Gå til innhold

Vi reiser snart....trenger tips!!!!! (Thailand)

Anbefalte innlegg

tes1365380393

Om noen dager reiser vi endelig til Thailand for å hente hjem gutten vår!!! Føles så utrolig godt, begynner etterhvert å få veldig med reisefeber :-)

Slik jeg har forstått det får vi tips der nede ang. hva vi kan kjøpe til forsterhjemmet, men hva med sosialarbeider? Er det vanlig å gi noe når en er på møtet i DSDW? Noen som kan gi meg noen tips ang.dette???

Dere som har vært nede før, kjøpte dere mesteparten av klærne til barnet i Bangkok eller hadde dere med hjemmefra?

Hvor lenge varte besøket hos fosterforeldre? Skal ha med oss datteren vår på 6 år, og vil gjerne forberede henne litt i forkant. Er det snakk om å spise mat der? Og hvordan er toalettforholdene? Skjønner at dette selvsagt kan variere, men det hadde vært fint hvis noen kunne fortelle litt hvordan de hadde det.

Ellers mottar vi alle tips og råd med takknemlighet!

Hilsen en glad og fornøyd tes :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136603-vi-reiser-snarttrenger-tips-thailand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fantastiske nyheter:-) Har dere ventet lenge?

Ang gaver: Vi kjøpte til fosterfamilie, ansvarlig sos.arb for gutten vår og til Pat. Ingenting til personen i DSDW. Dere får tips av Pat eller Tuk ja. Ha fantastisk reise til smiliets land

Glemte å si at besøket i vår fosterfam varte i litt over en time. Vi ble ikke bydd noe å drikke eller spise, men noen steder blir man det. I følge Pat var det helt greitt (ikke uhøflig) å takke nei til dette

Hei, så flott at det nærmer seg reise for dere !!!

Vi hadde med gaver til alle sosialarbeiderene som var involvert i adopsjonen av våre to gutter.Også hun som førte saken vår for "retten", noe vi var glad for i ettertid, siden vi faktisk fikk en gave av henne. Gavene til sosialarbeiderene kjøpte vi i Bangkok.

Besøket vår hos fosterfamilien varte sånn ca 2 t. Vi fikk Cola, men ikke noe å spise. Vi spurte ikke etter toalett, men vårt inntrykk var at dette var en god gammeldags utedo.

Vi hadde ikke med så mye klær til guttene,det meste får du kjøpt i Thailand.

Det som kan være kjekt å ha med, er en pysjamas eller to, med lange ermer og lange ben. Air condition på hotellrommet gjør at det kan bli kaldt om natten for en liten krabat.

Dessuten kan det være nyttig å ha med en liten jakke - det er nemlig ganske så kaldt inne i butikker, T baner osv, og ganske så varmt utendørs. Og både store og må blir fort forkjøla når en stadig går inn og ut:-)

Dessuten så er det ofte ganske vanlig at de små er forkjøla. Det er en stor påkjenning for barna, og ganske naturlig at de blir syke. Begge våre to fikk bronkitt.

Hverken jakke eller pysj fant vi på våre handleturer, så vi var glad for at vi hadde det med hjemmen i fra.

Vi hadde forøvrig også med paracet stikkpiller for barn. Nyttig om barnet får feber.

Vi angerer på at vi ikke gikk til legen vår og fikk en resept på antibiotika til våre to. I Thailand fikk vi et helt batteri av små flasker med antibiotika som skulle hjelpe mot bronkitten. Vi skjønte ikke så mye av hvilke flasker som innholdt hva.

Det vi også var glad for at vi ahdde med, var et lite teppe til flyreisen hjem. Det kan bli kaldt på natten, og disse syntetiske flyteppene hjelper ikke alltid.

Vi reiste i oktober, og skulle helt hjem til Nordland. På mellomlandingen i Kjøbenhavn, tok vi på dem ullundertøyet som vi hadde med. I bagasjen hadde vi også lett tilgjengelig ytterjakke og lue sånn at vi fikk dette på dem før vi kom oss ut i den kalde lufta og kalde bilen som ventet på oss på flyplassen.

På tross av god påkledning, var et skjelvende brrrrrrr, det første guttene sa på norsk jord :-)

Ønsker dere masse lykke til med reisen og alt hva den innebærer for dere !!!

Gjest ChiengMai

Ang gaver: Vi kjøpte til fosterfamilie, ansvarlig sos.arb for gutten vår og til Pat. Ingenting til personen i DSDW. Dere får tips av Pat eller Tuk ja. Ha fantastisk reise til smiliets land

Mitt inntrykk er at personen som har saka i DSDW får gave, i alle fall har de jeg har vært i kontakt med hatt en med. Fikk tips om dette fra Linda i VB også. Det var samme person ved begge våre adopsjonssaker, og da det første dama gjorde andre gang var å komme bort og gi meg en KJEMPEklem og si velkommen tilbake var jeg glad fordi vi hadde med en liten oppmerksomhet til henne begge gangene. En varm og engasjert dame!

Vi har kjøpt litt forskjellige ting begge gangene. Bøker om Vestlandet, kremer, parfymer eller smykker kan være en idé kanskje.

Sist gang lagde jeg bok selv til fostermor. Den handlet om Norge, fylket vårt, kommunen vår, gården vår og oss som familie. Dette ble 80 sider skrevet ut på fotopapir og jeg så jo at fostermor ble utrolig rørt for gaven. Men jeg brukte et par måneder på å lage den, så det er ikke noe å begynne på i siste liten. I tillegg kjøpte vi en elektrisk vifte i Bangkok, det eller riskoker var tipset vi fikk da vi spurte Tuk.

Begge gangene våre varte besøket i fosterfamilien i overkant av en time. Første gang måtte mannen min spørre etter do, og han ble geleidet av en nabodame tvers over smuget, gjennom et nabohus og inn i et rom med hull i gulvet. Vi fikk servert drikke begge gangene, men ingen mat.

Vi hadde med gaver til fostermor og fostersøsken og damen i DSDW.. Kjøpte gaver i Bangkok til guttenes sosialarbeidere, ho fra Holt som hadde hovedansvar for oss og Tuk siste gang siden ho var til uvurderlig hjelp sammen med Lillebrors sosialarbeider. Ho var med oss hele tida. Pat var tolk for oss på fosterhjemsbesøket første gang, men det var alt vi så til henne. Andre gang møtte vi ho ikke i det hele tatt.

Mitt inntrykk er at personen som har saka i DSDW får gave, i alle fall har de jeg har vært i kontakt med hatt en med. Fikk tips om dette fra Linda i VB også. Det var samme person ved begge våre adopsjonssaker, og da det første dama gjorde andre gang var å komme bort og gi meg en KJEMPEklem og si velkommen tilbake var jeg glad fordi vi hadde med en liten oppmerksomhet til henne begge gangene. En varm og engasjert dame!

Vi har kjøpt litt forskjellige ting begge gangene. Bøker om Vestlandet, kremer, parfymer eller smykker kan være en idé kanskje.

Sist gang lagde jeg bok selv til fostermor. Den handlet om Norge, fylket vårt, kommunen vår, gården vår og oss som familie. Dette ble 80 sider skrevet ut på fotopapir og jeg så jo at fostermor ble utrolig rørt for gaven. Men jeg brukte et par måneder på å lage den, så det er ikke noe å begynne på i siste liten. I tillegg kjøpte vi en elektrisk vifte i Bangkok, det eller riskoker var tipset vi fikk da vi spurte Tuk.

Begge gangene våre varte besøket i fosterfamilien i overkant av en time. Første gang måtte mannen min spørre etter do, og han ble geleidet av en nabodame tvers over smuget, gjennom et nabohus og inn i et rom med hull i gulvet. Vi fikk servert drikke begge gangene, men ingen mat.

Vi hadde med gaver til fostermor og fostersøsken og damen i DSDW.. Kjøpte gaver i Bangkok til guttenes sosialarbeidere, ho fra Holt som hadde hovedansvar for oss og Tuk siste gang siden ho var til uvurderlig hjelp sammen med Lillebrors sosialarbeider. Ho var med oss hele tida. Pat var tolk for oss på fosterhjemsbesøket første gang, men det var alt vi så til henne. Andre gang møtte vi ho ikke i det hele tatt.

Dama på DSDW så vi i to minutter, hun hadde ingen spes betydning hverken for oss eller gutten. Pat sa det varierte stort om man ga gaver til disse. Hun sa tvert i mot at det kanskje ble _vel_ mange gaver på disse personene, som kan ha flere saker pr dag...

Annonse

Hei,

Så fantastisk at dere snart skal reise å hente gullgutten deres!

Vi kjøpte gave til fosterfamilien på Robinson kjøpesenter i Sukhumvit Rd. - ikke langt fra Amari Boulevard Hotel. Vi spurte Tuk hva vi burde kjøpe, og hun anbefalte riskoker. Robinson er et greit sted for kjøp av slike ting. Til fostersøsknene hadde vi med noen smågaver fra Norge (smykker fra H&M til tenåringsjentene osv.), samt at vi kjøpte noe i Bangkok. Kjøpte også gaver til Tuk, damen som førte vår sak for retten og sosialarbeideren fra Holt (kremer o.l. som vi kjøpte på tax free'en på vei nedover). Tuk og sosialarbeiderne gjør en utrolig innsats - både før og under hentereiseprogrammet. Det var veldig hyggelig å gi dem en liten ting som et tegn på vår takknemmelighet. Det samme gjalt selvfølgelig for fosterfamilien, som hadde gjort en flott jobb med vår lille minimann i hans første levemåneder.

Da vi besøkte fosterfamilien, fikk vi servert iskald Cola i rene glass på hvite dekkbrikker - rett på gulvet :o) Det var utrolig godt med noe leskende å drikke - særlig siden vi snakket så mye under besøket. Vi hadde forberedt en rekke spørsmål, og Tuk oversatte spørsmålene og svarene for oss. Det vi ikke var _så_ forberedt på var fostermors spørsmål til oss. De var mange - og ble stilt med et granskende blikk :o) Fostermor brydde seg helt klart veldig med hvordan minimannen ville få det i sitt nye liv med oss.

Når det gjelder klær til minimannen, så hadde vi kofferten full - enda vi visste barneklær var både billig og greit å få kjøpt i Bangkok. Vi ville liksom forsikre oss om at vi ikke måtte stresse rundt å kjøpe klær og sko i den meget følelsesladde situasjonen vi regnet med å være i. I tillegg var det moro å handle inn klær i ventetiden... Men, neste gang så gjør vi nok det motsatte. Da er vi nok litt mer rolige - vet iallfall mer hva vi går til. Det er veldig greit (og rimlig) å kjøpe alt fra klær, sko og leker til sjampo, bleier og tannkrem i Bangkok. Ikke ta med for mye!

Ønsker dere lykke til på den store reisen!!! Skal dere ha ferie i Thailand i etterkant av programmet?

Hilsner & lykkeønskninger fra

Gjest ChiengMai

Hei,

Vi kjøpte gave til fosterfamilien på Robinson kjøpesenter i Sukhumvit Rd. - ikke langt fra Amari Boulevard Hotel. Vi spurte Tuk hva vi burde kjøpe, og hun anbefalte riskoker. Robinson er et greit sted for kjøp av slike ting. Til fostersøsknene hadde vi med noen smågaver fra Norge (smykker fra H&M til tenåringsjentene osv.), samt at vi kjøpte noe i Bangkok. Kjøpte også gaver til Tuk, damen som førte vår sak for retten og sosialarbeideren fra Holt (kremer o.l. som vi kjøpte på tax free'en på vei nedover). Tuk og sosialarbeiderne gjør en utrolig innsats - både før og under hentereiseprogrammet. Det var veldig hyggelig å gi dem en liten ting som et tegn på vår takknemmelighet. Det samme gjalt selvfølgelig for fosterfamilien, som hadde gjort en flott jobb med vår lille minimann i hans første levemåneder.

Da vi besøkte fosterfamilien, fikk vi servert iskald Cola i rene glass på hvite dekkbrikker - rett på gulvet :o) Det var utrolig godt med noe leskende å drikke - særlig siden vi snakket så mye under besøket. Vi hadde forberedt en rekke spørsmål, og Tuk oversatte spørsmålene og svarene for oss. Det vi ikke var _så_ forberedt på var fostermors spørsmål til oss. De var mange - og ble stilt med et granskende blikk :o) Fostermor brydde seg helt klart veldig med hvordan minimannen ville få det i sitt nye liv med oss.

Når det gjelder klær til minimannen, så hadde vi kofferten full - enda vi visste barneklær var både billig og greit å få kjøpt i Bangkok. Vi ville liksom forsikre oss om at vi ikke måtte stresse rundt å kjøpe klær og sko i den meget følelsesladde situasjonen vi regnet med å være i. I tillegg var det moro å handle inn klær i ventetiden... Men, neste gang så gjør vi nok det motsatte. Da er vi nok litt mer rolige - vet iallfall mer hva vi går til. Det er veldig greit (og rimlig) å kjøpe alt fra klær, sko og leker til sjampo, bleier og tannkrem i Bangkok. Ikke ta med for mye!

Ønsker dere lykke til på den store reisen!!! Skal dere ha ferie i Thailand i etterkant av programmet?

Vi kjøpte riskoker til Storebrors fostermor. Da vi kom dit hadde ho to stykker, en så helt ny ut, allerede. Så da kjøpte vi vifte andre gang. Pat sa det var et godt valg ettersom de i den varme årstiden har bruk for mer enn en vifte.

Begge gangene handlet vi også de elektriske artiklene på Robinson.

tes1365380393

Hei,

Takk for svar. Ja, vi skal feriere 6 dager i Hua Hin i etterkant.

Gjest ChiengMai

Dama på DSDW så vi i to minutter, hun hadde ingen spes betydning hverken for oss eller gutten. Pat sa det varierte stort om man ga gaver til disse. Hun sa tvert i mot at det kanskje ble _vel_ mange gaver på disse personene, som kan ha flere saker pr dag...

Begge gangene våre kom dama fra DSDW og slo av en prat før vi skulle inn til møtet, og andre gang var gjensynsgleden kjempemessig, jeg ble helt rørt. vVr ikke forberedt på at ho skulle huske oss så godt. Det var ting ho sa andre gang som fikk det til å gå opp for meg hvor godt ho måtte huske oss fra to år tilbake.

Ho også jobber forresten en del med saka på forhånd, andre gang var det i alle fall mer enn tydelig at ho hadde jobba mye med papirene våre og husket mye av det som sto i presentasjonen vår.

En person vi ikke hadde noe til, og som jeg angrer på, er sjåføren hos Holt. Vi hadde samme sjåfør begge gangene vi var i Bangkok og ga ham ikke noe.

Ved første adopsjon sto det i papirene som angikk hentereisa at det ble regnet som høflig å gi henne noe, men jeg er mer usikker på om det også sto andre gangen.

tes1365380393

Vi fikk tildeling i beg. på juni.....så det ble nesten 9 mnd. Det er 14 mnd. siden papirene ble sendt til Thailand. Har vært en lang ventetid.....men nå nærmer vi oss målet :-)

Annonse

Takk for svar. Ja, vi skal feriere 6 dager i Hua Hin i etterkant.

Vi hadde også ferie i etterkant (fredag - fredag). For oss fungerte det kjempefint. Fint å jobbe med tilknytningsprosessen i varme og herlige omgivelser - bading og tulling i basseng gjør underverker på kort tid! Vi fløy til Phuket og kjørt en time nordover derfra til et herlig lite sted som heter Khao Lak.

Håper dere får fine og rolige dager til å bli kjent i Hua Hin!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...