Gå til innhold

Anbefalte innlegg

nine1365380488
Skrevet

Har en sønn på nesten 6 år som er våt hver natt, aldri om dagen. Bruker bleier, men nekter nå å bruker dette mere, vi slutte med bleier..

Søsteren hans var sengevæter helt til hun var 11 år, vi hadde da prøvd alarmmatte, Minirin, gått til samtaler, prøvd alt.. Tilslutt prøvde vi alarmmatten igjen , og da funket det, men da var hun som sagt 11 år, Jeg mener en 6 åring bare blir redd av alarmen, vil helst ikke prøve dette på han enda. Det er noen år siden vi var gjennom dette med søsteren, og jeg lurer på om det er kommet noe "nytt" på markedet nå? Har noen et godt tips til meg og min lille sønn?

SirenMerete
Skrevet

Hvor tungt sover han da? Om han er en av de som kan sove videre selv om huset ramler ned, så har det ingen hensikt med alarm. Tror jeg ville ha fortsatt med bleier på han jeg med tanke på hvor gammel søsteren hans ble før hun ble kvitt problemet.

nine1365380488
Skrevet

Hvor tungt sover han da? Om han er en av de som kan sove videre selv om huset ramler ned, så har det ingen hensikt med alarm. Tror jeg ville ha fortsatt med bleier på han jeg med tanke på hvor gammel søsteren hans ble før hun ble kvitt problemet.

Han bruker vanlige up and go bleier, tror nok ikke det pga de strammer, det er selvfølelsen som trykker på..

Gjest Hettemor
Skrevet

Kanskje dere kan ta på han bleier etter at han har sovnet.Han blir sikkert sint når han oppdager det om morgenen, men du sparer deg for masse klesvask.

forunderlig1365380666
Skrevet

Jeg har lest innleggene dine og skjønner veldig godt problemstillingen, men er usikker på om det finnes noen nye vidundermiddel. Jeg vet at de har fått trusealarmer som vibrerer og sånn sett er bedre enn de gamle lydalarmene. Problemet er vel at det ikke er en behandling som hjelper alle - og ikke minst, den hjelper først når en er moden for det.

Du skriver at søsteren var 11 før hun ble tørr og at du selv og mange andre i familien har hatt samme problem - når har det vært vanlig å bli tørr?

Jeg har også strevd med samme problem og har en datter som fortsatt sliter i begynnelsen av tenårene - vi har prøvd "alt", uten at det har hjulpet foreløpig. Jeg var også i tenårene før jeg ble bra.

Vi ønsker selvsagt at problemene skal opphøre så fort som mulig, men samtidig tror jeg det bare blir frustrasjon hvis en begynner for tidlig, da blir du bare maktesløshet.

Jeg tror et skifte til andre bleier (Tena og ikke Libero) -kan gjøre det mer akseptabelt for ham. Bruk TV reklame for Tena Lady til å forklare at dette er et voksent problem og - bleier er ikke bare for babyer.

Har du fortalt at du hadde samme problem - er dere åpne om dette? Brukte du bleie selv? Når ble du tørr? Du kan prøve å fortelle hvordan du opplevde det og bruke deg selv som eksempel på at det går bra til slutt - så kanskje blir det lettere for han å akseptere situasjonen.

Jeg tror det er lurt å beholde bleien en stund - selv om mange mener motsatt. Uten bleie i våt seng gir dårlig søvn både for barn og voksne og det har mange uheldige konsekvenser!

Jeg tror det er viktig at vi klarer å fortelle at vi vet hvor vanskelig dette er (kanskje du har taklet dette bra - jeg synes ihvertfall det var en veldig vanskelig tid selv...)

Håper dere finner ut av situasjonen på en god måte.

nine1365380488
Skrevet

Jeg har lest innleggene dine og skjønner veldig godt problemstillingen, men er usikker på om det finnes noen nye vidundermiddel. Jeg vet at de har fått trusealarmer som vibrerer og sånn sett er bedre enn de gamle lydalarmene. Problemet er vel at det ikke er en behandling som hjelper alle - og ikke minst, den hjelper først når en er moden for det.

Du skriver at søsteren var 11 før hun ble tørr og at du selv og mange andre i familien har hatt samme problem - når har det vært vanlig å bli tørr?

Jeg har også strevd med samme problem og har en datter som fortsatt sliter i begynnelsen av tenårene - vi har prøvd "alt", uten at det har hjulpet foreløpig. Jeg var også i tenårene før jeg ble bra.

Vi ønsker selvsagt at problemene skal opphøre så fort som mulig, men samtidig tror jeg det bare blir frustrasjon hvis en begynner for tidlig, da blir du bare maktesløshet.

Jeg tror et skifte til andre bleier (Tena og ikke Libero) -kan gjøre det mer akseptabelt for ham. Bruk TV reklame for Tena Lady til å forklare at dette er et voksent problem og - bleier er ikke bare for babyer.

Har du fortalt at du hadde samme problem - er dere åpne om dette? Brukte du bleie selv? Når ble du tørr? Du kan prøve å fortelle hvordan du opplevde det og bruke deg selv som eksempel på at det går bra til slutt - så kanskje blir det lettere for han å akseptere situasjonen.

Jeg tror det er lurt å beholde bleien en stund - selv om mange mener motsatt. Uten bleie i våt seng gir dårlig søvn både for barn og voksne og det har mange uheldige konsekvenser!

Jeg tror det er viktig at vi klarer å fortelle at vi vet hvor vanskelig dette er (kanskje du har taklet dette bra - jeg synes ihvertfall det var en veldig vanskelig tid selv...)

Håper dere finner ut av situasjonen på en god måte.

Alarm i trusen?? Det har jeg ikke hørt om, hvor fikk dere tak i det?

Jeg selv var 11 år før jeg var tørr, men da fantes det ikke noe hjelpemidler, datteren min var også 11 år, men ho kunne ikke bruke alarmmatten, for hun ble så redd lyden, så den trusen høres veldig interressant ut. Håper du svarer meg på det. Vi skal til helsestasjon neste uke, så er litt spent på hva slags helsesøster vi kommer til, er ikke å legge skjul på at det har mye å si hvordan de møter barnet..

forunderlig1365380666
Skrevet

Alarm i trusen?? Det har jeg ikke hørt om, hvor fikk dere tak i det?

Jeg selv var 11 år før jeg var tørr, men da fantes det ikke noe hjelpemidler, datteren min var også 11 år, men ho kunne ikke bruke alarmmatten, for hun ble så redd lyden, så den trusen høres veldig interressant ut. Håper du svarer meg på det. Vi skal til helsestasjon neste uke, så er litt spent på hva slags helsesøster vi kommer til, er ikke å legge skjul på at det har mye å si hvordan de møter barnet..

Alarmen ble festet i trusekanten og hadde en sensor i trusen. Alarmen vibrerte når den ble våt og den kunne bare stanses i en spesiell holder på badet. Vi leide den hos en bandagist. De kjenner helt sikkert til disse på helsestasjonen.

Ellers ser jeg at sønnen din nekter å bruke bleie. Det er en situasjon jeg kjenner godt - vi har hatt det samme problemet i perioder, men vi har prøvd å gjøre dette til et fornuftig alternativ som vår datter kan velge (ikke tvang). Jeg måtte bryte en barriere ved å fortelle henne om mine problemer (selv HATET jeg bleier, men fikk ikke velge selv). Dette er alltid vanskelig og noen dager synes hun bleiene er grusomme andre dager er de ok fordi hun sover så mye bedre.

Vi som har vært i situasjonen forstår hvor vanskelig det er, men jeg tror at det er viktig å ha det som en mulighet om søvnproblemer og klesvask tar overhånd i familien. Jeg har liten tro på "ekspertene" som sier at bleier overhodet IKKE skal brukes - her må en finne balanserte løsninger. Siden dette er et arvelig problem er det all grunn til å støtte barna være bl.a. ved å fortelle om egne erfaringer.

Hva synes du? Når sluttet du med bleier selv? Forøvrig er det all mulig grunn til å kjøpe bleier hos bandagist fordi disse passer bedre og kan skilles fra småbarnsbleier.

Lykke til med besøk hos helsesøster :-) Håper der får god hjelp og gode råd.

SirenMerete
Skrevet

Alarmen ble festet i trusekanten og hadde en sensor i trusen. Alarmen vibrerte når den ble våt og den kunne bare stanses i en spesiell holder på badet. Vi leide den hos en bandagist. De kjenner helt sikkert til disse på helsestasjonen.

Ellers ser jeg at sønnen din nekter å bruke bleie. Det er en situasjon jeg kjenner godt - vi har hatt det samme problemet i perioder, men vi har prøvd å gjøre dette til et fornuftig alternativ som vår datter kan velge (ikke tvang). Jeg måtte bryte en barriere ved å fortelle henne om mine problemer (selv HATET jeg bleier, men fikk ikke velge selv). Dette er alltid vanskelig og noen dager synes hun bleiene er grusomme andre dager er de ok fordi hun sover så mye bedre.

Vi som har vært i situasjonen forstår hvor vanskelig det er, men jeg tror at det er viktig å ha det som en mulighet om søvnproblemer og klesvask tar overhånd i familien. Jeg har liten tro på "ekspertene" som sier at bleier overhodet IKKE skal brukes - her må en finne balanserte løsninger. Siden dette er et arvelig problem er det all grunn til å støtte barna være bl.a. ved å fortelle om egne erfaringer.

Hva synes du? Når sluttet du med bleier selv? Forøvrig er det all mulig grunn til å kjøpe bleier hos bandagist fordi disse passer bedre og kan skilles fra småbarnsbleier.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så falt å bruke bleier. Hvorfor syns dere det?

Når jeg var liten hadde min mor den holdningen at bleier det kunne man ikke benytte, for det var kun for babyer. Personlig ville jeg gjerne sove med bleie (til tross for at dette var tykke ubekvemme tøybleier), men fikk altså ikke lov til det. Unntakene var når vi skulle sove borte hos andre, da insisterte mamma på at jeg måtte ha på nattbleie. For meg var dette en befrielse, for da fikk jeg sove uforstyrret natten igjennom, og jeg slapp å være engstelig for å tisse i sengen og føle at jeg hadde "misslyktes igjen".

Med tanke på kvaliteten på dagens bleier, bør det ikke være noe problem for ungene å sove med nattbleie. Vel å merke så lenge vi som foreldre ikke snakker nedlatene om disse, men legger de frem som det naturlige hjelpemiddelet bleier er.

Og naturligvis er det viktig at vi skaffer ungene bleier som har god passform, og som ikke har disse barnslige påtrykte figurene som i dag finnes på baby/småbarnsbleiene.

nine1365380488
Skrevet

Sønnen min bruker bleier, det er bare det at han liker det ikke, vil ikke at vi skal kjøpe nye på butikken, pga han vil slutte med de osv. Ja det blir spennede å komme til helsesøster, har ikke all verdens god erfaring med de..men håper det går greit. Takk for at dere svarer, godt å ha noen å "diskutere" med.

Gjest Joplaya
Skrevet

Sønnen min bruker bleier, det er bare det at han liker det ikke, vil ikke at vi skal kjøpe nye på butikken, pga han vil slutte med de osv. Ja det blir spennede å komme til helsesøster, har ikke all verdens god erfaring med de..men håper det går greit. Takk for at dere svarer, godt å ha noen å "diskutere" med.

Hva skal helsesøster få gjort med problemet da? Tror ikke dere skal ha for store forhåpninger til dette møtet, er redd det ikke finnes noen mirakelkur som kan hjelpe sønnen din. Selv om han i utgangspunktet ikke ønsker å bruke bleier, så ville jeg ha anskaffet bedre bleier til han uansett. Kanskje han vil ombestemme seg når han får prøvde en bedre bleie og finner ut at det ikke er så ille alikevel.

nine1365380488
Skrevet

Nå har vi vært hos helsesøsteren, fått alarm-matte, noe som min sønn hadde maset lenge om, tror ikke dette er rett for han, første natta pep det tre ganger, han var våt, fjerde gangen ba han om å få på bleie, orket ikke mere... både barn og mor var ganske sliten dagen etter, gutten ble superstresset av hele matta, tror jeg. Skal vente et par uker, så prøver vi igjen, nå vet han litt om hva det går i. Jeg føler mest for å baare å fortsette å bruke bleier, men prøver å la poden få bestemme litt akkurat nå, så får vi se hvordan dette går. takk for mange svar!!

Gjest Tone B.
Skrevet

Oi, tisser han så ofte på seg i løpet av natten at det pep hele 4 ganger?

Beklager men da tror jeg ikke alarmen vil kunne hjelpe sønnen deres. Når han småskvetter så mye i løpet av natten, så er det kun bleier som kan hjelpe han å holde sengen tørr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...