Gå til innhold

Alene hjemme - snart 15 år?

Anbefalte innlegg

Vi skal vekk i vinterferien, og den eldste i huset vil være hjemme alene.

Noe vi har sagt nei til.

Så han skal overnatte hos en venn, men få lov til å bruke huset på dagtid. Han selv mener at da bør han jo og få lov til å sove her, iallefall hvis han har med en kamerat.

Jeg synes det er altfor tidlig, men ifølge han får flere jevnaldrene lov til å overnatte hjemme alene. de går i 9.klasse.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137113-alene-hjemme-snart-15-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde i så fall alliert med med noen andre voksne som kan holde et visst oppsyn.. Jeg ville ikke latt ham være HELT alene.. Kanskje dere kan avtale å ringes hver kveld, f.eks, og i tillegg hatt avtale om at en voksen kan stikke innom av og til for å sjekke at "alt er bra"? Disse to tingene ville gjort meg tryggere i hvert fall!

mvh

Gjest mother of three

Hel uke? Jeg har latt dattera være igjen en helg når vi selv har vært 2 timer unna (med bil). Men da har jeg alliert med med minst to ulike foreldrepar i tillegg. At hun kunne gå dit, at hun kunne ringe, at de er disponibel om det skulle være noe.

Min datter er en meget snusfornuftig ung dame på snart 13 år. Og vi bor i et trygt område.

Men jeg ville ikke levnet henne en hel uke, og særlig ikke om vi hadde dratt langt bort. Din sønn er endel eldre så det blir litt annerledes. Må si at jeg selv ble alene hjemme noen helger fra 13-14 års alder. Det var eget ønske, og jeg trivdes bra med det. Gjorde "ingenting galt". Var snusfornuftig, låste dører og oppførte meg helt greit.

Så du får se an barnet. Og dersom det blir aktuelt så allier deg med noen andre voksne som er i nærheten av hjemmet deres.

Annonse

Hel uke? Jeg har latt dattera være igjen en helg når vi selv har vært 2 timer unna (med bil). Men da har jeg alliert med med minst to ulike foreldrepar i tillegg. At hun kunne gå dit, at hun kunne ringe, at de er disponibel om det skulle være noe.

Min datter er en meget snusfornuftig ung dame på snart 13 år. Og vi bor i et trygt område.

Men jeg ville ikke levnet henne en hel uke, og særlig ikke om vi hadde dratt langt bort. Din sønn er endel eldre så det blir litt annerledes. Må si at jeg selv ble alene hjemme noen helger fra 13-14 års alder. Det var eget ønske, og jeg trivdes bra med det. Gjorde "ingenting galt". Var snusfornuftig, låste dører og oppførte meg helt greit.

Så du får se an barnet. Og dersom det blir aktuelt så allier deg med noen andre voksne som er i nærheten av hjemmet deres.

Vi skal være vekke i 3-4 dager, men da over 50 mil unna.

Det var snakk om at de fikk overnatte her en natt bare - og vi bor i et trygt området... :-)

• 2 uker senere...
Gjest Møtes på halvveien?

Alle familier og femtenåringer er forskjellige, men JEG ville ikke latt min fjortis (blir straks femten) være hjemme alene. Ville latt han bruke huset på dag- og kveldstid, men forlange at han SOV hos en kamerat, under oppsyn av voksne. Så kan en jo se det an neste gang dere skal avgårde!

Nevrolingvistiker

Er han en som er tilbøyelig til å ha alene-hjemme fest da? Det er jo litt kjedelig.

jaja :) høres kanskje litt rart ut, men *om* han finner på noe sprell, er det ikke slike feil som bygger vår karakter til slutt? :) Jeg ble tillatt å gjøre mine feil... Ganske mange faktisk, å det har no blitt folk av meg til slutt :)

• 1 måned senere...
Gjest lillebet

hei..er selv en jente på 15 år..det med alenehjemme opplegget er alle foreldre bekymret over..men dere må faktisk lære dere å stole såpass på oss..alle foreldre stempler alle ungdom som løgnere og festere..jeg skjønner at du er skeptisk men du må jo stole på sønnen din hvis han ennå ikke gjort noe..stol på han helt til det motsatte beviser..vet jeg skriver litt sent..men tenk på dette..skulle gjerne sagt dette til alle tenårings foreldre..håper dere finner en løsning som passer dere begge..vennlig hilsen..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...