Gå til innhold

kveldsammingen


janneb

Anbefalte innlegg

Da jeg var ute på byen fikk jeg bekreftet mistanken min om at lillegutt på 3 1/2 måned gjerne skulle ha hatt mer mat før natten en det jeg har i brystene.

Han drakk 200 ml morsmelkerstatning mens jeg bare fikk pumpet ut 80. Han spiser forholdsvis lite på formiddagen sammenlignet med ettermiddagen, så det er vel derfor brystene føles slunkne når natten nærmer seg. Skal jeg gi ham morsmelkerstatnig, eller begynne forsiktig med grøt, eller er det noe jeg kan gjøre for å få mer melk om kveldene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at barnet får ut mer av brystet enn du får til med pumping. Dersom jeg hadde like lite melk som jeg får ut ved pumping ville lillegutt sultet for lengst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du får pumpet ut sier lite om hvor mye du faktisk har. Jeg pleier å klare 30-40 milliliter. Barnet vokser helt ifølge kurven, er rolig og fornøyd, og gulper så mye at det ligner oppkast innimellom. Det synes jeg er påliteligere mål på melkemengden enn hva jeg klarer å dra ut i en pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at barnet får ut mer av brystet enn du får til med pumping. Dersom jeg hadde like lite melk som jeg får ut ved pumping ville lillegutt sultet for lengst :-)

Det er bare halvparten av det jeg har fått pumpet ut før, og brystene kjennes ikke akkurat fulle ut før han får mat. Han suger til han sovner og gulper ikke. Han kan forøvrig være litt misfornøyd med tilværelsen når han våkner når jeg legger ham ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære jb. Hvorfor har du mistanke om at gutten din skulle hatt mere mat? Er han urolig og utilfreds på kvelden? Det at han tok mere på flaske beviser nødvendigvis ingen ting. De fleste barn ville ta mere enn behovet om de blir tilbudt mer på flaske. Sugingen er også en form for tilfredsstillelse. Et barn tømmer som oftest også brystet bedre enn en pumpe. Det anbefales å vente med grøt til 4 måneder. Da er nyrer og tarm mere moden til å takle annen føde. Begynner du med tillegg har det en tendens til å bli mer og mer selv om det går greit for de fleste. Du sier ikke noe om hvor ofte eller lenge han ammes. Du kan prøve å øke melkemengden ved å tilby brystet hyppigere en ukes tid om han vil, eller pumpe et par ganger ekstra per dag, for å stimulere til mer produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...