nolte Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article191704.ece *LOL* 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Huff. Jeg synes ikke det er noe å le av. Det kunne jo gått riktig galt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Jeg skjønner at folk oppi årene må ha legeattest hvert år. Faren min tør ikke å gå til legen han fordi han er så redd for å miste lappen... 0 Siter
Gjest malun Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Lastteren blir sittende litt fast i halsen når man tenker på hva som skjedde sist noen kjørte i feil bane der - da døde 3 personer (far, datter og bestemor). 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Sinnsykt. En del gamle folk burde parkert bilen for lenge sida! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Jeg skjønner at folk oppi årene må ha legeattest hvert år. Faren min tør ikke å gå til legen han fordi han er så redd for å miste lappen... Skjønner situasjonen. Bestemora mi er såååå kompis med legen sin at hun godsnakker han til ett år til hver gang, har jeg følelsen av. Hun bestikker han bl.a. med et par flasker rødvin hver jul. Enten skjønner han ikke de sleipe metodene hennes, eller så er han altfor glad i dyr rødvin...;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Sinnsykt. En del gamle folk burde parkert bilen for lenge sida! Det store problemet er at de er avhengig av bilen for å handle eller som mine, for å dra på hytta, 25 TT-reiser i året kommer man ikke langt med. 0 Siter
petter smart Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Det store problemet er at de er avhengig av bilen for å handle eller som mine, for å dra på hytta, 25 TT-reiser i året kommer man ikke langt med. Eldre kan få hjelp til å handle. Evt kan hun få plass på gamlehjem. Å reise på hytta e.l. er ingen menneskerett. Spesielt ikke når en risikerere andre menneskers liv og helse. Det er jo ikke lenge siden en kvinne drepte 3 mennesker da hun kjørte i feil retning. Det verste med denne skrulla var jo at hun ble sint og mente det ikke gjorde noe. Skulle vært innlagt en eller annen plass. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Eldre kan få hjelp til å handle. Evt kan hun få plass på gamlehjem. Å reise på hytta e.l. er ingen menneskerett. Spesielt ikke når en risikerere andre menneskers liv og helse. Det er jo ikke lenge siden en kvinne drepte 3 mennesker da hun kjørte i feil retning. Det verste med denne skrulla var jo at hun ble sint og mente det ikke gjorde noe. Skulle vært innlagt en eller annen plass. Du har selvsagt rett. Men jeg skjønner jo samtidig at de ønsker å tviholde på sertifikatet sitt. For det er ikke hyggelig å få innskrenket sin bevegelsesfrihet til 25 turer i året. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Eldre kan få hjelp til å handle. Evt kan hun få plass på gamlehjem. Å reise på hytta e.l. er ingen menneskerett. Spesielt ikke når en risikerere andre menneskers liv og helse. Det er jo ikke lenge siden en kvinne drepte 3 mennesker da hun kjørte i feil retning. Det verste med denne skrulla var jo at hun ble sint og mente det ikke gjorde noe. Skulle vært innlagt en eller annen plass. Det hjelper lite å få hjelp til å handle hver 14.dag. Så lenge i forveien klarer ikke jeg engang å planlegge all handlingen og jeg er ikke senil. Og brødet blir gammelt og smøret er tomt, det virker ikke noe særlig. Men jeg ser at faren min kjører som en idiot så det er godt han ikke kjører rundt hele tiden. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Skjønner situasjonen. Bestemora mi er såååå kompis med legen sin at hun godsnakker han til ett år til hver gang, har jeg følelsen av. Hun bestikker han bl.a. med et par flasker rødvin hver jul. Enten skjønner han ikke de sleipe metodene hennes, eller så er han altfor glad i dyr rødvin...;o) Jeg tok det opp med venninna mi også og mora hennes var også livredd for å miste lappen og burde ikke ferdes ute i trafikken lenger da kjøringa hennes var helt håpløs. Men så var det den handlinga da. Man må i butikken. 0 Siter
Gemini Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Jeg tok det opp med venninna mi også og mora hennes var også livredd for å miste lappen og burde ikke ferdes ute i trafikken lenger da kjøringa hennes var helt håpløs. Men så var det den handlinga da. Man må i butikken. Eldre som ikke klarer komme seg i butikken uten bil, bør ha vett på å selge bilen og heller bruke taxi når de skal handle. Det er dyrt å ha/eie bil, så det er ikke sikkert at det blir noe særlig dyrere med taxi, kanskje tvert imot. Og så burde man jo tenke litt på sikkerheten... 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Eldre som ikke klarer komme seg i butikken uten bil, bør ha vett på å selge bilen og heller bruke taxi når de skal handle. Det er dyrt å ha/eie bil, så det er ikke sikkert at det blir noe særlig dyrere med taxi, kanskje tvert imot. Og så burde man jo tenke litt på sikkerheten... Det blir dyrt hvis man skal ta taxi til og fra butikken hver dag. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Eldre som ikke klarer komme seg i butikken uten bil, bør ha vett på å selge bilen og heller bruke taxi når de skal handle. Det er dyrt å ha/eie bil, så det er ikke sikkert at det blir noe særlig dyrere med taxi, kanskje tvert imot. Og så burde man jo tenke litt på sikkerheten... Men det er tydeligvis et umulig emne å ta opp med dem. Derfor spurte jeg venninna mi også. Jeg har ymtet om det til faren min og han er ikke interessert i å betale 200 kr pr handletur. Butikken er rett nedi gata men minstetakst for taxi er 86 kr. Og han orker ikke å gå og mora mi husker knapt hvor butikken er. 0 Siter
Gemini Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Det blir dyrt hvis man skal ta taxi til og fra butikken hver dag. De færreste handler hver dag, trenger i alle fall ikke handle hver dag hvis man planlegger litt, og gjerne har en fryser. Da holder det med en gang i uka. Det blir også dyrt om man ikke klarer kjøre skikkelig... 0 Siter
Gemini Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Men det er tydeligvis et umulig emne å ta opp med dem. Derfor spurte jeg venninna mi også. Jeg har ymtet om det til faren min og han er ikke interessert i å betale 200 kr pr handletur. Butikken er rett nedi gata men minstetakst for taxi er 86 kr. Og han orker ikke å gå og mora mi husker knapt hvor butikken er. Jeg vet situasjonen er vanskelig for foreldrene dine (særlig faren din). Men tanken på andre trafikanter burde telle litt også. Og dersom stoltheten ikke vant, så hadde de vel også kunnet få hjemmehjelp til å hjelpe med handling? Håper i det minste han har vett på å la være å bruke bilen ut over det absolutt nødvendige. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Jeg vet situasjonen er vanskelig for foreldrene dine (særlig faren din). Men tanken på andre trafikanter burde telle litt også. Og dersom stoltheten ikke vant, så hadde de vel også kunnet få hjemmehjelp til å hjelpe med handling? Håper i det minste han har vett på å la være å bruke bilen ut over det absolutt nødvendige. Han har sagt ja til hjemmehjelp men det er stort sett likt for alle, 1,5 time hver 14 dag og da rekker ikke hjemmehjelpen å ta huset og handle for de neste 14 dagene. Dessuten kan du være sikker på at det er et eller annet påbud over hvor mye en hjemmehjelp kan bære også ) 0 Siter
petter smart Skrevet 29. februar 2004 Skrevet 29. februar 2004 Det hjelper lite å få hjelp til å handle hver 14.dag. Så lenge i forveien klarer ikke jeg engang å planlegge all handlingen og jeg er ikke senil. Og brødet blir gammelt og smøret er tomt, det virker ikke noe særlig. Men jeg ser at faren min kjører som en idiot så det er godt han ikke kjører rundt hele tiden. Det sier seg selv at hjelp til innkjøp og andre ting må skje oftere enn hver 14. dag, minst en gang i uka. Men dersom dette er umulig og personen ikke klarer seg selv så må jo denne få plass på gamlehjem e.l. En kan ikke sette folks behov for å komme seg rundt gå foran andres sikkerhet på veien. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Vi lar jo ikke ungdommer som stryker på førerprøven kjøre bil. Nettopp fordi de er farlige på veien. Selv om de også sikkert har sine behov for å komme seg rundt. Vi kan heller ikke la eldre som ikke er i stand til å kjøre får beholde førerkortet. 0 Siter
petter smart Skrevet 29. februar 2004 Skrevet 29. februar 2004 Du har selvsagt rett. Men jeg skjønner jo samtidig at de ønsker å tviholde på sertifikatet sitt. For det er ikke hyggelig å få innskrenket sin bevegelsesfrihet til 25 turer i året. Det skjønner jeg også veldig godt. Hadde ikke blitt særlig glad hvis noen tok mitt førerkort. Det er vel heller ikke like lett å innse selv, at man ikke burde ha førerkort. Det er derfor legene har et ansvar, men dessverre synes de også det er vanskelig og lar ofte være å ta fra eldre førerkortet, selv om det burde vært gjort. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. februar 2004 Skrevet 29. februar 2004 Det sier seg selv at hjelp til innkjøp og andre ting må skje oftere enn hver 14. dag, minst en gang i uka. Men dersom dette er umulig og personen ikke klarer seg selv så må jo denne få plass på gamlehjem e.l. En kan ikke sette folks behov for å komme seg rundt gå foran andres sikkerhet på veien. Det er ingen menneskerett å kjøre bil. Vi lar jo ikke ungdommer som stryker på førerprøven kjøre bil. Nettopp fordi de er farlige på veien. Selv om de også sikkert har sine behov for å komme seg rundt. Vi kan heller ikke la eldre som ikke er i stand til å kjøre får beholde førerkortet. Jeg er helt enig med deg jeg. Problemet er bare at det finnes ikke hjelp til å handle og til å kommer seg dit de skal f.eks lege, apotek og slike nødvendige ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.