Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde vel aldri jeg skulle være den som stilte spørsmål her. :o)

Vi står nå oppe i prosessen med stebarnsadopsjon av min mellomste datter som er 16. Vi har spesielle grunner for dette, og BUFA sier at de muligens kommer under "særskilte vilkår". Kort fortalt, uten at jeg orker noen mer utredning av saken her inne: Biologisk far har i flere år forgrepet seg på henne (bl a), men saken ble henlagt på bevisets stilling. (Han er ikke frikjent, men biologiske bevis finnes ikke lenger.)

Min datter har mange problemer, anoreksi, selvskading, suicidforsøk som følge av overgrepene. Og for min mann handler det om å trygge henne for all framtid. Og jeg er selvsagt 100 % enig.

Jeg lurer på følgende: Har noen erfaring med stebarnsadopsjon, evt på særskilt grunnlag? I vårt tilfelle vil uttalelse fra BUP komme, i stedet for barnevern, da de har hatt henne til behandling i ganske lang tid nå. BUFA sier at de stiller like sterkt som BV i slike uttalelser.Erfaring med dette?

Noen ide om hvor lang tid en slik prosess vil ta? (Vi tror han kommer til å gå med på det den biologiske, men har ingen garanti) Hvis samtykke gis, hvor lang tid kan man da regne med at det vil ta?

Håper på svar som er oppklarende.

mvh

Gjest tidligere barnevernsarbeider
Skrevet

Dersom hennes biologiske far ikke vil og samtidig ikke er dømt for overgrep kan han etter norsk lov ikke fradømmes foreldreasvaret uten at det går via barneverntjenesten, og selv da tror jeg nesten det er umulig så lenge datteren din er så gammel som 16 år.

Dersom den biologiske faren går med på adopsjon så er det i utgangspunktet barnevernets jobb og ha en samtale med din datter og din mann om de faktisk forstår de rettslige konsekvensene av en adopsjon. Forstår for eksempel din datter at hvis hun samtykker til at din mann adopterer henne så vil hun ikke ha arverettigheter etter sin biologiske fars familie. Forstår din mann at dersom han blir skilt fra deg en gang i fremtiden og han etablerer seg med ny familie så vil din datter ha like stor rett på å arve ham som hans evt. nye barn osv. En advokat kan sikkert snakke med din datter og ektemann om dette like bra som barnevernet dersom barnevernet allerede er involvert i saken og derfor ikke er en utenforstående instans slik de som regel er når det gjelder stebarnsadopsjon.

Cluet her tror jeg altså er å få den biologiske faren med på adopsjon, ellers tror jeg det blir vanskelig.

Skrevet

Dersom hennes biologiske far ikke vil og samtidig ikke er dømt for overgrep kan han etter norsk lov ikke fradømmes foreldreasvaret uten at det går via barneverntjenesten, og selv da tror jeg nesten det er umulig så lenge datteren din er så gammel som 16 år.

Dersom den biologiske faren går med på adopsjon så er det i utgangspunktet barnevernets jobb og ha en samtale med din datter og din mann om de faktisk forstår de rettslige konsekvensene av en adopsjon. Forstår for eksempel din datter at hvis hun samtykker til at din mann adopterer henne så vil hun ikke ha arverettigheter etter sin biologiske fars familie. Forstår din mann at dersom han blir skilt fra deg en gang i fremtiden og han etablerer seg med ny familie så vil din datter ha like stor rett på å arve ham som hans evt. nye barn osv. En advokat kan sikkert snakke med din datter og ektemann om dette like bra som barnevernet dersom barnevernet allerede er involvert i saken og derfor ikke er en utenforstående instans slik de som regel er når det gjelder stebarnsadopsjon.

Cluet her tror jeg altså er å få den biologiske faren med på adopsjon, ellers tror jeg det blir vanskelig.

Tusen takk for svar. Siden jeg skrev forrige innlegg har biologiske far gått med på adopsjon.

BUP er inne i bildet, og BUFA mener at de kan bevitne disse tingene, spørsmålet er bare om BUPs byråkrati finner rom for å tillate dette.

Uansett har vi nå et godt utgangspunkt for saken vår. Håper jeg.

Kan f eks legen hennes gjøre den jobben? (Hun har store vanskeligheter med å snakke med ukjente mennesker)

mvh

Skrevet

Tusen takk for svar. Siden jeg skrev forrige innlegg har biologiske far gått med på adopsjon.

BUP er inne i bildet, og BUFA mener at de kan bevitne disse tingene, spørsmålet er bare om BUPs byråkrati finner rom for å tillate dette.

Uansett har vi nå et godt utgangspunkt for saken vår. Håper jeg.

Kan f eks legen hennes gjøre den jobben? (Hun har store vanskeligheter med å snakke med ukjente mennesker)

mvh

Hei Poetica!:o)

Så rart! Jeg skulle, for første gang på minst et halvt år, innom DOL. Jeg tenkte spørre om noen hadde erfaring med dette. Så finner jeg deg her! *s*

Vi har sendt papirene avgårde og går bare og venter.

Ellers finner du endel svar her:

http://bufa.no/index.php?shw=STEBARN

Lykke til!

*klem*

Skrevet

Så rart! Jeg skulle, for første gang på minst et halvt år, innom DOL. Jeg tenkte spørre om noen hadde erfaring med dette. Så finner jeg deg her! *s*

Lykke til!

*klem*

Går det etter planen? Send meg en mail da, så får jeg høre!!

*klemmer masse*

(og kanskje du har rom for å bli reaktivert igjen også? *hyper* )

Skrevet

Går det etter planen? Send meg en mail da, så får jeg høre!!

*klemmer masse*

(og kanskje du har rom for å bli reaktivert igjen også? *hyper* )

*glis*

You've got mail!

:o)

Skrevet

*glis*

You've got mail!

:o)

Skriver svaret nuh! :o)

• 2 år senere...
aroma1365380588
Skrevet

Lykke til!

*klem*

Hei! Ser at dere for et par år siden søkte om stebarnadopsjon. Skulle gjerne hatt deres erfaringer rundt dette fordi vi vurderer dette selv:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...