Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mange ulike måter

Dette med forlovelse er for tiden en stor blanding av tradisjoner og inntykk fra filmer osv, så det er ingen regler, egentlig.

På våre foreldres tid, var det vanligste at mannen fridde, og at man sammen gikk ut etterpå og kjøpte glatte gullringer (og man var da ringforlovet). Det var da bestemt at man skulle gifte seg, og de fleste gjorde dette innen et år etter frieriet, men noen var forlovet lenger (i påvente av at (særlig mannne) skulle bli ferdig med utdannelse osv). Dette er fortsatt vanlig mange steder.

I dag er det mer og mer vanlig at mannen gir kvinnen en annen ring (diamant etc) når han frir, og så setter man på de glatte gullringene den dagen man gifter seg. Det er etter påvirning fra utlandet. Damen får da totalt to ringer, den første er valgt av mannen (og i USA skal denne koste mannens månedslønn..!), først en forloveslsesring og så en glatt gullring (lik som mannens) som settes på i kirken.

Jeg synes denne tradisjonen er veldig fin, (ringen behøver ikke være _så_ dyr) men dere gjør som dere vil.

Jeg synes man bør bestemme vielsesdato når man forlover seg, og ikke være forlovet uten konrete bryllupsplaner.

Hvis dere begge skal ha forlovelsesringer, frir du ikke med ringen (du går ikke alene og kjøper rig til dere begge).

Min anbefaling er at du kjøper en fin ring, og går på kne og frir til henne, og så kjøper dere vielsesringene sammen siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138730-det-%C3%A5-fri/#findComment-868227
Del på andre sider

Kizza1365380506

Min datter forlovet seg i sommer. Da hadde kjæresten hennes vært å sett på ringer, dette var på Kreta, og så fridde han da vi kom ned dit. De kjøpte forlovelsesringer sammen. Hun fikk diamant i sin. Så hadde vi fest når de satte ringene på. Det var veldig romantisk.

Nå er jeg veldig imot alt amerikaniseringen selvom jeg synes den skikken de har med forlovelsesrig og giftering er ganske fin. Men det er ikke norsk da.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138730-det-%C3%A5-fri/#findComment-868242
Del på andre sider

hos oss var det vel egentlig ingen som fridde. ingen som gikk ned på kne iallefall.

vi ble egentlig enige om å forlove oss, snakket om det en dag, og begge merket vi mente det mer seriøst enn tidligere. så var det en av oss som spurte om vi da skulle kjøpe ringer. og det gjorde vi dagen etter. graverte inn datoen i ringene.

skal du fri helt tradisjonelt og overraskende, så blir sikkert jenta glad for en ring. en diamantring i hvitt gull har jeg sett er mest brukt, men det er ikke nødvendig da. bare om du vil ha det lille ekstra. ei venninne ble fridd til med en slik ring, men de kjøpte glatte gullringer dagen etterpå likevel.

det å sette på ringene i kirken har jeg skjønt ikke er så vanlig, så de fleste har nok kun glatte gullringer som forlovelsesringer.

før vielsen kommer vi til å levere inn ringene til polering slik at de blir skinnende og fine til bryllupet. kanskje vi setter inn en diamant til meg, det er ikke sikkert enda.

lykke til med frieriet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138730-det-%C3%A5-fri/#findComment-868258
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...