Gå til innhold

Søsken med på hentereise til Kina

Anbefalte innlegg

Hadde dere som har hentet nr. 2 (eller 3 eller...) i Kina med storesøsken på hentereisen ?

Hvordan gikk det ? Hvordan er det med risiko for sykdom, magetrøbbel osv. Hvordan gikk det med "første tilknytning", forhold mellom ungene og evt. sjalusi ?

Vi funderer vedlig på dette. Å reise fra treåringen (som vil være rundt 5 når vi skal reise) virker uutholdelig, og veldig dårlig gjort mot henne. Men kanskje det bare blir stress og bekymringer for alle ved å ha henne med ?

Vurdere også at bare mamma reiser og henter "lillesøskenet", men det er ikke en morsom tanke det heller. Jeg mener vi bør være sammen om det her.

Får kanskje med oss en ekstra voksen på turen, og det vil jo lette situasjoenn noe. (Er det forresten mulig å ta med ekstra voksne på hentereise med VB) ?

Fortsetter under...

Vi hadde med storesøster på 4 år da vi hentet lillesøster på 1 år. Det gikk fint. Skal ikke legge skjul på at vi hadde hendene fulle hele tiden, men vi er veldig glad for at vi gjorde det slik.

Jeg tror imidlertid ikke det finnes noe entydig svar på hva som er best å gjøre. Hver og en må finne sin løsning.

Da vi skulle hente lillesøster i 2001, tillot ikke VB at noen ekstra personer ble med. Vet ikke om de har endret denne praksisen. Det er jo bare å spørre.

Etter vår andre hentreise skrev jeg en betenkning rundt dette med å ta med eldre søsken på hentereise. Jeg forsøker å peke på fordeler og ulemper ved ulike alternativer. Her er linken hvis du er interessert:

http://www.aurorasenter.no/ahg/Adopsjon_sosken_hentereise_hoved.htm

Bruk magefølelsen og velg det som føles mest riktig for _dere_.

Gjest kinamamsen

Jeg reiste alene (d.v.s sammen med en venninne) da jeg hente lillesøster. Storesøster var da i en meget aktiv og slitsom fase (4 år) og dessuten hadde pappa'n problemer med å reise på det tidspunktet p.g.a. jobb. For oss så var valget å reise alle tre, eller at jeg skulle reise med en venninne. Vi ville ikke reist fra barnet vårt i to uker og så kommet tilbake med en lillesøster. Det tror jeg ville blitt en tøff opplevelse og en stor overgang for henne. Turen ville nok ha vært veldig slitsom for storesøster, så jeg er glad hun for at vi valgte at pappa og hun skulle være hjemme. Hun var mest sammen med pappa og litt på besøk hos besteforeldre. De visste ikke hvor godt de skulle gjøre for henne, så hun hadde det helt topp. Hadde hun derimot vært en roligere type og 5-6 år ville jeg absolutt vurdert å hatt henne med. Jeg vet om flere storesøsken som har vært med og som har hatt en fin tur, men det er slitsomt med mange restaurant-besøk, sight-seeing, bussturer og lange flyturer. Å reise alene/sammen med venn/eller fam.medlem kan absolutt anbefales. Vi hadde en flott tur og jeg hadde god avlasntning og god støtte i min venninne. Vi hadde ingen større problemer enn andre som hadde med søsken på turen når det gjaldt tilknytning/sjalusi o.s.v. etter hjemkost og i den første tiden. I dag er jentene verdens beste venner (perlevenner iflg. de selv!) og har stor glede av hverandre.

Lykke til med valget.

Storesøster var 4 år, og det gikk helt fantastisk bra å ha henne med på hentereise, det var en svært stor opplevelse for henne - og oss - at hun fikk bli med på alt som skjedde, hun såg lillebror samtidig med oss da han ble båret inn av barneheimspersonale, hun fikk ha han på fanget med en gang og bli kjent med han samtidig med oss, og det var altså kjempestas å endelig få lillebror. I Kina var hun frisk som en fisk, alle vi voksne hadde noe etter tur, men ikke hun. Hun var en rolig og forstandig 4-åring, veldig flink på alle måter, lett å ha med å gjøre.

Hadde det nå dreid seg om å ha med lillebror på hentereise, tenker på når han var 4 år, hallo i svingene, da tror jeg vi måtte ha hatt en til voksen med rett og slett.

Tusen takk for alle svar !

Min konklusjon foreløpig, er at det er uaktuelt at vi begge reiser fra 5-åringen. Alternativet dersom vi ikke reier alle tre, er at en av oss reiser sammen med familie eller venninne.

Men det mest aktuelle er nok at vi reiser alle tre, gjerne med en ekstra voksen. Det er "lov" i følge VB, ringte nettopp og spurte.

Annonse

Storesøster på 5 år var med oss på hentereisa,det gikk veldig fint. Vi hadde med mye tørrmat og middagsglass i kofferten herfra norge som hun spiste for hun er veldig kresen i matveien. Og så fikk hun melkesjokolade innimellom for å gi henne litt ekstra energi.

Hun ble veldig sliten i provinsen vi var i for der ble hun hovedatraksjon når vi viste oss ute, med langt lyst hår. "ALLE " ville ta på henne og klemme og ta bilder , derfor tok vi ikke henne med på alle turene.Pappaen gikk litt alene for å oppleve litt kultur.Vi koste oss på hotellet.

Storesøster husker veldig mye av hva som er skjedd i kina og savner landet og vi kommer absolutt til å dra tilbake engang.Hun har en veldig god forståelse av hele adopsjonen , nettopp fordi hun har vært med oss fra overtakelsen.

Som sagt oppholdt vi oss veldig mye rundt hotellet, og det ble heller ikke spising på restauranter andre steder enn på vårt hotell og masse romservice, men hvis man er innstilt på at dette ikke er en ferietur slik man er vant til ellers, går det veldig fint, også på flyturen frem og tilbake. Det er gøy på flyet for der har de barnevideo....for de som er litt større.

Jeg ville aldri vært foruten mannen min på hentereisa . Dette er minner for livet og vi mimrer stadig om det som skjedde. Dessuten får adopsjon generelt en større forståelse, når man opplever hvilkene forhold mange mennesker lever under.I tillegg vil lillesøster kunne spørre oss alle her hjemme om hvordan kina er/var, og vi kan alle fortelle våre personlige opplevelser for henne etter hvert som hun blir større.Det tror jeg er positivt.

Hilsen

Vi er også i tenkeboksen når det gjelder vår neste Kinatur. Vi forventer neste hentereise på våren 2005 - og da vil LilleLan være 3,5 år gammel.

Slik jeg føler det i dag er det uaktuelt å la henne være hjemme, mens vi voksne reiser. Begge voksne har - pr. i dag - både mulighet (i forhold til jobb) og lyst til å dra - og da blir det enten oss voksne + LilleLan ..... eller at vi tar med ditto en voksen person som avlaster.

Egentlig har vi vel lyst til å klare oss alene .... uten enda en voksen .... men vi får se og kjenne på mageføelsen når tiden begynner å nærme seg.

Enn så lenge er neste Kinatur bare et vagt magesug, men vi gleder oss stort!!

hilsen

Vi er også i tenkeboksen når det gjelder vår neste Kinatur. Vi forventer neste hentereise på våren 2005 - og da vil LilleLan være 3,5 år gammel.

Slik jeg føler det i dag er det uaktuelt å la henne være hjemme, mens vi voksne reiser. Begge voksne har - pr. i dag - både mulighet (i forhold til jobb) og lyst til å dra - og da blir det enten oss voksne + LilleLan ..... eller at vi tar med ditto en voksen person som avlaster.

Egentlig har vi vel lyst til å klare oss alene .... uten enda en voksen .... men vi får se og kjenne på mageføelsen når tiden begynner å nærme seg.

hilsen

Hei!

Mulig at dette er dumt spørsmål, men altså:

Hva gjør dere med kostnaden for tur til evnt ekstra voksen som er med for å få avlastning for barn nr 1, betaler dere tur for dem også?

Hvis såfremt ifall det skulle bli aktuelt med ny tur for oss, så blir nemlig prinsessen med, og da er det aktuelt å ha med ekstra voksen. Men det er jo ikke billig da. Og i og med at det ikke er akkurat ferie for den som er med, er det vel urimelig at de betaler alt selv?

Hvordan har andre gjort det?

MVH

Hei!

Hva gjør dere med kostnaden for tur til evnt ekstra voksen som er med for å få avlastning for barn nr 1, betaler dere tur for dem også?

Hvis såfremt ifall det skulle bli aktuelt med ny tur for oss, så blir nemlig prinsessen med, og da er det aktuelt å ha med ekstra voksen. Men det er jo ikke billig da. Og i og med at det ikke er akkurat ferie for den som er med, er det vel urimelig at de betaler alt selv?

MVH

Hos oss har mormor sagt at hun gjerne blir med - og at hun betaler selv ..... så da ville jo det være veldig greit.

Noraførr-mannen har 3 store jenter - og hvis én av dem skulle være med, så ser jeg det naturlig at det blir et spleiselag, men at vi betaler det meste.

Tiden får vise hva vi bestemmer oss for!

hilsen

hilsen

Jenta vår vil som sagt være 5 år på avreisetidspunkt, og selv om hun er aktiv, begynner hun jo å bli stor og "relativt tilsnakkendes". Konklusjonen min er nå at vi får heller slite oss ut i to uker, med andre ord reiser vi alle tre. Vi overlever, og jeg tror det er viktig at vi som familie er sammen om dette store som skal hende ! Alle andre alternativ føles rett og slett umulige.

Når det gjelder å ta med en ekstra voksen, så kommer det an på hvem det blir. Mulig vi får med niesen min som er student, og da kommer vi til å betale halvparten, i alle fall. Blir bestefar med, så betaler han selv.

Men hvis vi ikke får med oss noen flere, så blir det jo likevel en voksen pr. barn, så det burde gå. Kanskje være ekstra forsiktig i matveien, spise mye medbrakt, så man slipper matforgiftning i alle fall.

Reise våren 2005 og fremdeles ha et vagt magesug ? Jeg har magen full av elleville sommerfugler allerede. Det kommer til å bli noen harde måneder fremover ! :)

Vi var og hentet nr. 2 for noen måneder siden, og hadde med storesøster (adoptert i 2001) på 5 år. Selve reisen var helt uproblematisk. Selvfølgelig ble det noe sjalusi, man hadde pratet mye om det før vi dro. Den eldste følte nok å "miste" oss litt, mens den minste ville ha oss voksne, spesielt mamma for seg selv. Etterhvert - ca ei uke - ble det tidvis svært godt samspill mellom den store og den lille. Storesøster hadde, som vi voksne, nødvendige vaksiner før vi dro, ellers ingen forbehold. Vi holdt oss friske alle sammen.

Hei!

MVH

En av søstrene mine tilbød seg å være med som avlastningsperson på vår andre hentereise. I så fall ville vi tilbudt oss å betale reisen, men at hun fikk ordne lommepenger selv. (Søsteren min levde på et smalt budsjett den gangen, og vi hadde spart opp tilstrekkelig til å kunne tilby det.)

Nå ble det ikke noe av fordi VB ikke tillot ekstra reisefølge på den tiden. Men kjenner jeg søsteren min rett, ville hun nok insistert på å betale noe av reisen selv. Antakelig ville vi kommet til en slags delingsordning hvor vi betalte brorparten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...