Gå til innhold

Er corn flakes sunt?


Rhea Silvia

Anbefalte innlegg

Barna mine på 4 år og 18 mnd har fått dilla på cornflakes. Hels ville de spsit det til alle måltid, men jeg prøver å begrense det litt. Er nemlig ikke så sikker på om det er så sunt?

De spiser det med melk og litt sukker ( har prøvt med hjemmelaget syltetøy, men den eldste vil da ha sukker i tillegg). De drikker begge lite melk ellers.

De liker også begge puffaris, men det er jeg enda strengere med. Prøver å blande litt 4korn og sesamfrø med cornflakesen i den tro at det da blir sunnere.

Eller er ikke cornflakes så ille?

Et spørsmål til. Jeg baker brød selv, og liker brød med mye hele korn i. Barna spiser også slikt brød, men jeg merker det på den minste at han får oftere avføring når vi har brød med korn og frø i og korna kjem ofte heile ut ( særlig linfrø og solsikkefrø). Bør jeg unngå å gi han slike brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei. Corn flakes og puffet ris er mindre næringsrike frokostblandinger enn 4-korn og andre usukrete kornblandinger. De inneholder like mye karbohydrat pr 100 gram, men mindre kostfiber, vitaminer og mineralstoffer. De er ikke usunne, men de kan med fordel iblandes og varieres med de mer næringsrike alternativene. Du kan gjerne gi barna brød med hele korn. Brød med sammalt mel og hele korn er mer næringsrikt og har høyere fiberinnhold som gir god tarmregulering. Det er helt normalt at noen hele korn og frø kommer hele ut i avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...