Gå til innhold

Mistrivsel på skolen.

Anbefalte innlegg

Gjest Krepsen65

Sønnen min på 15 år går siste året på ungdomsskolen nå, og han er SÅÅÅ skolelei. Hvordan skal jeg hjelpe han til å se konsekvenser av det han utretter? Positivt og negativt? Han blir veldig fort provosert om man prater med ham om skole, arbeidsinnsats og slike ting som han opplever som negativt. Da vil han ikke prate om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136287-mistrivsel-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ÅÅ, husker meg selv.. var en uendelig pine det der!! Hangla gjennom gymnaset (privat, har ikke artium idag..)

Har egentlig ikke noen gode råd. Husker jeg fikk belønning for gode karakterer (tror det var 50 kr for M og 75 for S)

I dag tenker jeg at det KUNNE ha motivert meg hvis jeg noen ganger (var lite syk..) fikk "fri" fra skolen - spesielt de dagene jeg var veldig sliten/småsyk. Min mor var veldig streng på at jeg ikke fikk være hjemme hvis jeg ikke hadde feber OG var dårlig form.

Jeg tenker at dette kanskje kunne i allefall gjort at jeg ikke var så sliten og trøtt hele tiden.Puberteten krever mye energi og mer søvn, dessuten mener noen at puberteten forskyver døgnet noe (derfor slapp om morgenen, kvikkere utpå ettermiddagen)

Gjest kroppogsjel

Det er ganske tungt og kjedelig å ha alt ansvaret for lekser og innleveringer alene. Spesielt i fag man ikke interesserer seg for. At foreldre da bare står og snakker om at "du må, og du skal" gjør det gjerne bare verre.

Kanskje det hjelper hvis man angriper det fra en annen vinkel. Gjør som da han var liten- leksehjelp. At hvis han skal skrive stil, så har han sannsynligvis noen emner å velge blant. Hjelp ham å velge, diskutere rundt det og sette opp en disposisjon. Rett og slett sette seg ned.

Og SÅ- SÅ må man ha den berømte gulroten- belønning. Dere kjenner ham best, dere vet hva som virker. Om det er mer utstyr til aktiviteter, penger eller lengre utetider, kinobilletter, konsertbilletter, bidrag til hyttetur. Hva som helst.

Om man syns det går litt langt, så får man gå i seg selv og tenke- tross alt, det er bare et halvt år igjen. Å gå litt på akkord med seg selv er ikke så farlig innimellom. Det viktigste er at han fullfører. Han er så nær målet at dette må man greie.

Ellers så gjorde mamma dette med meg når vi diskuterte ting, f.eks alkohol. Hun ville ikke at jeg skulle drikke, og jeg ville drikke peach canei (joda- dengang så). Da tok vi to dager til "research" på hverandres synspunkt. Hun skulle sette seg inn i hvorfor jeg skulle få lov til å drikke, og jeg skulle finne grunner til hvorfor ikke. Akkurat den debatten tapte jeg så det suste. Mine grunner falt på sin egen urimelighet mens jeg satt og leste om skadevirkninger.....

Kanskje dere kan diskutere utdanning på den måten?

• 2 uker senere...
Gjest Andreas paulsen

hei er en gutt på 19 som har hatt samme problemet selv og jeg tok dette opp med min klasseforstander og jeg fikk skreddersy timene mine slik at det ble litt triveligere å være på skolen. rett å slett komme med forslag og ønsker til hvordan en skoledag skal være

Hei der.

At 15 åringer er lei av skolen er ingen nyhet. Men årsakene til at de er lei, eller mistrives, er mange.

De fleste springer imidlertid ut fra det samme - nemlig følelse av å ikke mestre. (jeg regner med at det er sjekket ut at dette ikke handler om mobbing eller andre soleklare grunner???).

Ofte opplever man at skolen, og foreldre, gjerne vil at eleven skal mestre "alt" (og dette gjelder faktisk ungdommen selv også). Min erfaring er at en god start er å sette seg ned med den det gjelder og snakke om hva han/hun er GOD til. Og så spinne derfra. Kanskje er det matte eller norsk - eller gym eller forming. Kanskje er han flink til å spille fotball - eller stå på scenen?

Alle er flink til noe, og hvis man får lov til å ha fokus på å gjøre mer av det man er god på, istedet for å plages med det man er dårlig til, setter man i gang en positiv spiral som kanskje kan øke lysten på andre ting også etterhvert.

Snakk med læreren - og se om dere sammen med 15 åringen kan komme opp med noen positive aktiviteter!

PS

Jeg innser at dette kan virke litt "enkelt" - men har selv erfaring fra å la elever slippe enkelte fag i perioder for å gjøre noe de synes er konstruktivt i stedet - og har sett kjempefine resultater av dette.

Gjest Coronado

De ødelegger bare for seg selv.. Tåler ikke å gjøre noe siden de ikke synes det er gøy hele tiden.

Jeg er selv akuratt ferdig på vidergående og jeg synes heller ikke det var noe morro å stå tidlig opp, gjøre lekser, pugge til prøver o.l. Men om jeg skulle få den jobben jeg ville ha eller bli sikret jobb i framtiden så gjorde jeg det.

Tenkte til meg sjøl: Bare stå på! Hvis jeg gjør dette bra og står på, så vil jeg få en deilig lettelse ved å vite at jeg har fagbrev. At de fleste vil ha meg istedet for de med masse fravær og hoppet ut av skolen. Broren min valgte som din sønn og han sliter med å skaffe deg penger til hverdagen. mens jeg kan unne meg et par sko, klær, kino, middag osv. UTEN å måtte tigge penger av foreldrene mine osv.. Prøv å få han til å forstå at det er kjedelig nå, men at han vil prise seg lykkelig over å ha en utdannelse senere..

Ungdoms skolen er ikke krise om man detter ut litt, men videregående har lav tålmodighet..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...