Gå til innhold

Menn sliter i Norge

Anbefalte innlegg

petter smart

Jeg snakket for et par dager siden med en høyt kompetent jente med IT-utdannelse og erfaring, ansvarsfølelse, innsatsvilje og positiv innstilling - og hun var frustrert fordi hun gang etter gang opplevde å komme til sluttrunden i ansettelsesprosessen, men så ble motkandidaten (som da var mann) foretrukket - og hun satt igjen med følelsen av at valget til syvende og sist dreide seg om kjønn (ansettere var da alltid menn).

"Fare" for fødselspermisjon ol. er totalt uaktuelt i hennes livssituasjon - så det eventuelle argumentet faller bort.

Det er jo ikke sikkert at hun var best kvalifisert for disse stillingene, men jeg har samme følelsen selv fra en del runder med jobbsøking at kjønn teller mot meg i mannsdominerte bedrifter/bransjer.

Det finnes også en del undersøkelser fra naturvitenskapelige forskningsmiljøer der man har testet ut hvordan ansettere reagerer på kandidater ut i fra opplysninger om kjønn, og jeg har vært sjokkert over resultatene. Mennene ble systematisk foretrukket - også av kvinnelige ansettere. Jeg har dessverre ikke klart å finne tilbake til kilden for dette, men fortsetter å lete.

Så selv om det nok er færre stillingsannonser det menn oppfordres til å søke, enn det motsatte - så foregår det mye skjult diskriminering av kvinner også.

I en del bransjer så blir nok kvinner diskriminert mot. Mange foretrekker menn, som du nevner ofte også kvinnelige ledere.

At barn ikke var aktuelt for henne er ikke noe de som ansetter vet noe om. Hva hun sier er en ting, hva som skjer en annen. De færreste vil annonsere at de snart vil få barn når de er på et jobbintervju.

Men en må passe seg for å ikke å tro at kjønn alltid er det avgjørende. Jeg har søkt på masse jobber i min tid, fikk avslag på alle helt til jeg fikk min nåværende jobb. Av og til er en kanskje ikke beste søker, selv om det kan være vanskelig å forstå/akseptere dette selv.

Det blir som noen innvandrere som ikke får kremjobbene de søker på og roper opp om rasisme. Selv om de ikke er best kvalifisert.

Fortsetter under...

Gjest Lonkil

Jeg snakket for et par dager siden med en høyt kompetent jente med IT-utdannelse og erfaring, ansvarsfølelse, innsatsvilje og positiv innstilling - og hun var frustrert fordi hun gang etter gang opplevde å komme til sluttrunden i ansettelsesprosessen, men så ble motkandidaten (som da var mann) foretrukket - og hun satt igjen med følelsen av at valget til syvende og sist dreide seg om kjønn (ansettere var da alltid menn).

"Fare" for fødselspermisjon ol. er totalt uaktuelt i hennes livssituasjon - så det eventuelle argumentet faller bort.

Det er jo ikke sikkert at hun var best kvalifisert for disse stillingene, men jeg har samme følelsen selv fra en del runder med jobbsøking at kjønn teller mot meg i mannsdominerte bedrifter/bransjer.

Det finnes også en del undersøkelser fra naturvitenskapelige forskningsmiljøer der man har testet ut hvordan ansettere reagerer på kandidater ut i fra opplysninger om kjønn, og jeg har vært sjokkert over resultatene. Mennene ble systematisk foretrukket - også av kvinnelige ansettere. Jeg har dessverre ikke klart å finne tilbake til kilden for dette, men fortsetter å lete.

Så selv om det nok er færre stillingsannonser det menn oppfordres til å søke, enn det motsatte - så foregår det mye skjult diskriminering av kvinner også.

Dersom en foretrekker å ansette kvinner er det kvotering og dersom en foretrekker å ansette menn er det diskriminering.

Kvinner innen IT og teknologi har normalt sett ikke de samme forutsetningene som en mann. Innen praktiske oppgaver og teknologi viser det seg jo at menn har medfødte fortrinn (?). Selvsagt finnes det gode jenter innen bransjen, men jeg vil tro at de må bevise sine ferdigheter meg inngående.

Jeg ville helt sikkert ha valgt en kvinne til barnepasser, sykepleier eller til å vaske huset mitt. Skal jeg ha datahjelp ville jeg nok ha ringt til en mann. Mulig dette gjør meg diskriminerende og grusom, men tror alikevel at jeg ville ha valgt slik.

(Hvorvidt det er galt eller ikke får bli opp til andre å vurdere)

Dersom en foretrekker å ansette kvinner er det kvotering og dersom en foretrekker å ansette menn er det diskriminering.

Kvinner innen IT og teknologi har normalt sett ikke de samme forutsetningene som en mann. Innen praktiske oppgaver og teknologi viser det seg jo at menn har medfødte fortrinn (?). Selvsagt finnes det gode jenter innen bransjen, men jeg vil tro at de må bevise sine ferdigheter meg inngående.

Jeg ville helt sikkert ha valgt en kvinne til barnepasser, sykepleier eller til å vaske huset mitt. Skal jeg ha datahjelp ville jeg nok ha ringt til en mann. Mulig dette gjør meg diskriminerende og grusom, men tror alikevel at jeg ville ha valgt slik.

(Hvorvidt det er galt eller ikke får bli opp til andre å vurdere)

Innenfor den delen av IT-arbeid som har med systemutvikling å gjøre, kan det umulig være noen naturlig fordel å være mann.

Slikt systemarbeid krever bl.a. evne til å kommunisere med alle slags mennesker både muntlig og skriftlig, til å holde oversikt over mange ting på en gang, til å være systematisk og nøyaktig, og til å ta tingene i riktig rekkefølge.

Når systemutviklingsprosjekter går på kjempesmeller, er det sjelden pga. manglende teknologi eller manglende innsikt i den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...