Gå til innhold

Mat til 1-åringen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan f.eks. ta med en pakke risgrøt uten banan. Du får kjøpt barnemat i Kina, men det kan være greit å ha en pakke å starte med. Det er vannkoker på hotellet, så det er ikke noe problem. Ellers står oppskriften på pakken, så du klarer deg nok helt fint!

God tur!!! :-)

Mvh

Rismelk/risvelling får du kjøpt i Kina. Og de skal bare blandes med varmt vann. Enkelt og greitt.

Dersom mulig har jeg stor tro på ikke å forandre spisevanene i Kina - det er nok av forandringer ellers. Vår kinaprinsesse fikk kinesisk barnemat i noen uker etter hjemkomst før hun ble overført til norsk babymat.

Min erfaring: ta med en pakke med risgrøt og morsmelkerstatning uten melk i tilfelle barna kommer før dere er i butikken. Ta også med svisker i fall forstoppelse - flere av jentene i vår gruppe fikk det. Lykke til!

Gjest mamman til Anna

Vi spurte om å få risvelling til frokost til jenta vår på hotellet. De kokte en stor gryte til alle barna og grøten gled ned. Jeg hadde med en liten termos, som jeg fyllte opp med litt grøt som vi hadde med på utfluktene for lunsj, men for det meste spiste vår 13 mnd gamle jente det meste som ble servert. (-og det har hun fortsatt med)

Grøten vi fikk kjøpt i Kina var best for barnet vårt mens vi var der. Det er nok av nye ting for det lille barnet å forholde seg til, om ikke maten også skal forandres med en gang. Vi fikk hjelp av guiden i provinsen til å finne riktig melkeerstatning og grøt type på super markedet. Den dyre laktosefrie melken fra apoteket her i Norge, begynte vi så vidt å bruke de siste dagene i Kina. Men kjøp med deg et par ekstra poser med melkeerstatning, så du helt sikkert får henne til å drikke på flyet hjem.

Vår første skulle i flg papirene like både velling og risgrøt. Den gang ei - etter at hun fikk smaken på "alt det andre" så skulle hun ihverfall ikke ha grøt og velling. Vi lirket og lurte, hadde litt saft i grøten, men det ble aldri noen suksess.

Ellers gikk loff, pommes frites, svin i sur/søt saus, omelett, stekt egg, fried rice,vanlig ris og Ole Brum rett-i-koppen nudelsuppe (anbefales) ned på høykant. Hun ville gjerne smake på alt vi spiste mens vi var i Kina.

Tror nok likevel at de store forandringene i livet hennes, førte til at hun ikke spise så veldig mye alt i alt mens vi var i Kina.

I dag er hun ei "normal" jente på 3 som ynder å starte måltidet med "det liker jeg" eller "det liker ikke jeg" hvis det er noe som er litt skummelt. Etter tre biter av det litt skumle kommer det gjerne - "jeg likte det allikevel jeg mamma". Eller vi får en sånn litt oppgitt mine - "hva var det jeg sa - jeg sa jo at jeg ikke likte det"

Hilsen ei som er klar for vinterferie før turen går til Kina enda en gang :-))

Annonse

Vi valgte å ha med NAN-mormelkerstatning, Nestlé barnegrøt, noen middagsglass og fruktpuré fra Norge. De første dagene i Kina fikk hun kinesisk melk/mat - det hun var vant med fra fostermor. Så begynte vi gradvis å blande inn norsk mat - og i løpet av den siste uka gikk vi over til NAN og Nestlé barnegrøt.

Vi tenkte at det ville være overgang nok å komme til Norge - så hvis maten var kjent så ville det kanskje være litt enklere for henne.

Foruten melk og grøt spiste hun; vannmelon, loff, stekt egg, pommes frites, pizzaskorper, kokt brokkoli, risvelling (som stod på bufféen på hotellet). Vi prøvde oss fram - og lot henne smake på litt av hvert .... og det gikk helt fint.

Til opplysning var LilleLan 9,5 mnd. gammel da vi fikk henne.

hilsen

carla1365380461

Vi hadde ikke med noe som helst! Vi fikk kjøpt alt i Kina, noe vi vel forøvrig heller ikke gjorde, ettersom alt fantes på restaurantene vi ble tatt med til. Melkepulver (samme som barna var vant med) handlet guidene inn for oss den kvelden vi fikk barna.

Snuppa smakte ellers på ALT og det gikk bra. Eneste jeg ser i ettertid var en ting: Hun ville de første dagene ikke ta flaske - sannsynligvis feil tutt - og heller ikke melk (feil holdestilling? Hvem vet - ikke så mye som skal til før det blir feil). Etter noen dager begynte hun imidlertid å få smaken på melk, og da ga vi etter og ga henne det hun ville ha. Dumt, for dermed fikk hun diare. Den gav seg når vi kutta melken igjen.

Men ellers altså: Erfaringene VÅRE er at det ikke er nødvendig og drasse med seg noe som helst - alt fins der du skal.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...