Gå til innhold

F.U.Hva syns dere om alkohol/misbruk

Anbefalte innlegg

Gjest gamlebarbie

Leste nettopp en historie om alkoholmisbruk. En som hadde startet forsiktig, men som til slutt ble helt avhengig. Litt fælt, egentlig, for alkoholisme skjer så enormt fort. Starter med en drink om kvelden, så må vi ha en til middag, så må man ha en til frokost, og dermed er det gjort.

Eller hva?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136333-fuhva-syns-dere-om-alkoholmisbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg liker godt å ta et glass vin om kvelden, men ser da ikke på det som misbruk.

Det var et par lengre tråder om dette for en stund siden, og det som er tydelig at dette blir sett forskjellig på alt etter hvor en bor.

Det som noen regner for misbruk her i Norge, er helt vanlig eller under gjennomsnitt i f eks søreuropa. Eller England, som også var oppe som eksempel da.

Jeg vil si at misbruk er når en ikke kan la være å drikke, men _må_ ha den drinken, og at det også går ut over livskvalitet, familie og venner osv.

Det er ikke misbruk om en liker å drikke et glass vin, en øl, en drink e.l. om dagen. Det er kontinentale vaner :)

Gjest ikke nick nå

Det skulle i alle fall være straffbart når en er gravid! Det fødes mange hundre alkoholskadde barn i Norge hvert år - og det er ikke bare av de vi kalle "misbrukere", men like mange eller flere av høyst "vanlige" mødre som har tatt noen få glass. Nyere forskning viser at det kan være nok med bare et par glass hvis en er uheldig; tidlig i graviditeten. Det er veldig stor variasjon på hvor mye alkohol et foster tåler (det er genetiske forskjeller - sikkert derfor enkelte blir alkoholikere, andre ikke). Det å få et alkoholskadd barn er tragisk. Skadene er livslange og preger barnet i ett og alt, da skadene er spredd gjennom hele hjernen.

Annonse

Gjest gamlebarbie

Det skulle i alle fall være straffbart når en er gravid! Det fødes mange hundre alkoholskadde barn i Norge hvert år - og det er ikke bare av de vi kalle "misbrukere", men like mange eller flere av høyst "vanlige" mødre som har tatt noen få glass. Nyere forskning viser at det kan være nok med bare et par glass hvis en er uheldig; tidlig i graviditeten. Det er veldig stor variasjon på hvor mye alkohol et foster tåler (det er genetiske forskjeller - sikkert derfor enkelte blir alkoholikere, andre ikke). Det å få et alkoholskadd barn er tragisk. Skadene er livslange og preger barnet i ett og alt, da skadene er spredd gjennom hele hjernen.

Enig i det,ikke nick nå. Men det er like ille når en far drikker vekk både hus og hjem........Nei, ikke egentlig, forresten, for da kan barnet likevel ha det bra andre steder. Men at en gravid drikker eller tar stoff er helt forferdelig, syns jeg.

Gjest gamlebarbie

Vel, jeg liker godt å ta et glass vin om kvelden, men ser da ikke på det som misbruk.

Det var et par lengre tråder om dette for en stund siden, og det som er tydelig at dette blir sett forskjellig på alt etter hvor en bor.

Det som noen regner for misbruk her i Norge, er helt vanlig eller under gjennomsnitt i f eks søreuropa. Eller England, som også var oppe som eksempel da.

Jeg vil si at misbruk er når en ikke kan la være å drikke, men _må_ ha den drinken, og at det også går ut over livskvalitet, familie og venner osv.

Det er ikke misbruk om en liker å drikke et glass vin, en øl, en drink e.l. om dagen. Det er kontinentale vaner :)

Jeg ser ikke på det som misbruk, jeg heller, om en tar et glass vin til maten, eller en drink om kvelden nå og da.Men jeg mener at misbruket starter når man ikke kan klare seg UTEN den kveldsdrinken. Og når den går videre.

Så har man alt som følger med, da.....Det er jo ganske skremmende......

Gjest gamlebarbie

Tror det kommer an på om en er disponert eller ikke. Men nå er ikke jeg av dem som drikker mest da. Kanskje jeg går ut en gang i mnd og tar noen pils med venninnene mine.

Jo, men hvis den som drikker vet at h*n er disponert, pga familiemedlemmer som er alkoholikere, hvorfor gjør h*n det da?

Jo, men hvis den som drikker vet at h*n er disponert, pga familiemedlemmer som er alkoholikere, hvorfor gjør h*n det da?

Ja, det er lett å si at man ikke bør gjøre det men de fleste håper vel på at det ikke gjelder dem likevel.

Det verste er jo at man kan se det på andre ganske tidlig men at det er vanskelig å si noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...