Gå til innhold

bryst eller erstattning, og kollikk

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg meg helt i villrede her. Jeg mener at ungen har fått kollikk, har alle symtomer på det, og på helsestasjonen var de enig. Har derfor kontaktet kiropraktor for å se om dette hjelper. Dessverre har jeg også samtidig gått over til erstatning for å se om det er mormelken hun reagerer på ,noe jeg spiser kanskje ? Føler ikke jeg kan spise mer anderledes nå, holder meg unna stort sett alt.

Jeg føler det som et nederlag å ikke kunne amme. Er det noen andre som har noen erfaring om det hjelper med erstatnings melk ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138226-bryst-eller-erstattning-og-kollikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dropp erstatninga hvis du har melk sjøl

Reagerer på morsmelk?? Neppe. Melken din er laget for henne. Og den reagerer hun ikke på med mindre du spiser sterkt krydret mat, jordbær, erter, kål, løk etc. Noen reagerer også på sjokolade. Å gi erstatning for å kurere kolikk er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Kanskje det rett og slett er erstatningen hun reagerer på?

Gjest alive&kicking

Først av alt: ikke føl det som et nederlag om du ikke kan amme. Jeg hadde kolikkbarn, men tror ikke det hadde noe med morsmelken å gjøre. Det er større sjanse for at barnet får kolikk gjennom flaskene, for da kommer det mer luft ned i systemet.

Vi prøvde alt for barnet vårt for å slippe unna kolikken, men det eneste som skjedde var at ungen ble enda verre. Han ble nok helt utkjørt av alle "forsøkene" vi gjorde. Får jeg en kolikkunge til så får jeg bare smøre meg med tolmodighet og gjøre så godt jeg kan og innfinne meg med det. Ta tiden til hjelp. Kiropraktor hjelper mange, men det hjalp ikke vår unge. Han ble støl i flere dager etterpå og gråt mer av det. Dette er selvsagt individuelt fra barn til barn..Jeg fikk også tusen råd for hva man skulle gjøre for å få slutt på kolikken. "Neste gang" skal jeg ikke gjøre noe, kun stole på meg selv og finne ut hva som funker best for meg og barnet og drite i alt annet som velmenende mennesker tror de har peiling på.

Det eneste effektive jeg kan anbefale er at du bruker god tid på å få opp rapen. Stryk ganske hardt nedenfra korsryggen og rytmisk oppover for å hjelpe til å få opp rapen. Det funka veldig bra for vårt barn. Men som sagt: ganske individuelt fra barn til barn hva som evt. vil hjelpe.

Gjest mother of three

Morsmelk er mest skånsomt for babymager.

En av mine var kolikkbarn. Han gråt mye. Og det var et pes...

Kiropraktor hjalp. I allefall noen dager. Etter hver av de tre timene vi var der, sov gutten rolig noen døgn, før alt var som før. Da sa kiropraktoren at han ikke kunne gjøre mer.

Så dersom jeg skulle hatt kolikkunge igjen, ville jeg absolutt gjort forsøk med kiropraktoren. Gutten min ble ikke "støl". Han var rolig hele tiden mens kiropraktoren holdt på. Ikke vondt med andre ord.

Jeg ammmet og trøstet så godt jeg kunne. Selvfølgelig slitsomt å ha kolikkunge og amme. For av og til kommer tvilen. Tvilen på egen melk, og mengde av den... De periodene man tviler får man huske på at slik har de fleste mødre det. Og der er jo de færreste barn som faktisk får for lite mat.

Og dessuten er jo ikke produksjonen noe fastsatt. Så den kan øke ved behov.

Når barnet mitt gråt som verst, kokte jeg opp vann og tilsatte 1-2 ss sukker. Avkjølte og ga barnet opptil 20 ml. Følte det hjalp. Dette ble ikke hver dag, men når jeg ikke klarte roe barnet på annen måte.

Forsøkte minifom, som jeg kjøpte på apotek. Vet ikke om det hjalp, men holdt en stund med å gi det før måltidene en stund.

Drakk ammete- som har fenikkel, og andre urter som virker luftdrivende. Og unngikk selv å spise ting som gir luft i magen.

Og forsøkte roe barnet så godt jeg kunne. Husk at det er ikke din skyld at barnet har vondt i magen. Du gjør så godt du kan. Og du gjør en god jobb når du tar opp barnet og er der for det når det har vondt.

Jeg forsøkte også massere magen til den lille. Og jeg lot den lille ligge på min mage; dvs da lå jeg på rygg, og den lille fikk ligge med sin mage mot min. Han sovnet ofte slik. Da lå jeg våken og hørte hvordan lufta kom ut av han. For dette hjalp han. Men siden det ikke er anbefalt å la barn sove i mageleie, la jeg han aldri til å sove alene slik. Jeg lå våken under ham, og hørte musikk og fulgte med han.

Store deler av kolikk-barna reagerer på kumelksproteiner.

Morsmelkserstatninger er laget av kumelk.

Ligg unna kumelk og ting som inneholder kumelk i forskjellige former selv, hvis det ikke har blitt bedre i løpet av to uker kan du like gjerne spise ting som inneholder kumelk, for da er ikke det problemet.

Den mest anerkjente teorien om kolikk er at tarmsystemet er umodent. Et umodent tarmsystem har det mye bedre med morsmelk enn med industrielt behandlet kumelk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...