Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 11 år som er sengevæter. Vi har forsøkt nesten alt. Minirin, detrusitol, antidepressiva, alarm, kiropraktor, homoepat. Det eneste som har hatt noen effekt er minirin sammen med detrusitol. Dette hjalp i ca. 2 mnd. Nå er det like ille igjen. Sengen er gjennomvåt hver morgen. Vi vekker han også hver kveld rundt 23 tiden for at han skal klare flere timer. Sove borte er svært vanskelige for han. Noe vi forstår veldig godt. Vi ser ikke på dette som et problem her hjemme, men det er klart at når leirskole og andre overnattinger kommer, er dette svært vanskelig. Svigermor leste om hypnose? Har noen noen erfaringer med dette? Eller har noen noen endre bedre råd til oss? På forhånd takk for alle gode tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kolargol

Bare tull at sengen skal bli våt, det finnes gode bleier i hans størrelse. Sjekk på Apoteket eller bestill bleieprøver på www.Tena.no. Å ta han opp om kvelden har ingen effektpå sengevætingen. Snarerer tvert i mot, ved å gjøre det lærer dere jo kroppen hans til at blæren skal tømmes om natten, mens målet er at den skal utvides til å kunne holde på urinen natten igjennom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-858879
Del på andre sider

Gjest penelope

Hei urolig mor, har selv en sønn på 11 med samme problem. Bruker også minirin og detrusitol. Min erfaring er at det i perioder likevel kan bli vått, men det går over. Vet ikke hvorfor det er sånn, sist gang hadde hann slått ryggen sin i lek, og jeg tenker det kan ha en sammenheng. Ikke gi opp! Som svar til andre: Jeg kunne ikke tenke meg å ta på en 11-åring bleier! Heller en ekstra vask, bruker selvsagt stikklaken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-861389
Del på andre sider

Gjest Kolargol

Hei urolig mor, har selv en sønn på 11 med samme problem. Bruker også minirin og detrusitol. Min erfaring er at det i perioder likevel kan bli vått, men det går over. Vet ikke hvorfor det er sånn, sist gang hadde hann slått ryggen sin i lek, og jeg tenker det kan ha en sammenheng. Ikke gi opp! Som svar til andre: Jeg kunne ikke tenke meg å ta på en 11-åring bleier! Heller en ekstra vask, bruker selvsagt stikklaken.

Hva er galt med bleier? Når du sier at du ikke kunne tenke deg å ta på en 11 åring bleier, ja så skaper du et "stakkarslig" inntrykk av han. At det skal være så nedverdigende at han må bruke bleie når han har et problem med å holde på urinen. I stedenfor burde man bakke de opp og oppfordre de til å bruke bleie som et hjelpemiddel mot problemet de har. Det er en grunn til at man får bleier på blå resept og det er fordi det er et nødvendig hjelpemiddel. Noen må bruke briller eller høreapperat, mens andre igjen må trenger bleier. Alt dette er altså et helt normalt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-863216
Del på andre sider

Annonse

Det at du ikke vil tenke deg å sette bleie på en 11-åring, er mye værre enn du tror. Selv har jeg hatt problemet siden midten av tenårene, og har funnet ut at det å bruke bleie faktisk er bedre enn at sengen og sengetøy blir vått! Mange barn har dessuten en senere utvikling av kapasiteten. Det er en årsak til problemene. Ta heller opp med foreldrene vennene til sønnen din ( etter at du har snakket med sønnen din ) at han må bruke bleier. Du burde heller gi ham oppmuntring for å fortelle at sannsynligvis er han kvitt dette etterhvert. Ikke si ham at dette er "fysj fysj". Det gjør det bare værre. Ta kontakt med legen deres så får han dessuten riktig type bleier på blå resept.

Jeg er nå voksen mann på 30 år, og får for tiden bra oppfølging med dette problemet ( er også sengevæter, men i tillegg sliter jeg også dagtid + problemer med avføringen ). Jeg har fått konstatert at mine lekkasjer i stor grad skyldes psykiske grunner.

Hvis ikke legen deres gjør noe for videre henvisning, så ville jeg bedt om en annen leges mening.

Hilsen en som ser et lite stearinlys i tunnelen.

Håper dette vekker deg og dine holdninger! Du skal tross alt være en støttespiller og ikke en som "sparker mens han ligger nede".

Hilsen og lykke til fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-863470
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det at du ikke vil tenke deg å sette bleie på en 11-åring, er mye værre enn du tror. Selv har jeg hatt problemet siden midten av tenårene, og har funnet ut at det å bruke bleie faktisk er bedre enn at sengen og sengetøy blir vått! Mange barn har dessuten en senere utvikling av kapasiteten. Det er en årsak til problemene. Ta heller opp med foreldrene vennene til sønnen din ( etter at du har snakket med sønnen din ) at han må bruke bleier. Du burde heller gi ham oppmuntring for å fortelle at sannsynligvis er han kvitt dette etterhvert. Ikke si ham at dette er "fysj fysj". Det gjør det bare værre. Ta kontakt med legen deres så får han dessuten riktig type bleier på blå resept.

Jeg er nå voksen mann på 30 år, og får for tiden bra oppfølging med dette problemet ( er også sengevæter, men i tillegg sliter jeg også dagtid + problemer med avføringen ). Jeg har fått konstatert at mine lekkasjer i stor grad skyldes psykiske grunner.

Hvis ikke legen deres gjør noe for videre henvisning, så ville jeg bedt om en annen leges mening.

Hilsen en som ser et lite stearinlys i tunnelen.

Håper dette vekker deg og dine holdninger! Du skal tross alt være en støttespiller og ikke en som "sparker mens han ligger nede".

Hilsen og lykke til fra

anonymuse... Beklager at jeg ikke svart før, men tiden strekker ikke alltid til. Det jeg vil presisere er at jeg er så absolutt en støttespiller, og ikke sparker sønnen min når han ligger nede. Hvor tar du slike utsagn fra? Min sønn har full støtte fra hele familien og fra de bekjente som vet om "problemet" hans. Vi jobber med saken hele tiden og skryter og støtter han så mye vi kan.

Ellers så ønsker jeg deg lykke til med dine problemer, og håper du får orden på det..

Hilsen urolig (men støttende) mor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-892993
Del på andre sider

anonymuse... Beklager at jeg ikke svart før, men tiden strekker ikke alltid til. Det jeg vil presisere er at jeg er så absolutt en støttespiller, og ikke sparker sønnen min når han ligger nede. Hvor tar du slike utsagn fra? Min sønn har full støtte fra hele familien og fra de bekjente som vet om "problemet" hans. Vi jobber med saken hele tiden og skryter og støtter han så mye vi kan.

Ellers så ønsker jeg deg lykke til med dine problemer, og håper du får orden på det..

Hilsen urolig (men støttende) mor

Hei!

Beklager, men:

Det bare virket som om dere ikke var støttende i det opprinnelige innlegget ditt. Det er bra dere støtter ham 100%. Håper dere også får orden på dette. Jeg har ihvertfall fått mye hjelp allerede med mine problemer, og er spent på videre fremdrift.

Skal gi melding her når jeg har mer konkret.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-893295
Del på andre sider

SirenMerete

Du skrev:

"Som svar til andre: Jeg kunne ikke tenke meg å ta på en 11-åring bleier! Heller en ekstra vask, bruker selvsagt stikklaken."

Du snakker om å ta på en 11 åring bleier som om det var en forferdelig ting å gjøre. Bleier er ikke noe man straffer et barn med, men et hjelpemiddel til at de kan holde sengen tørr!!! Når vi som foreldre har en negativ holdning til bleier, ja så får selvsakt barna det også. Om vi i stedenfor oppmunterer de og forteller de fordelene med et slik hjelpemiddel, og eller støtter de med at sengevætingen ikke er noe de kan noe for. At de ikke behøver å være flaue fordi de sover med bleie på seg, og at mange andre også gjør dette, ja så får barna det bedre også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-893437
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei!

Beklager, men:

Det bare virket som om dere ikke var støttende i det opprinnelige innlegget ditt. Det er bra dere støtter ham 100%. Håper dere også får orden på dette. Jeg har ihvertfall fått mye hjelp allerede med mine problemer, og er spent på videre fremdrift.

Skal gi melding her når jeg har mer konkret.

mvh.

Hei anonymuse! Det er hyggelig at du får den hjelpen du trenger. Vi er veldig interessert i din fremgang, kanskje dette kan hjelpe vår sønn. ;-) Ser frem til å høre dom fremgang.

-urolig mor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-914613
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei anonymuse! Det er hyggelig at du får den hjelpen du trenger. Vi er veldig interessert i din fremgang, kanskje dette kan hjelpe vår sønn. ;-) Ser frem til å høre dom fremgang.

-urolig mor

Til "Urolig mor":

Hei! Jeg har foreløpig ikke fått noen fremgang, men har hatt flere undersøkelser, og venter på innkalling til Ullevål for å bli undersøkt i tarmene. Skal gi melding når jeg vet mer. Men: Jeg går nå samtidig hos en Psykiater 1 gang i uken, og som er veldig hyggelig, og det har hjulpet meg noe, men ikke det å bli "tørrlagt" så langt.

Håper dere får det til å gå bedre dere også.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-924885
Del på andre sider

Annonse

-urolig mor

Hei "urolig mor"

Nå har jeg vært hos legen på RH, og der fikk jeg beskjed om at det muligens ble funnet noe på en av testene jeg har hatt. Dermed går saken min nå videre til nevrologisk avdeling på RH, fordi de ville forske mer på min tilstand, og om funnet har en betydning i forhold til mine symptomer. Har vært gjennom mye siden påsken i fjor, men jeg føler meg forholdsvis rolig nå som de gjør alt det de kan for å hjelpe meg.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137439-sengev%C3%A6ter/#findComment-928672
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...