Gjest venner Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Ei jente på min alder som jeg kjenner prøver å bli ufør for å slippe skolen og jobbing senere. Vi møtes nesten hver helg på fester, og ingen er så sprek som henne.Hun har aldri meldt frafall fra festene på grunnlag av dårlige dager, og vi har aldri sett henne syk. Grunnen til at jeg nå vet hun prøver å bli erklert ufør å få trygd, er at ei anna venninde overhørte noe hun og moren hennes snakket om en gang. Ingen av disse to vet at noen lyttet på samtalen, for de var et annet sted der de ikke kunne ane at kjente også var. Moren til jenta sa noe sånt som at hun skulle hjelpe henne å få trygd om hun var lei av skolen.Hun sa mere også, at hun selv fikk trygd fordi hun aldri ga opp, og at det var lett å få det om hun var med til mange leger og psykologer.Det var bare å spille syk sa hun.Og det har vi merket at hun har gjort siden samtalen med moren, men ikke når vi skal på fest, da er hun alltid frisk.Moren har tatt henne med på en masse undersøkelser for å samle inn nok uttalelser til å få innfridd uføretrygden har vi forstått.Hun har også begynt å være mye borte fra skolen fordi moren mener det passer inn i et sykdomsbilde.Det har noen andre overhørt. Nå er jeg og de to jeg har betrodd meg til i tvil om hva vi skal gjøre og si, hun er en venninde av oss derfor er det kansje ikke noe vi kan gjøre egentlig?Vi bryr oss om henne. Men vi er også veldig lei av skolen, å synes det er urettferdig at hun skal slippe og få betalt for det.Vi har diskutert mye om at det er vi som må jobbe senere for å få finansiert hennes uføretrygd som hun ikke skulle ha hatt.Det blir litt rart å omgås henne når vi vet dette.Dette er et vanskelig dilemma for oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138230-uf%C3%B8r-for-%C3%A5-slippe-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ufør Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Skjønner godt at det er vanskelig for dere når dere først har hørt om dette at hun vil bli ufør for å slippe skolen og å jobbe... At man er kjempe lei å gå på skole, betyr ikke at man har krav for å bli uføretrygdet.... Å bli uføretrygdet i ung alder i dag, er det strenge kriterier for.... Mer kan dere lese på: http//www.trygdeetaten.no De fleste som ofte blir ufør før fylte 26år har som oftest blant annet en alvorlig vedvarende kronisk lidelse som man har resten av sitt liv... For eks. Downs syndrom eller andre funksjonshemmninger som er så svært omfattende at dem ikke kan jobbe....Dessuten er det også strenge kriterier for å bli ufør i dag i ung alder.... Det er veldig skummelt at venninna deres prøver å bli ufør hvis hun ikke har en alvorlig sykdom og får innvilget ufør..Grunnen til at det er skummelt med det, er fordi hvis trygdeetaten finner ut at hun ikke er syk i det hele tatt, kan hun bli anmeldt for misbruk av trygderettighetene.. Det kan i verste fall føre til fengselstraff på grunn av at det er straffbart.... Det eneste jeg kan råde dere til er å tenke igjennom hva dere vil si til deres venninne, og evt forklare ulempene med å være ufør.... Altså da får hun ikke opparbeidet seg nok pensjonspoeng, og at hun får svært lite å klare seg på etter at hun har blitt pensjonist pga hun ikke har opparbeidet seg pensjonspoeng via å jobbe.... Det er også mange av de som blir uføretrygdet, som også blir plassert på vernet bedrifter sammen med forskjellige folk som er svært dårlige... Det er jo ikke akkurat å stå etter det heller hvis hun er så frisk.... Ellers kan det også være av andre årsaker at hun skal søke om ufør, som dere ikke vet noe om.... Jeg vet om flere som har gått lei skolen som ikke har fått uføretrygd, men de har ofte fått invilget yrkesrettet attføring fra trygdeetaten... Når man er under yrkesrettet attføring, så er man under aetat... Da prøver man ofte å få personen ut i arbeid enten via arbeidsutprøvning, hospitering eller omskolering osv.... Kan lese mer på http://www.aetat.no... Hvor gammel er venninna deres forresten? Hvis dere lurer på noe mer, så er det bare å spørre mer!Vil gjerne svare igjen jeg.... Håper at noe av det jeg skrev var til hjelp for dere.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138230-uf%C3%B8r-for-%C3%A5-slippe-skolen/#findComment-865842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 21ogsykmeldt:o( Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Skjønner godt at det er vanskelig for dere når dere først har hørt om dette at hun vil bli ufør for å slippe skolen og å jobbe... At man er kjempe lei å gå på skole, betyr ikke at man har krav for å bli uføretrygdet.... Å bli uføretrygdet i ung alder i dag, er det strenge kriterier for.... Mer kan dere lese på: http//www.trygdeetaten.no De fleste som ofte blir ufør før fylte 26år har som oftest blant annet en alvorlig vedvarende kronisk lidelse som man har resten av sitt liv... For eks. Downs syndrom eller andre funksjonshemmninger som er så svært omfattende at dem ikke kan jobbe....Dessuten er det også strenge kriterier for å bli ufør i dag i ung alder.... Det er veldig skummelt at venninna deres prøver å bli ufør hvis hun ikke har en alvorlig sykdom og får innvilget ufør..Grunnen til at det er skummelt med det, er fordi hvis trygdeetaten finner ut at hun ikke er syk i det hele tatt, kan hun bli anmeldt for misbruk av trygderettighetene.. Det kan i verste fall føre til fengselstraff på grunn av at det er straffbart.... Det eneste jeg kan råde dere til er å tenke igjennom hva dere vil si til deres venninne, og evt forklare ulempene med å være ufør.... Altså da får hun ikke opparbeidet seg nok pensjonspoeng, og at hun får svært lite å klare seg på etter at hun har blitt pensjonist pga hun ikke har opparbeidet seg pensjonspoeng via å jobbe.... Det er også mange av de som blir uføretrygdet, som også blir plassert på vernet bedrifter sammen med forskjellige folk som er svært dårlige... Det er jo ikke akkurat å stå etter det heller hvis hun er så frisk.... Ellers kan det også være av andre årsaker at hun skal søke om ufør, som dere ikke vet noe om.... Jeg vet om flere som har gått lei skolen som ikke har fått uføretrygd, men de har ofte fått invilget yrkesrettet attføring fra trygdeetaten... Når man er under yrkesrettet attføring, så er man under aetat... Da prøver man ofte å få personen ut i arbeid enten via arbeidsutprøvning, hospitering eller omskolering osv.... Kan lese mer på http://www.aetat.no... Hvor gammel er venninna deres forresten? Hvis dere lurer på noe mer, så er det bare å spørre mer!Vil gjerne svare igjen jeg.... Håper at noe av det jeg skrev var til hjelp for dere.... Jeg forstår dere veldig godt,så lenge hun oxo tilsyelatende juger for dere oxo,men som Ufør sa,det er ikke lett,langt i fra. Mern en ting ikke vær sjalu på henne,hun vil raskt nok finne ut at det ikke er en morsom situasjon og finne seg i(hvis hu skulle få den innvilga,noe jeg synes er rart men) Når alle dere andre er på skolen er hun alene,nårm dere begynner og få jobber,utviklere dere mer,få nye omgangskretser og sånn,er hun alene. Jeg er en jente på snart 21,er ikke ufør,men har gått sykmeldt siden fullført vgs våren 2000,og det er IKKE gøy. På dagtid er jeg helt alene,alle andre jobber eller så studerer de. Mitt råd er å prat med henen om det,før det går for langt,bit i det sur eplet. Gi tilbakemelding da. Lykke til Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138230-uf%C3%B8r-for-%C3%A5-slippe-skolen/#findComment-867209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icora Panter Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 I etterkant blir det hun det går utover.. At noen er SÅ arbeidsuvillige synes jeg er rart. Snakk om å snylte på de som jobber!! Og hvis mydighetene finner ut at hun ikke er syk, vil hun få store problemer og kommunen vil mest sannsynelig kreve erstating. Og da skulle hun nok ønsket hun hadde en del penger på kontoen. Prøv å få henne til å forstå konsekvensene av det hun gjør.. Hun kommer sikkert også til å kjede seg når alle andre er på jobb sammen med kolleger.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138230-uf%C3%B8r-for-%C3%A5-slippe-skolen/#findComment-869259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.