakker om ADHD - men visste du at f.eks. spesifikke språkvansker kan gi de samme syptomene? Spesifikke språkvansker handler om at noen barn mangler evne til å oppfatte og evt. bruke språket slik vi andre automatisk gjør. De får ofte med seg hovedtrekkene i det som sies, men mange detaljer faller ut. (Det har ingenting med evt. fremmedspråklighet å gjøre!) Disse barna vil også som regel senere få lese- og skrivevansker.

Han har blitt testet på ppt og de sier han har usedvanelig god språkforståelse men dårlig ordforråd. Og lå langt over gjennomsnittet når det gjalt forståelse for megder og rom.

Men han hadde dårlig korttidhukommelse og dårlig konsentrasjon.

Nei, jeg, jeg har sagt hele tiden at jeg synes han var hyper men alle har fortalt meg at det er fordi de andre ungene var så rolige. Han er mye mer krevende enn de to andre. Men hjemme går det faktisk bra. Han gjør stort sett som jeg sier.

Dessuten har jeg en anelse om at han har dysleksi, søstra hans har det og faren hans, så her er det tydeligvis dysleksi på begge sider av familien.

Gjest annen adhd-mamma

De aller fleste forbinder vel ADHD med problembarn som lager bråk både hjemme og på skolen. Det er ikke tilfelle, de kan ha store problemer med oppmerksomhet og uro selv om de ikke har adferdsproblemer.

Min eldste er en sånn typisk *snill* adhd`er, han er full av omsorg og empati, men har store problemer med å sitte i ro og konsentrere seg over lengere perioder.

Det er fint at gutten din blir utredet så han kanskje får den hjelpen han har behov for, og forståelse for at han ikke klarer å sitte i ro en hel klassetime.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...