Gå til innhold

Etisk forsvarlig å si nei til aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Ikke alt, men mye. Vi styrer bl.a hvem som skal få behandling eller ikke.

Hver dag tas det beslutninger om å ikke gi eller avslutte behandling som man vet vil holde pasienter i live. Fullt lovlig og kalles for passiv dødshjelp, og det er fullr lovlig, men er det etisk riktig?

mvh

Så lenge vi har eksistert har vi blitt født og dødd på en naturlig måte, og en kunstig forlengelse av et liv som er i ferd med å ebbe ut, uten håp om helbred, er heller ikke noe å trakte etter.

Men å avlive folk i en slik situasjon mener jeg er det samme som Hitler drev med i sin streben etter den perfekte germaner. Det er uhørt!

Vi er såpass godt utviklet innen medisinen at det finnes smertelindring, og menneskelig tilstedeværelse kan være med på å gi en verdig avslutning på livet.

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

42

• Flows

33

• En_Mamma

23

• Mr Kahn

9

Mest aktive i denne tråden

Så lenge vi har eksistert har vi blitt født og dødd på en naturlig måte, og en kunstig forlengelse av et liv som er i ferd med å ebbe ut, uten håp om helbred, er heller ikke noe å trakte etter.

Men å avlive folk i en slik situasjon mener jeg er det samme som Hitler drev med i sin streben etter den perfekte germaner. Det er uhørt!

Vi er såpass godt utviklet innen medisinen at det finnes smertelindring, og menneskelig tilstedeværelse kan være med på å gi en verdig avslutning på livet.

Jeg er helt enig med deg hvis folk hadde fått den smertelindringen som er nødvendig. Dessverre er det ikke slik i dag og dermed oppstår det diskusjon.

Jeg ønsker ikke å se noen av mine nærmeste bli kvalt eller ha så store smerter at livet blir uutholdelig. De er nemlig gjerrige på smertestillende her i landet.

Jeg er helt enig med deg hvis folk hadde fått den smertelindringen som er nødvendig. Dessverre er det ikke slik i dag og dermed oppstår det diskusjon.

Jeg ønsker ikke å se noen av mine nærmeste bli kvalt eller ha så store smerter at livet blir uutholdelig. De er nemlig gjerrige på smertestillende her i landet.

Og jeg vil ikke se mine nærmeste avlivet som sykt kveg fordi noen er gjerrig på smertestillende. Vi er alle ansvarlige for at ikke samfunnet skal «utvikle» seg i slike destruktive retninger.

Bruk stemmen til å be om lindring, ikke en overdose. Bruk også stemmeseddelen din ved valgene, slik at det partiet som har en oppegående helsepoltikk kan komme i posisjon.

Og jeg vil ikke se mine nærmeste avlivet som sykt kveg fordi noen er gjerrig på smertestillende. Vi er alle ansvarlige for at ikke samfunnet skal «utvikle» seg i slike destruktive retninger.

Bruk stemmen til å be om lindring, ikke en overdose. Bruk også stemmeseddelen din ved valgene, slik at det partiet som har en oppegående helsepoltikk kan komme i posisjon.

Problemet er at man ikke kan be om lindring. Man må krangle for å få det man har krav på. Og selv om både du og jeg er flinke til å forklare hva som trengs er det likevel ikke sikkert at man får det. Og tiden bare går og går.....

og da kan jeg faktisk forstå at noen begynner å lure på hva som er meningen med livet når det bare består av smerte.

Forresten så stemmer jeg på riktig parti hver gang og det har jeg lært ungene mine til å gjøre også. Så her er tre stemmer til det riktige partiet og det er ikke KrF :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...