Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel


Tvillingmamma

Anbefalte innlegg

Tvillingmamma

Jeg skal snart på kontroll etter siste fødsel og lurer veldig på hvilken prevensjon jeg skal velge.

Forrige gang var det naturlig å sette inn spiral. Visste at den ikke skulle sitte så lenge... Nå tror vi at vi ikke skal ha flere barn, og jeg har egentlig lyst til å begynne med P-piller. Har veldig uregelmessig mens, og synes det er greit å vite når de "røde dagene" er til stede. Men, så var det dette med amming da. Vil P-piller sette ned melkeproduksjonen? Når skal jeg evt. begynne med pillen, og hvilket merke er i så fall best.

Jeg er 32 år, ikke røyker og nyter alkohol med måte.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonspiral?

Tror den virker i fem år før du må bytte prevensjon. Denne påvirker ikke amminga og du vil trolig ikke få noe særlig menstruasjonsblødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sies at p-piller påvirker melkeproduksjonen. Den kan gå ned. Noe av virkestoffene går også over i morsmelken.

Derfor får de fleste minipillen.

Hormonspiral er muligens et godt alternativ. Den kan sitte i flere år (som "togli" skriver) og du behøver ikke huske på den hver dag (som med pillen). Den koster rundt 1300,- kr tror jeg, så den er muligens litt dyr i innkjøp. Men regn etter hva p-piller koster i 5 år, så er ikke forskjellen så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klippet fra Dr online

"Hormonspiralen Levonova inneholder det kvinnelige kjønnshormonet levonorgestrel i stedet for kobber som har vært vanlig i spiralene til nå. Dette hormonet øker prevensjonseffekten sterkt, slik at hormonspiralen nå er den mest pålitelige prevensjonsmåten. De "gamle" spiralene hadde som bivirkning å øke blødningene fra livmoren. "Hormonspiralen" setter livmorslimhinnen i hviletilstand og minsker menstruasjonsblødningene. Denne reduksjonen av menstruasjonsblødninger kan også utnyttes av kvinner som har blødningene som hovedproblem. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

Hormonspiral?

Tror den virker i fem år før du må bytte prevensjon. Denne påvirker ikke amminga og du vil trolig ikke få noe særlig menstruasjonsblødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Kjære tvillingmamma, du sier ikke noe om hvor gamle barna dine er. Det første halveåret etter fødselsen kan amming fungere som like sikker prevensjon som vanlig spiral dersom du 1) fullammer, slik at barna ikke får annen mat, 2) også ammer om natten og 3) ikke har fått igjen menstruasjonen.

Ellers er det riktig at iallfall de tidlige p-pillene nedsatte melkemengden, noe minipillen ikke gjør. Men som andre før meg har svart, hormonspiralen er veldig sikker, grei på mange måter og den nedsetter ikke melkemengden fordi den ikke inneholder østrogen som er "synderen" når det gjelder vanlige p-piller. Lykke til med ammingen av tvillingene. Beste hilsen GN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...