Gå til innhold

fritidsaktivitet

Anbefalte innlegg

Gjest no nick today

eg er leder for en fritidsaktivitet (korps) for en gruppe barn. Nå har det begynt en gutt på 9 år hos oss som har ADHD. Han går på ritalin, men kan til tider være ukonsentrert, forlate plassen sin, tulle med dem rundt seg, svare "stygt" etc. Han lager litt uro rundt seg.

Vi vil veldig gjerne ha gutten der, men må sette grenser så de andre ungene får drevet med det de skal.

Foreldrene er ikke tilstede, og jeg har hørt andre foreldre mumle om at "det er sikkert deilig å bare dumpe NN og ha fri noen timer mens vi som jobber dugnad tar oss av ham"

Nå har gutten vært på ferie i 4 uker, og jeg føler at vi må tak i situasjonen når han kommer hjem.

Har tenkt å be om et møte med foreldrene, foreslå støttekontakt som kan være med, lage enkle avtaler med gutten etc. Håper de skjønner at vi gjerne vil ha gutten hos oss, men at han må ha litt hjelp til å fungere i gruppa.

Hvordan bør jeg legge dette fram så vi får en fin dialog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137929-fritidsaktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Syntes du skal være ærlig ovenfor foreldrene og si det som det er. Gutten trenger faste rutiner slik at han har noe å forholde seg til.

Det vil nok være best om han også får en støtte kontakt eller eventuelt ansvargruppe rundt seg, som kan følge opp.

Som du sier så er dette med på å ødlegge for dem andre. Gutten kan ikke noe for det, men det er viktig med hjelp så tidlig så mulig for å unngå at han også blir mobbet som følge av dette. Er dere virkelig fornøyd med Ritalin?

Kanskje han burde enten prøve ut en større dose, eller eventuelt Dexedrine. Dette preparatet har også for veldig mangen mindre bivirkninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137929-fritidsaktivitet/#findComment-863512
Del på andre sider

DEt er flott at du bryr deg og tar tak i situasjonen i stedet for å ta avstand . Det som er viktig i møte med foreldrene ,er nok å formidle det som er positivt også , fokuser på at dere gjerne vil at gutten skal ha det best mulig der , få godt utbytte av å vere i korpset og derfor trenger en ekstra veileder .

Mht de kommentarene til de andre foreldrene , få stoppet de fortest mulig , dette skaper bare sladder og misnøye . Gi heller en kort redgjørelse til de om at du tar tak i dette ,og at det faktisk er snakk om et barn med en funksjonshemning . kan hende at foreldrene trenger ett lite pusterom , da det er veldig krevende med adhd barn .

Tror nok at du med en positiv innstilling vil kunne få lagt ting til rette for dette barnet til beste for alle , støttekontakt er jo relativt lett å få invilget , kanskje du har ett forslag om hvem dette kunne vere også ? det burde vel være noen som også kan litt om korps/musikk slik at en videreføring til øving i hjemmet også ville inngå i en støttekontaktpakke.

Håper det ordner seg for alle parter .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137929-fritidsaktivitet/#findComment-863993
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest mamine

Om bare noen hadde tenkt som deg da gutten min var i korpset! Han sluttet etter noen uheldige episoder, og jeg var faktisk bare glad til. For jeg var så flau, og han bare kranglet hvis jeg forsøkte å gripe inn. Han hadde ikke fått diagnosen ennå, dengang.

Mer enn noe annet skulle jeg ønske han hadde hatt en støttekontakt i denne situasjonen! En til å hjelpe ham som ikke ble så ille berørt som jeg blir, som forelder. Som en her sier, slike barn trenger faste grenser. Det er jo ikke til å komme forbi at mange tenker det er oppdragelsen som svikter når barn ikke hører etter. Til og med krangler med de voksne som vil rettlede dem.

Så se deg omkring etter en god støttekontakt. For min sønn skulle jeg ønsket en mann som kunne være litt rollemodell, også. (faren til min sønn har også adhd og er ikke lett å ha med å gjøre til tider).

Takk for at du tenker på gutten! Og ta gjerne tak i dem som lar slike kommentarer falle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137929-fritidsaktivitet/#findComment-878178
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...