Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest svar til dialekter
Skrevet

Klarer ikke dialekten fra trondhjem.. har nok noe med at en fyr derfra behandlet meg som drit en gang. Ellers liker jeg ikke bergensk.

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• avtrykk

21

• cecily

14

• KaVa

9

• Dorthe

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Liker Trønder-dialekta best.

Klarer ikke stavanger-dialekta. Grusom!

Er selv nordlenning.

Skrevet

Det brukes i Østfold også. Å sleve.

En Sleve, er jo en slange, eller?

Skrevet

Trøndersk synes jeg er en kjempefin dialekt.

Fra Stavanger er helt forferdelig. Grusomt

Så sant så sant.

Skrevet

Dere har ikke hørt fin dialekt før dere har hørt andor brumme i vei med sin vinjemålsbass!

Gjest nordlending, og stolt a det
Skrevet

Liker Trønder-dialekta best.

Klarer ikke stavanger-dialekta. Grusom!

Er selv nordlenning.

Æ lika no mange dialækta, mæn den som e aller bæst e den fra Steigen.:-)

Mæn så må æ jo sei at dialækta frå Trondhjæm e god, og den fra sørlandet, sjøl om Kristiandsand e litt før "potet i halsen" før mæ.:-)

Mæn den som æ lika aller minst, må vel vær den fra Valle. Æ skjønna jo ingenteng.

Skrevet

En Sleve, er jo en slange, eller?

Ikke i Østfold, i hvert fall.

Gjest stvanagerjenta
Skrevet

Jeg makter ikke høre på Stavanger dialekt.. grusomt, spesielt når jenter snakker.

Synes heller ikke trønder dialekt er særlig pent. Samme med Fredrikstad/Østfold dialekt.

Nordnorsk synes jeg er ganske fint, ellers liker jeg de fleste dialektene, Østlandsk liker jeg klart best.

Hva er galt med Stavangerdialekten???

Skrevet

Klarer ikke dialekten fra trondhjem.. har nok noe med at en fyr derfra behandlet meg som drit en gang. Ellers liker jeg ikke bergensk.

Det blir ofte sånn. Det er lett å skjære alle under en kam! Jeg har det litt sånn med samer! Forferdelig at en liksom skal ødelegge for alle.

Skrevet

Hva er galt med Stavangerdialekten???

Er vel ikke noe galt med den, men jeg personlig makter ikke høre den, synes den er hakkete og fæl. Jenter får liksom en skingrende stemme..

Dessuten har jeg dårlig erfaring med folk derfra, sånn at jeg forbinder dialekten litt med blåst i hjernen i tillegg... Sorry..

Gjest ChiengMai
Skrevet

To jeg ikke liker: bergensk og ålæsunder. Sistnevnte er Norges desidert styggeste dialekt.

Folk fra Mo i Rana snakker fint, samt at jeg syns stavangersk er så sjarmerende.

Skrevet

Ikke alle fra Bærum snakker "blærumsk" da. Har en kompis som er født og oppvokst i Bærum, og han snakker ganske normalt østlandsk/mindre pen oslo-dialekt, men overhodet ikke blærumsk... :-)

Vel, selvsagt er det nyanser og forskjeller innen dialekter. Jeg synes generelt østlendinger virker dumme (om jeg kun skal dømme ut fra dialekt).

Skrevet

Da sier vi at det er Stavanger-dialekten som er stygg, da...

særdeles misfornøyd med svaret ditt!

prøver å kjempe i mot her, så fryktelig mange som har noe i mot stavangerdialekten at jeg nesten blir skremt her jeg sitter....

c",)

Skrevet

Jeg liker Stavangerdialekt, og kan ikke fordra Bergensdialekt (river i hjernen min!) eller de fra Oslo. Er selv fra Narvik og synes den dialekten er helt grei.

Skrevet

Jeg liker Stavangerdialekt, og kan ikke fordra Bergensdialekt (river i hjernen min!) eller de fra Oslo. Er selv fra Narvik og synes den dialekten er helt grei.

dagens helt!

Skrevet

særdeles misfornøyd med svaret ditt!

prøver å kjempe i mot her, så fryktelig mange som har noe i mot stavangerdialekten at jeg nesten blir skremt her jeg sitter....

c",)

Jeg synes den er kjempefin! Men jeg er vel ikke helt objektiv med en samboer fra Stavanger. :-)

Skrevet

Men han snakker ikke Melbuværing - ifølge mine søskenbarn som også er fra Melbu :-) Han har bodd i 40 år i Oslo, og det virker som om når han er "Nordlending" smører han så tykt på at det blir en parodi i seg selv.

Er halvt Vesteråling, og har aldri hørt noen si "Ka Farsken" i løpet av alle mine besøk i Vesterålen - men det kan hende at det sies, uten at JEG vet det :-)

Mora mi er fra Melbu og hun sier han er fra et lite sted på yttersida, så ekte melbuværing er han ikke.

Jeg kjenner en fra Andøya og han sier det hele tida og det gjorde onkelen min også.

Skrevet

Jeg blir mo i knærne av stavangersk ;)

Selv er jeg nordlenning.

Det må være noe med nordlendinger og folk fra stavanger. En kobling der. Har lest at flere sier det samme som deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...