Gå til innhold

Etisk forsvarlig å si nei til aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest kjentukjent
Skrevet

Hva konkret er det som gjør smertelindringen umulig, det skal være fullt mulig med full syptomatisk smertelindring i dag.

mvh

Vi trodde også at smertelindring skulle være mulig, men hittil har det så avgjort ikke vist seg så. Det er vel slik at man etterhvert har forsket mye på smertelindring hos kreftpasienter og funnet relativt gode løsninger for de, mens det får andre pasientgrupper, som f.eks. sjeldne tilstander, ikke nødvendigvis finnes noen løsning.

I dette tilfellet sier bare smertelegen at det ligger utenfor hennes kompetanse å finne løsninger, og siden hun ikke tror noen andre er bedre på dette enn henne får fastlegen lov til å "ordne smertelindringen selv" (mot sin vilje).

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

42

• Flows

33

• En_Mamma

23

• Mr Kahn

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Damen hadde ikke respirator men hun klare bare å få i seg en halv liter cola om dagen og hadde sultet i hjel etter kort tid. Hvis hun ikke var blitt kvalt før.

Og hun var alene nesten hele døgnet, Hjemmesykepleie som stakk innom tre ganger om dagen. Jeg synes det er forferdelig hvordan helsevesentet behandler alvorlig syke folk.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er tragisk at folk ikke får den hjelpen de trenger, og jeg vet godt at dette er tilfelle for mange.

Skrevet

Men det er jo en skam at ikke et av verdens rikeste land har råd til å gi slike pasienter den beste behandling.

Men Høybråten og andre med ham mener vi må prioritere og bevilger ikke penger nok. De prioriterer dem som har mulighet til å bli arbeidsføre igjen.

Vet ikke alltid om det er pengene det står på, det kan også være ulike faglige standpunkter om hvilken behandling som er best.

mvh

Gjest kjentukjent
Skrevet

Men det er jo en skam at ikke et av verdens rikeste land har råd til å gi slike pasienter den beste behandling.

Men Høybråten og andre med ham mener vi må prioritere og bevilger ikke penger nok. De prioriterer dem som har mulighet til å bli arbeidsføre igjen.

Samfunnsøkonomiske hensyn skal styre prioriteringene...

Av samme grunn kan visstnok ikke pasientgrupper som ikke er yrkesaktive eller under attføring tilbys utredning i utlandet, i hvertfall ikke uten særskilt behandling hos RTV .

Skrevet

Å bidra aktivt til at pasienter dør er aktiv dødshjelp og er pr. def. drap.

Jeg tviler ikke på at du har høye moralske verdier og innerst inne ønsker og hjelpe. Men jusen er helt klar i disse spm.

mvh

Jeg er for aktiv dødhjelp men bare ved meget strenge kriterier. Og jeg vet de ikke er lov.

Men hvis ungen min hadde skreket av smerte og jeg visste at det ikke var håp om at h*n skulle bli bedre, bare verre for til slutt å dø, tror jeg nok jeg kunne gjort et eller annet og tatt straffen etterpå. Så lenge jeg visste at det jeg hadde gjort var det eneste riktige.

Skrevet

Å finne gode løsninger når de mest vanlige alternativene ikker er tilstrekkelige, er ressurskrevende. Disse ressursene har ikke sykehusets smerteklinikk ei heller RH. Svært få leger skal dekke mange pasienters behov.

Jo ressurskrevende, klart det, men ikke sammenlignet med mye annet.

Dette høres ut som en sak der det er mye uprøvet enda.

Skrevet

Vi trodde også at smertelindring skulle være mulig, men hittil har det så avgjort ikke vist seg så. Det er vel slik at man etterhvert har forsket mye på smertelindring hos kreftpasienter og funnet relativt gode løsninger for de, mens det får andre pasientgrupper, som f.eks. sjeldne tilstander, ikke nødvendigvis finnes noen løsning.

I dette tilfellet sier bare smertelegen at det ligger utenfor hennes kompetanse å finne løsninger, og siden hun ikke tror noen andre er bedre på dette enn henne får fastlegen lov til å "ordne smertelindringen selv" (mot sin vilje).

Har det vært forsøkt med morfinpumpe?

mvh

Skrevet

Jeg er selvfølgelig enig i at det er tragisk at folk ikke får den hjelpen de trenger, og jeg vet godt at dette er tilfelle for mange.

Prioritering som er helt bak mål,spør du meg.

Gjest kjentukjent
Skrevet

Vet ikke alltid om det er pengene det står på, det kan også være ulike faglige standpunkter om hvilken behandling som er best.

mvh

Hvis man ser på hvor lite ressurser som legges til sykehusets smerteklinikker, så er det dessverre lett å forstå at enkelte ressurskrevende pasienter ikke blir prioritert.

Skrevet

mvh

Nei, det står på penger, Det finnes behandliger men staten har ikke råd og vilje.

Skrevet

Av samme grunn kan visstnok ikke pasientgrupper som ikke er yrkesaktive eller under attføring tilbys utredning i utlandet, i hvertfall ikke uten særskilt behandling hos RTV .

Men det er jo for at man først skal undersøke om tilsvarende behandling kan utføres like bra i Norge. norge både trenger og har tildels god kompetanse på mange felt.

mvh

Gjest kjentukjent
Skrevet

Jo ressurskrevende, klart det, men ikke sammenlignet med mye annet.

Dette høres ut som en sak der det er mye uprøvet enda.

Ikke mye uprøvd fra vår side, men en del uprøvd fra helsevesenets side. Det sies at dette er en ikke ukjent situasjon for pasienter med sjeldne (ukjente) medisinske tilstander.

Skrevet

Alle er vel enige om at man må prioritere? Ingen vil vel bruke _ubegrensede_ midler i helsevesenet? Skal vi betale for alle plastiske operasjoner? Skal alle barn fødes med anestesilege, fødselslege og barnelege i rommet?

Skrevet

Jeg har oppdaget det ja. De har glemt hva livskvalitet er og at det er den som er viktig for de fleste.

Skrevet

Nei, det står på penger, Det finnes behandliger men staten har ikke råd og vilje.

Sikter du til noen spesiell pasientgruppe?

mvh

Skrevet

Det er vanskelig når man kommer i så fastlåste situasjoner, og i tillegg er belastet med sykdom. Jeg ville klaget til fylkeslegen. Deretter funnet en flink advokat.

Gjest kjentukjent
Skrevet

Men det er jo for at man først skal undersøke om tilsvarende behandling kan utføres like bra i Norge. norge både trenger og har tildels god kompetanse på mange felt.

mvh

I følge våre opplysninger gjelder dette i utgangspunktet selv om det ikke finnes behandlingsmuligheter i Norge. (En annen ting er at det etter min mening er liten grunn til å skille mellom yrkesaktive og andre på dette området. Alvorlighetsgrad (prognose og grad av lidelse) bør være mer vesentlige argumenter.)

Skrevet

Alle er vel enige om at man må prioritere? Ingen vil vel bruke _ubegrensede_ midler i helsevesenet? Skal vi betale for alle plastiske operasjoner? Skal alle barn fødes med anestesilege, fødselslege og barnelege i rommet?

Ja, vi må prioritere. Men da kan vi prioritere bort alle de som har influensa og brukne armer og bruke pengene på de som virkelig trenger det.

Livkvalitet betyr alt.

Skrevet

Sikter du til noen spesiell pasientgruppe?

mvh

Ja, bl.a kreftpasienter som ikke får all mulig hjelp så de kan leve et så fullverdig liv som overhodet mulig.

Skrevet

"Samfunnsøkonomiske hensyn skal styre prioriteringene...!

Og dette er riktig. Vi vil jo at helsevesenet skal styres og at pengene går til det vi syns er viktig. Deretter må vi gå i oss selv og sjekke om vi stemmer på partier som vil bruke mer penger på helsevesenet -

"Av samme grunn kan visstnok ikke pasientgrupper som ikke er yrkesaktive eller under attføring tilbys utredning i utlandet, i hvertfall ikke uten særskilt behandling hos RTV . "

Det visste jeg ikke! Sånne ting skulle folk visst syns jeg! Hvor har du det fra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...