smetana Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg. Har en gutt som er tre år. Han har alltid vært aktiv, klatret på naboens garasjetak, hoppet på bilen, stukket av uten å bli redd osv. Vi har bare tenkt at han er litt aktiv... Han går på melke og glutenfri kost på grunn av mye allergi. Synes at han har blitt bedre, ikke så dumdristig, men allikevel mer uredd enn andre. Han snubler mye, men er flink til å klatre. Tar ikke beskjeder, leker godt alene eller i små grupper, men har problemer med felles aktiviteter og beskjeder. Blir lett avledet. Spes ped vil gjerne ha ham utredet hos ppt, mener at det kan være mild ad/hd. Han har i tillegg ernæringsproblemer. Vært mye syk, kan han rett og slett være seint moden? Takknemlig for svar/ synspunkter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137374-diagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Hei Dere har rett i at han bør blir utredet for adhd. Ser de klassiske symptomene på dette slik du har fortalt det. Adhd diagnosen er du enten født med, eller en kan også få det i forbindelse med komlikasjoner under fødsel. Symptomene vil bli sterkere med årene, og det er absolutt rett tid å få ham utredet. Det er altfor tidlig å si at han kan ha mild form for adhd. så ikke ta dette for gitt. Dere kan komme skjevt ut ettersom dere blir opphengt i at det bare er en mild form for adhd. Ta det for å være adhd, så får prøvene og dere mest etterhvert erfare om hvor stor grad av adhd han eventuelt har. Adhd er. konsentrasjonsproblemer, humørsvingninger, angst depresjon som tilleggs problem, søvnvansker, urolig,aktiv utålmodig, ukontrollert sinne og svært impulsiv. Vansker med å huske og ta imot lange beskjeder. Lykke til med utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137374-diagnose/#findComment-858258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smetana Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 Hei Dere har rett i at han bør blir utredet for adhd. Ser de klassiske symptomene på dette slik du har fortalt det. Adhd diagnosen er du enten født med, eller en kan også få det i forbindelse med komlikasjoner under fødsel. Symptomene vil bli sterkere med årene, og det er absolutt rett tid å få ham utredet. Det er altfor tidlig å si at han kan ha mild form for adhd. så ikke ta dette for gitt. Dere kan komme skjevt ut ettersom dere blir opphengt i at det bare er en mild form for adhd. Ta det for å være adhd, så får prøvene og dere mest etterhvert erfare om hvor stor grad av adhd han eventuelt har. Adhd er. konsentrasjonsproblemer, humørsvingninger, angst depresjon som tilleggs problem, søvnvansker, urolig,aktiv utålmodig, ukontrollert sinne og svært impulsiv. Vansker med å huske og ta imot lange beskjeder. Lykke til med utredning. Takk for svar. Hva slags tester er det han skal igjennom? Tar det lang tid før barnehage evt sykehus melder ham opp til vi blir innkalt? Er helt grønn... Han var en veldig stor gutt da han ble født- 5 kg og fødselen gikk fort. Kan godt tenkes at han fikk en skade. Han er veldig positiv, blid og empatisk- dette er gode tegn synes jeg. For meg er det ikke et nederlag, snarere en lettelse å få ham meldt opp til ppt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137374-diagnose/#findComment-858290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Takk for svar. Hva slags tester er det han skal igjennom? Tar det lang tid før barnehage evt sykehus melder ham opp til vi blir innkalt? Er helt grønn... Han var en veldig stor gutt da han ble født- 5 kg og fødselen gikk fort. Kan godt tenkes at han fikk en skade. Han er veldig positiv, blid og empatisk- dette er gode tegn synes jeg. For meg er det ikke et nederlag, snarere en lettelse å få ham meldt opp til ppt. Hei Han må gjennom praktiske og teoretisk prøver hos psykolog, samt tester hos nevropsykolog. Pp-tjenesten skal også gjøre endel observasjoner. Går han i barnehage, er det viktig med samarbeid fra dem også. Når det gjelder innkalling må du nok stå på selv for å få time. Det kan gå lang tid, og slik jeg oppfatter det med gutten deres, så kan det ta i beste fall 6-12 mnd. Men her er det bare å stå på, fordi gutten er avhengig av dere for å få den rette hjelpen videre. Da tenker jeg på tilrettelegging. Selv om han er ganske liten nå, vil jeg i hvertfall få startet en utredning til han blir 4 år. Slik at han får en eventuell diagnose før han begynner på skolen. Adhd barn er avhengig av tidlig hjelp for å klare seg vider med skole gang. Mangen adhd`ere har også store problemer sosialt, og kan lett bli holdt utenfor. Da er det viktig med eventuelt medisiner som er et forebyggende tiltak og et godt alternativ. slik jeg oppfatter det så klarer gutten deres seg veldig bra, og det kan være et godt tegn. selv fikk jeg diagnosen i voksen alder, så slik som situasjonen er i dag, må jeg innrette meg med de plagene som følger med en slik diagnose. Og har sett og erfart at jo tidligere han får hjelp, så har han større forutsetninger for å klare seg veldig bra med god tilrettelegging. LYKKE TIL VIDERE, MÅTTE DERE FINNE DE SVAR DERE LETER ETTER. KLEM 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137374-diagnose/#findComment-858608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.