Gå til innhold

Kan dette egentlig være et bokstavbarn? langt og litt rotete...


Anbefalte innlegg

Gutten vår på 6 1/2 år har spesifikke språkvansker. Han går hos logoped. Jeg måtte ta kontakt med PPT selv da han var 4 1/2 år gammel, for helsesøstra mente at han hadde ikke noe problem. (hun mente kanskje eneste problemet var i hodet til mor... Men jeg har følt i mange år at et eller annet er "feil" her)

Han er også litt sent utviklet motorisk. Han kan ikke sykle, og han ønsker ikke å lære det heller. Han har ingen diagnoser, og er frisk og glad.

Logopeden har foretatt en god del tester på han. Bl. a. en ordtilfangstest - en sjekk om han har dårlig ordforråd. Den testen skåret han utrolig bra på. Han brukte endel overbegreper, mest normalbegreper og ingen underbegreper.

For en tid tilbake var han på nytt hos logopeden. Etter vårt ønske er også skolen koblet inn, og læreren har hatt møte med logopeden. Læreren og logopeden trodde at han hadde konsentrasjonsvansker. Det ble igjen foretatt en test, som ble bestått på en glimrende måte. Faktisk så hadde logopeden sagt at han nok var det flinkeste barnet hun hadde tatt denne testen på - og hun hadde testet mange, sa hun. Gjett om gutten var stolt! Og foreldrene også...

Gutten er dårlig til å kle på seg selv, og mestrer ikke knapper. Glidelås har han også problemer med.

Nå ønsker logopeden å avvente det hele. Læreren er, etter hva jeg forstår, uenig, og det er jeg også. Læreren har foreslått å koble inn PPT, noe som vi foreldre har sagt ja til. Det er likevel opp til logopeden når/ hvis PPT skal inn. Det er da snakk om diverse konsentrasjonstester på skolen. Men det er ikke i enerom gutten har problemer.

Han sitter stille på plassen sin, men lytter ikke/ registrerer ikke hva læreren sier. Og læreren snakker veldig lavt...

Gutten selv sier at det ikke går så bra på skolen, og at mye er så vanskelig for han. Han plages ved at han ikke får til ting like raskt som de andre.

Likevel trives han godt på både skolen og SFO, og han har mange gode venner. Han er en snill, rolig og empatisk gutt, som faktisk blir foretrukket i kameratflokken.

Hjemme leser vi veldig mye høyt for barna. Gutten på 6 1/2 år er ikke interessert i bokstaver i det hele tatt, og kan (nesten) ikke skrive navnet sitt. I telling går det litt bedre, han kan telle til 12.

Men i regning er han en kløpper! Han regner med 1/2 uten problemer (f. eks. Vi har 5 poser med kjekskuler, og du og søstra di skal ha like mange. Hvor mange får dere hver? Slike og liknende oppgaver synes han er enkle. Men det er ikke sånne oppgaver de får på skolen...)

Datra vår på 4 1/2 år er faktisk kommet lengre i både bokstaver (hun skriver navnet sitt) og tall (kan telle veldig langt, men må ha hjelp til hele ti'ere 30, 40, 50 osv.). Hun har hele tiden ligget forran broren, og dette synes han er litt leit.

Jeg lurer på om dere andre mødre og fedre kan "synse" litt rundt dette, for jeg er tom for innspill.

Det jeg tenker rundt dette, er at gutten vår kan ha en form for innlæringsvansker, kanskje dysleksi. Han lider definitivt ikke av konsentrasjonsvansker, snarere tvert imot. Når han er konsentrert om noe, er det vanskelig å "nå igjennom" til ham. Det er sikkert dette som lærerene har tolket som konsentrasjonsvansker.

Tusen takk for hjelpa! Innspill, takk?

Fortsetter under...

Vel, det at han har lett for å få venner utelukker jo Aspergers...

Ja, Aspergers har jeg faktisk ikke tenkt på. Et vennepar har et barn med Aspergers, og jeg ser ingen likhetstrekk der.

Nå må jeg legge til at barnets far - min ektemann - også ønsker å avvente det hele. Han mener det kun er et spørsmål om modning, og at læreren må snakke høyere og få alles oppmerksomhet.

Jeg har et litt annet syn. Jeg tror at noe er galt...

Syntes ikke du skal spekulere så mye i hva det kan være, men stol på det du som mor føler. Få PPT på banen, det kan du alene bestemme! Det er like greit å få ting utredet, evt. eliminert. Skulle det være noe er det greit at man tidlig vet og kan innrette seg deretter.

Lærerne kan gjøre en mye større og bedre innsats når de vet hva det dreier seg om for slags problemer.

Annonse

Hei!

Jeg jobber i PPT og synes absolutt du skal sende en henvisning til PPT sammen med skolen snarest mulig og få en sakkyndighetsvurdering. Det virker som du har mange ubesvarte spørsmål som bør utredes nærmere. Det er bedre å ta kontakt tidlig enn å gå og tenke.

Kanskje ADD, altså ADHD uten hyperaktiviteten, men med konsentrasjonsvanskene og det som ellers kjennetegner ADHD-barn?

Se http://www.adhd-foreningen.no - videre "Hva er ADHD" i menyen til venstre, klikk på pdf-fila der.

  • 2 uker senere...

Ja, Aspergers har jeg faktisk ikke tenkt på. Et vennepar har et barn med Aspergers, og jeg ser ingen likhetstrekk der.

Nå må jeg legge til at barnets far - min ektemann - også ønsker å avvente det hele. Han mener det kun er et spørsmål om modning, og at læreren må snakke høyere og få alles oppmerksomhet.

Jeg har et litt annet syn. Jeg tror at noe er galt...

http://www.lu-stud.hiof.no/~bjornnko/uke14/dyskalkuli.htm

  • 2 uker senere...
Gjest mamine

Litt lenger oppe her har jeg anbefalt ei bok - kanskje du også kan ha glede av å lese i den -

Christopher Gillberg

Ett barn i hver klasse

Om barn og unge med DAMP/MBD og ADHD

Praxis forlag

(Distribueres av Pedagogisk Forum)(Bibliotekene kan også skaffe den, sikkert)

kr. 250,-

Der beskriver han mange av symptomene ved adhd-problematikken. Anbefales!

Og helt sikkert!: Anbefales alle helsestasjoner!

Det er så ergelig når de bagatelliserer det vi foreldre bare føler ikke stemmer. I stedet for å ta oss på alvor. Noe også Gillberg skriver om i boka, altså hvor lite helsepersonell og lærere m.fl. faktisk har lært om disse lidelesene som så mange sliter med.

Lykke til!

Gjest sgfdh

Jeg ser ikke at du har skrevet noe om hørseltester. Er det blitt tatt? Barn som er tunghørte blir gjerne urolige og ukonsentrerte. Hvordan reagerer han på høye lyder? Synes han det er ubehagelig? I et klasserom kan det være vanskelig å få med seg det som blir sagt dersom ikke læreren snakker seint og er tydelig.

Prøv å snakke lavt til ham der han har ryggen til. Snur han hodet i feil retninger når han hører lyder? Problemer med å orientere hvor lyden kommer fra?

En annen ting er å sjekke synet. Mange barn kan ha skjult avvik når det gjelder samsyn feks.

Ville sjekket ut disse to tingene. Gjerne hos øre-nese-hals-spesialist.

PPT ville jeg uansett å meldt opp til dersom læreren mener det er behov for.

Det kan selvsagt være et modningsproblem. Men MBD kan også være aktuelt, som noen skriver under her. Barn med MBD har problemer med å sortere inntrykkene som kommer inn, alle inntrykkene oppleves som like viktige enten det er farger på vegger eller noen som prater i nærheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...