Gå til innhold

Tidsforskjell - jetlag, små barn

Anbefalte innlegg

Gjest jetlag

Til dere som er vant til å reise med små barn og store tidsforskjeller:

Jeg skal reise med min 18 måneder gamle sønn til vestkysten av USA, dvs 9 timer forskjell i tid.

Vi skal være borte bare to uker, så vi rekker vel knapt å komme inn i den nye tiden før vi reiser hjem. Hvordan gjør man dette best mulig? Han skal rett tilbake i barnehagen dagen etter vi kommer hjem, hvordan vil det gå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139163-tidsforskjell-jetlag-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er nå i en tidssone som er 8 timer foran Norge (tilsvarer det du vil være når du kommer hjem fra USA), og vi har hatt litt kluss med vår lille på 30 mnd. Han vil ikke sove (ikke så rart, for når det er leggetid her er det midt på dagen hjemme) og våkner på natten. Men det tok egentlig bare noen få dager, så var han inne i en grei rutine.

Barn takler dette fint. Vi sliter ikke så mye heller, men de sier det er enklere å reise østover enn vestover. Vår reise ble bare et veldig langt døgn, kom frem på kvelden og la oss til å sove. Par, tre dager med uro, men etter det - helt OK.

Gjest kimchi

Vi hadde med oss vår datter på 2,5 år til Korea, og vi var der en uke. Hun klarte ikke å tilpasse seg Korea-tiden. Hun sovnet ikke før i 12-tiden på kvelden, og sov til i 10-tiden neste dag. Hun hadde egentlig sluttet å sove på dagen, men sovnet i vogna en times tid hver dag mens vi var i Korea. Vi stresset henne ikke på dette ettersom vi bare skulle være der en uke. Da vi så kom hjem igjen var hun tilbake i fast norsk døgnrytme med en gang.

Har ellers alltid hørt at man sliter mest med døgnrytme når man reiser østover, og det stemmer med vår opplevelse. Det er lettere å reise mot vest.

Gjest Nytt håp

Hei! Vi har reist med vår datter, nå 6 1/2 år til Florida,USA 5 ganger. Den første gangen var hun 7 mndr,siden har vi reist hvert år unntatt i 2001+2002. (drar igjen avsted nå i april)

Det er ikke noe problem med tidsforskjeller.(minus 6-7 timer til Florida alt etter årstiden)

Som de andre også sier, barn tilpasser seg. Dessuten går det veldig fint på veg dit, da er det bare å ta tidlig kveld, mens hjemover blir det noe verre, da tiden skrus fremover igjen. Men da er dere jo hjemme igjen, så det er ikke fullt så farlig. Vår erfaring er at vi voksne har vært slitne etter hjemkomst, mens vår datter har vært høyt og lavt uansett.

Så lykke til, det går sikkert helt fint.Det er verst for dere voksne.

• 2 uker senere...

Datteren min på 3 år og jeg var 14 dager på vestkysten av USA i fjor.

Hun tulla i en uke, og jeg kjøpte Melatonin der og ga henne og meg selv + endte opp med Valergan i 2 netter i USA og 1 natt her hjemme.

India reisen gikk derimot fint, men det er kun 3 timer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...