Gå til innhold

Kan zyrtec fremprovosere allergi?

Anbefalte innlegg

Jeg, som så mange andre, bruker zyrtec som bakrusmedisin, og det funker perfekt. Har brukt det i et halvt år kanskje, dog ikke så ofte. Et par ganger i måneden maks, ofte mindre.

Jeg har aldri hatt allergier av noe slag, men de siste dagene har jeg slitt med ekstremt kløe (spesielt i nesa, men også ellers på kroppen) og nysing.

Jeg kan liksom ikke skjønne at allergier kan bare plutselig poppe opp på dette viset? Hvis det nå er det det er da, men hva annet kan det være?

Så da lurer jeg. Er det noen som aner NOE om dette faktisk er mulig? At det å bruke zyrtec når man ikke har allergier, faktisk kan fremprovosere dem? Evt om det er normalt at man bare plutselig får allergier man ikke har hatt får, i voksen alder?

Det klør, jeg nyser, jeg blir gal! *skriker*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139151-kan-zyrtec-fremprovosere-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allergi, i mitt tilfelle pollenallergi bare "poppet opp" hos meg et år. Det begynner å bli noen år siden nå, men hadde aldri slike problemer i barndommen. Jeg var vel "noen-og-tjue" når det startet, og siden har jeg hatt pollenallergi-plager hver vår og sommer...

Det er allerede or og hassel-pollen på denne tiden, så det kan være det du reagerer på. Eller husdyr, eller noe helt annet.

PS: selv om du får negativt utslag på allergiprøver så er ikke dette noen absolutt fasit.

Iflg. slike allergiprøver har jeg verken katte- eller pollen-allergi. Men da er det jo rart jeg reagerer i pollensesongen og ved nærkontakt med katter? Med inntak av allergimedisin holder jeg plagene under kontroll.

Joda de kan POPPE opp...

Inntil jeg var 22 hadde jeg kun allergi for pencellin, men etter jeg fyllte 22 har jeg både fått, astma og pollenallergi.

Sist jeg tok prøver hadde jeg også utviklet allergi mot hester og gress, og desverre katter:(

Allergi, i mitt tilfelle pollenallergi bare "poppet opp" hos meg et år. Det begynner å bli noen år siden nå, men hadde aldri slike problemer i barndommen. Jeg var vel "noen-og-tjue" når det startet, og siden har jeg hatt pollenallergi-plager hver vår og sommer...

Det er allerede or og hassel-pollen på denne tiden, så det kan være det du reagerer på. Eller husdyr, eller noe helt annet.

PS: selv om du får negativt utslag på allergiprøver så er ikke dette noen absolutt fasit.

Iflg. slike allergiprøver har jeg verken katte- eller pollen-allergi. Men da er det jo rart jeg reagerer i pollensesongen og ved nærkontakt med katter? Med inntak av allergimedisin holder jeg plagene under kontroll.

Rare greier. Jeg tror ikke det er pollen av noe slag, for det er verst når jeg er innendørs. Jeg har tre stk ildere som er i røyteperioden (de luxe), og lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre :/

Jeg reagerte med elveblestlignende utslett av ei rotte jeg hadde for noen år siden, tok allergitest og fikk vite at jeg ikke var allergisk. Hmf.. kanskje jeg var det likevel. Reagerte aldri på den første rotta mi dog.

Man kan godt bli allergisk i voksen alder. Har du katt? Jeg fikk katteallergi som kastet på meg i høst.

Ildere. Tre stk. Men nå er jo ildere et dyr allergikere ofte ikke reagerer på. Pluss at jeg har hatt dem i snart tre år nå. Merkelig.. men de er i den absolutt verste røyteperioden, så kanskje det rett og slett blir for mye hår og slikt?

Annonse

Joda de kan POPPE opp...

Inntil jeg var 22 hadde jeg kun allergi for pencellin, men etter jeg fyllte 22 har jeg både fått, astma og pollenallergi.

Sist jeg tok prøver hadde jeg også utviklet allergi mot hester og gress, og desverre katter:(

Herre.. jeg vil ikke vite sånt! *holder for ørene og vræler* *hikst*

(jeg tror jeg skal slutte å spørre om ting, og bare leve in denial;)

Rare greier. Jeg tror ikke det er pollen av noe slag, for det er verst når jeg er innendørs. Jeg har tre stk ildere som er i røyteperioden (de luxe), og lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre :/

Jeg reagerte med elveblestlignende utslett av ei rotte jeg hadde for noen år siden, tok allergitest og fikk vite at jeg ikke var allergisk. Hmf.. kanskje jeg var det likevel. Reagerte aldri på den første rotta mi dog.

Det kan jo være husstøvmidd eller dyrehårsallergi ja. Det kan jo være litt ulike allergener (allergifremkallende stoff) i rotte og ilder.

Og at det slår ut på allergiprøver er i alle fall en ganske usikker sak, det har jo jeg erfart.

OG - allergi kan dukke opp etter at man har hatt dyrene lenge. Jeg krysser selv fingre og tær for at jeg ikke utvikler allergi mot hund. Det ville vært krise, med en halvannet år gammel hund i hus, som forhåpentligvis skal være i vårt hjem i godt over 10 år framover...

Går de allergiske reaksjonene dine over når du bruker Zyrtec da? Det er jo i såfall en god indikasjon på om det ER en eller annen allergi du har utviklet eller ei...

Det kan jo være husstøvmidd eller dyrehårsallergi ja. Det kan jo være litt ulike allergener (allergifremkallende stoff) i rotte og ilder.

Og at det slår ut på allergiprøver er i alle fall en ganske usikker sak, det har jo jeg erfart.

OG - allergi kan dukke opp etter at man har hatt dyrene lenge. Jeg krysser selv fingre og tær for at jeg ikke utvikler allergi mot hund. Det ville vært krise, med en halvannet år gammel hund i hus, som forhåpentligvis skal være i vårt hjem i godt over 10 år framover...

Går de allergiske reaksjonene dine over når du bruker Zyrtec da? Det er jo i såfall en god indikasjon på om det ER en eller annen allergi du har utviklet eller ei...

Det avgjør saken.. her skal det støvsuges og tørkes støv! *bretter opp ermene*

Det avgjør saken.. her skal det støvsuges og tørkes støv! *bretter opp ermene*

Håper du optimistisk på at det er husstøv og ikke dyrehår som er årsak til allergiske reaksjoner? :-)

Det er jo ikke umulig da, men du bør nok kanskje bade dyrene dine også. Vet ikke hvor ofte du pleier gjøre det, men om det er sjelden kan du jo prøve oftere.

Gjest mor i juni

Ildere. Tre stk. Men nå er jo ildere et dyr allergikere ofte ikke reagerer på. Pluss at jeg har hatt dem i snart tre år nå. Merkelig.. men de er i den absolutt verste røyteperioden, så kanskje det rett og slett blir for mye hår og slikt?

Symptomene dine er typisk allergi, ihvertfall.. Du bør kanskje ta en test hos legen. Kjedelig om det er ilderne dine du reagerer på..

Jeg har beholdt katten, det går greit så lenge vi er flinke med å moppe/vaske her. Men det klør en del i øynene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...